Nallo 2Gt eller 3Gt

Ska köpa ett nallo 2 eller 3 gt tänkte jag.. kommer vara 2 personer i tältet, användas mest på klättersemestrar men även ett gäng vandringar och liknande. Ingen expeditionsklättring, bara sport/boulder. Troligen inte alltför ofta på vintern heller.

Någon som har några erfarenheter av detta tält kanske kan tycka till..
 
Nallo 2

Jag köpte ett Nallo 2GT när jag skulle på cykelsemester, har sovit ungefär 100 nätter i det. Enda lilla anmärkningen jag har är kondensproblemet, som är ganska välkänt på nallomodellerna. Sover man ensam är det ingen katastrof men är man 2 kan det bli lite blött på insidan av ytterduken. Om man ger sig iväg tidigt, innan solen hinner torka bort kondensen, får man lägga två minuter på att ta loss innetältet från yttertältet och packa dom separat.
Annars tycker jag det är ett underbart tält. Är ni bara två personer så nöj dig med ett Nallo 2, man får gott och väl plats, absiden rymmer all packning.

...Johan...
 
Tror du att ett Nallo 2 utan GT-absid räcker till två personer? Jag väljer nämligen mellan Nallo 2 och Nallo 3 fast utan GT på båda. Vi kommer att vara två personer med packning för max en vecka.
 
tobjan; sa:
Tror du att ett Nallo 2 utan GT-absid räcker till två personer? Jag väljer nämligen mellan Nallo 2 och Nallo 3 fast utan GT på båda. Vi kommer att vara två personer med packning för max en vecka.

En kompis har ett Nallo 2 och det funkar bra för oss på fjällvandring. Är inte säker, men måtten på innertältet är nog samma på GT och icke GT. Dock finns inte plats för några ryggsäckar i tältet, dom får ni trycka ihop i absiden, men det funkar. Men du kommer inte kunna koka käk i absiden.

Varför inte köpa GT-modellen om man får fråga?

...Johan...
 
tobjan; sa:
Tror du att ett Nallo 2 utan GT-absid räcker till två personer?

Nallo 2 funkar på veckolånga turer för två pers., men det blir lite bök. Travar man ordentligt får man plats med båda packningarna OCH matlagning i absiden, men det kräver allt ett visst ordningssinne..

/Per
 
Tja... Onödigt att köpa det om man inte behöver platsen tänkte jag mest... Men det är inte lätt... Svårt att välja mellan Nallo 2 GT och Nallo 3 utan GT åxå...
 
Är det någon som har nån uppfattning om hur Bergans Kompakt står sig mot Nallo 3 GT? Svara helst inte bara att Nallo är bättre.... Det kostar ju över 2500 kronor mer.... Berganstältet verkar inte så dåligt men jag kanske har fel...
 
3 gt vs 2 gt

Har ett 3 Gt, inköpt förra sommaren och det har varit med på några kortturer och en sväng i Keb-området, men med tanke på det extremt fina väder som var då har det inte riktigt fått bekänna färg, räknar dock med att det motsvarar det man kan förvänta sig av ett Hilleberg i allmänhet. Stor absid är ju helt suveränt, funkar fint att göra käk i fastän packingen också är där. Angående storleken i övrigt skulle jag råda dig att besöka någon seriös återförsäljare, tex Naturkomapniet, och be de sätta upp ett tält så får du se med egna ögon. Jag kollade på ett 2 GT först och det funkar klart för två pers, antagligen bättre än ett 3 GT gör för 3 pers men själv uppskattar jag lite extra plats och använder främst 3 GT som tvåmanstält, även om det såklart går att köra det på tre pers när så krävs. Tror dock inte att jag skulle rekommendera att vara 3 st storväxta i det någon längre tid ;)
Jag beställde fö mitt tält från Finland, minns inte varifrån exakt, men av ngn anledning var det några hundra billigare där (dessutom slutsålt i Sverige vid tidpunkten), kanske värt att kolla upp, men troligen har Euro-kursen inte varit gynnsam sedan dess.
 
Köpte ett 3GT!!! nu är jag glad och imorgon drar jag på cykel/klättersemester i europa!!

Ha en bra sommar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Monika1 Nallo 2GT nya och gamla Bo och sova 1
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
3338 Nallo 2 i vindmaskin? Bo och sova 6
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.