nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt

Hej,
tänkte höra era åsikter i valet mellan ett nallo 4 gt eller en safir 5 light. Kan inte riktigt bestämma mig själv för vad jag ska köpa, så tips och åsikter tas tacksamt emot. Familjen består i dagsläget av 2 vuxna och 2 små barn. Vi kommer bruka tältet/lavvun mest under sommarn men även en del under vår och höst.

Hur är det att bo i en lavvu när den är uppsatt på blött mark och utan golv? Är fukten ett problem? Boarean i en lavvu är väldigt tilltalande, speciellt ifall man blir inregnad en dag med barnen.

/joel
 
Hej!
Min åsikt är att safir är ett mycket bra val,det blir en helt ny dimension på det hela.
När man har en kåta (iaf var det så för mig) så tenderar man att vilja utöka tiden man vistas i den mer & mer.Light vintertid är inte optimal utan då är en vanlig safir i bomullstyg bättre.
Men sommartid är ju light lättare att bära på och tål regn väldigt bra.
Jag har en av varje beroende på omständigheterna.

Ang golv och markfukt så använder jag alltid innertältet med golv till light annars känns det inte komfortabelt.I safir/bomull med kamin vintertid kan man hoppa över innertältet om man vill och lägga ut några skinn i stället.Jag använder dock alltid ett innertält med golv även i bomullskåtan sommar och höst för fukten och myggens skull.

Ang storleken 5 så är det nog så att för att uppnå kåtornas fördel så får inte familjen växa så mycket mera,det beror ju på mängden packning också...
Nästa strl 7 är inte alls tokig om man vet att det kan behövas,men det är ju mera vikt om det inte behövs.Det här lönar sig att noga ta reda på ,hyr låna ,testa och se vilken strl som passar.
Mitt tips är således: Skippa Nallo planen och lägg alla funderingar på vilken kåta som skulle kunna passa bäst,Light eller standard ,5 eller 7?
Jag skulle iaf tro att du skulle bli väldigt nöjd med kvaliten/utförandet på Safir,det är då jag.
Har inte behövt laga eller bygga om något,allt funkar perfekt...

Det finns många rutinerade "kåta" experter/förespråkare här som också verkar nöjda.
Här finns en mycket innehållsrik jättetråd 49 sidor om kåtor http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28644&highlight=lavvo
Lycka till!
 
Att familjen ska bli större låter ju trevligt,och då är det klokt att kika på safir 7.
Hur resonerar du ang light/bomull då?
Min andemening där var kortfattat att mod light var trevlig på sommaren och speciellt om man ska färdas med det på ryggen. Bomull är klart överlägsen höst/vinter och tidig vår.
Detta trots dess högre vikt,det är ju naturligtsvis svårt att sia om hurvida någon kanske helt plötsligt
ska börja "tälta" mitt i vintern.Detta är ju dock helt möjligt med en kåta och därför är frågeställningen light/bomull extra svår.
Mitt 100% iga tips skulle då vara att köpa ett av varje,då vore det säkert att du och din familj vore helt nöjda.Alltså skaffa ett av varje med varsitt innetält och en kamin...
Om du inte har ännu så skaffa en Heat pal också ,de är praktiska när det inte är så kallt.
 
I dagsläget kommer kåtan mest användas sommartid. Minstingen är två vilket innebär att han måste sitta i bärstol större delen av tiden och då gäller det att minska på all vikt så mycket som möjligt. Finns ju bara en hel rygg samt det som går att hänga på bärstolen att bära på. Samt det vi kan hänga på fyraåringens rygg.
 
När så småningom familjen slutat växa börjar de dra med sig kompisar istället! Så satsa på en kåta med lite utrymme, gärna en med löst golv (Väljer du polyesterkåta kommer du att använda golvet både för- och sen-säsong). Mark som är "tillfälligt" blöt fungerar oftast utan golv, men är marken riktigt genomvåt är golvet bra, i varje fall så länge barnen kryper.
Kåtan ger er möjlighet att sitta inregnade någon dag utan att semestern är förstörd för det, dessuton kan man torka kläder i en kåta!
Heatpal skulle jag däremot skippa, den ger för lite värme för att motivera släpandet, det är en otymplig tingest.
Har ni fortfarande bärstol till en tvååring? Good News - snart kan han/hon placeras på topplocket!
 
Har kvar bärstolen så att det går att lägga lite distans under fötterna. Han traskar gärna, men det går ju inte superfort :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
3338 Nallo 2 i vindmaskin? Bo och sova 6
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
maratonic Attack-resning av Nallo 2 GT? Bo och sova 24
spajk Nallo/ Nallo GT Bo och sova 4
Eric R Göra Nallo 3 självstagande Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.