HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost.

Hej,

mitt 16 år gamla och välanvända Wolfskin-PU-tunneltält tas ur tjänst och jag måste skaffa ett nytt tunneltält.

Eftersom jag är 1,98 m lång behöver jag ett lagom stort tält. Bestämde mig nästan för Wechsel Outpost 2 Zero G som har ett asymetriskt innertält och som fick många mkt bra recensioner.

Men just när jag tänkte köpa det såg jag att det finns HB Nallo- och Nammatj-modeller för "bara" en tusing mer.
Tidigare hade jag inte ens funderat på ett HB eftersom de är så dyra. Men nu tycker jag att det kanske är överkomligt med en tusing mer om man verkligen får ngt riktigt bra som håller länge. Bara en sådan detalj som en tre lagars PU-botten...

Frågor till er som är insatta i HB-modellerna:

## Vad är de prinicipiella huvudskillnaderna mellan Nallo och Nammatj? (Principiella skillnader avser alltså inte att det finns olika storlekar osv., utan t.ex. kvaliteten på stängerna, bottnarna, div. viktiga detaljer.)

## Vilket skulle passa mig bäst? (2 m + sovsäck, bra ventilation, tänkbart för vinterbruk)
 
Globetrotter.
Både Nammatj 2 och Nallo 2 kostar 630 euro. Bägge finns i röd och grön, Nammatj dessutom i sand.
 
Är du 198 cm lång så kommer din sovsäck bli blöt i fotändan med både Namatj och Nallo.

Namatj har lite bättre ventilationsmöjligheter än Nallo, speciellt om du gräver ner tältet i snön. Jag tycker personligen att Namatj är overkill för svenska förhållanden, jag köpte mitt för bruk på Svalbard och liknande platser. Det var dock en hel del som använde Nallo på Svalbard också och det funkade fint.

Om du inte har förlikat dig med tanken på blöta fötter så bör du ha ett tält som är fullhöjd i hela innertältet. Ex HB Kaitum.
 
Om du inte har förlikat dig med tanken på blöta fötter så bör du ha ett tält som är fullhöjd i hela innertältet. Ex HB Kaitum.

Jag förstår. Men ett HB Kaitum kostar minst 800 euro.

Kanske borde jag köpa detta Outpost.

c3919422a4.jpg


Förresten tog jag lite fel vad gäller priset. Det kostar 470 euro, alltså prisskillnaden till Nallo/Nammatj är nog lite större än en tusing.

Kan man laga en sliten PU-belagd botten med någon slags PU-lösning eller så?
 
Köp inte Nammatj om du är så lång. Jag är 178 cm och får tänka på att ligga med huvudet nära dörren för att inte få fötterna långt ner. Jag köpte nyligen ett Allak som är riktigt långt men lite annat tält dock. Ville ha bättre utsikt och prova självstagande. Det fanns ett par på Blocket för ca 6000 om du kan tänka dig (nytt) begagnat.
 
Kolla Artic först!

Som det skrivits flera ggr tidigare har Northstars
fina Nallo kopior mer generösa innerutrymmen. Både Arctic Alpine Design WBT 2 och 3 är väldigt mycket tält för pengarna! En vän som köpt WTB2 är upp åt 190cm och har utrymme till godo vid fotänden så det skall nog funka.

wbt2tent2.jpg


wbt3tent.jpg
 
Northstar.

Intressant tips med Northstar. Dock är de inte större än Nallo/Nammatj. Men priset är onekligen mkt intressant. Fast 2000 mm för bottnen är lite klen, eller?

Och sedan det här:
"Vår egen ekonomi har fått komma i andra hand då vi tycker detta var både utvecklande och intressant."
Det är ju nästan så att man får tårar i ögonen.

Vem kan säga mer om kvaliteten?
 
Frågor till er som är insatta i HB-modellerna:

## Vad är de prinicipiella huvudskillnaderna mellan Nallo och Nammatj? (Principiella skillnader avser alltså inte att det finns olika storlekar osv., utan t.ex. kvaliteten på stängerna, bottnarna, div. viktiga detaljer.)

## Vilket skulle passa mig bäst? (2 m + sovsäck, bra ventilation, tänkbart för vinterbruk)

En väsentlig skillnad mellan Nallo och Nammatj är ytterväven. Nallo är tunnare men lättare och jag har i vart fall utgått från att den därmed har sämre hållfasthet - i vart fall över tiden.

I fråga om storleken kan jag nämna att jag under en fisketur i Helags för några år sen inhyste tre gubbar i mitt Nammatj 2 GT pg ett haveri i ett bivacktält. Jag med mina 180 cm var minstingen i sällskapet, de andra två var 196 resp. 192 cm. Liite trångt men det fick gå :)
 
Här fanns en hel del vad gäller GT. Verkar som att en väsentlig skillnad är att det är myggnät i dörren på Nammatj men inte Nallo.

Frågor till er som är insatta i HB-modellerna:

## Vad är de prinicipiella huvudskillnaderna mellan Nallo och Nammatj? (Principiella skillnader avser alltså inte att det finns olika storlekar osv., utan t.ex. kvaliteten på stängerna, bottnarna, div. viktiga detaljer.)

## Vilket skulle passa mig bäst? (2 m + sovsäck, bra ventilation, tänkbart för vinterbruk)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
roger_madsen Nammatj VS Nallo Bo och sova 39
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.