Nammatj VS Nallo

Går i köpa tält funderingar. Vill ha ett tvåmans-tält, som jag för det mesta kommer använda som enmans, men vill unna mig lite extra plats och även kunna ha en andra person vid behov.

Har fastnat lite för Hillebergs Nammatj 2 och Nallo 2. Nån som har lite fördelar och nackdelar att komma med om dessa? Enligt broschyren så är ju Nallo 2 både större, lättare och billigare. Vad är det gör Nammtj dyrare och tyngre? Är det starkare tyg som ger mer vikt och höjer priset?

Här på utsidan verkar det ju bara vara Hilleberg som gäller :) Nån som har ngt annat märke att rekomendera? Hur är det med Fjällräven? Designen på deras tält påminner ju rätt mycket om Hillebergs, och dom är ju ngt billigare.

Bryr mig visserligen inte så mycket om priset, vill ha ett bra tält som håller länge! Men finns det andra märken som är lika bra och billigare så gör det ju inget :)

/Roger
 
Ur minnet...

Nammatj har en ordentlig ventil i fotänden (mindre kondens) och annorlunda absid (mest en smaksak).

Tänker du dig att mest gå själv, skulle jag nog tro att Nallo är det bättre av dessa.
Det är lättare, och kondensen är väl inte samma bekymmer med en person i tältet som med två.

Eller så köper du något helt annat. Man kan stå i affärer och välja tält tills man blir gråhårig, eller så kan man köpa ett och ge sig ut i naturen istället :)
 
Nya Skule

Ta en titt på Fjällrävens nya Skule.
Vikten brukar alltid tala för Hillebergs tunneltält, men Fjällräven verkar ha fått ner den till "nästan" samma nivå, samt snott en del av Hillebergs lösningar.

Nammatj eller Nallo?
Vikten, priset och ingångsöppningens konstruktion (öppna höger, vänster eller mitt) talar för Nallo.
Ventilationen och vävens styrka talar för Nammatj.
 
Vinter vs sommar

Tycker att det beror lite på vilken årstid.
Eftersom att Nallos ventilation är ganska sparsam så skulle jag köpa ett nammatj om jag ofta skulle använda det på vintern. För min del var jag ute efter ett sommar/höst tält så det fick bli ett nallo som väger lite mindre.

/P.D
 
Re: Re: Vänta!

GustavOh; sa:
Vad är det för fel på diskussionen "Hilleberg eller inte Hilleberg"?

Borde det inte gå att sätta upp ett forum som skulle kunna heta något i stil med...."för er som stör er på att andra rekomenderar hilleberg...."

Verkar som om väldigt mycket energi spills på det.....

/P.D
 
Re: Re: Re: Vänta!

P.D; sa:
Borde det inte gå att sätta upp ett forum som skulle kunna heta något i stil med...."för er som stör er på att andra rekomenderar hilleberg...."

Verkar som om väldigt mycket energi spills på det.....

/P.D

Har du fortfarande inte kopplat vad problemet är, det är inte Hilleberg i sig som är problemet utan hur folk ger råd.. Någon ställer frågan, jag behöver ett tält vad skall jag köpa?

Snabbt som ögat så svarar 4st, öööhh.. Köp Hilleberg det e skitbra jag har ett själv!!

Vad e det för jävla råd?

Är man intresserad att att hjälpa någon frågeställare så handlar det om att objektivt ställa frågor och försöka hjälpa till att hitta en produkt som passar just frågeställaren.. Tro det eller ej, Hilleberg är inte lösningen på alla problem.. Oavsett pris så vet jag många som aldrig skulle befatta sig med Hilleberg, för att det finns dyrare, bättre, prisvärdare, snyggare och hållbarare tält om man inte vill ha Hilleberg.. Jag blir lika rabiat när någon rekomenderar Lundhag eller Meindel utan att förhöra sig om vad frågeställaren egentligen behöver.
 
Re: Re: Re: Re: Vänta!

FJS90/91; sa:
[Har du fortfarande inte kopplat vad problemet är, det är inte Hilleberg i sig som är problemet utan hur folk ger råd.. Någon ställer frågan, jag behöver ett tält vad skall jag köpa?

Snabbt som ögat så svarar 4st, öööhh.. Köp Hilleberg det e skitbra jag har ett själv!!

Vad e det för jävla råd?

Efter att bara ha skummat igenom de råd som ges av tält så ser man att egentligen mycket lite skiljer sig mellan de som tippsar om HB eller de som tipsar om andra tält. Det finns lika många som skriver " Köp ett Everest, jag har ett sånt. Den är jättebra".

Jag har sagt det tidigare Patric...- Jag håller med om att man skall förklara VARFÖR tältet är bra och inte utgå från att det är bra bara för att det är dyrt. Jag VET att det finns många tält som är bra till lägre priser än HB.... Vi tycker nog lika där....

Det jag tycker är jobbigt är att man på utsidan numera behöver skämmas för att man rekomenderar ett hillebergtält.

/P.D
 
Re: Re: Re: Re: Re: Vänta!

P.D; sa:
Det jag tycker är jobbigt är att man på utsidan numera behöver skämmas för att man rekomenderar ett hillebergtält.

/P.D

Folk har väl tröttnat på att Hilleberg används helt urskiljningslöst som en universallösning på alla tältproblem och därför ifrågasätts.. Så e det för mig!
 
Jaa! En metadiskussion till!

Poängen med "hillebergrekommendationerna" är väl att många kan relatera till HB:s modeller.

Om man istället för att tolka frågan som "Jag väljer mellan Nallo och Nammatj, allt som inte är HB är irrelevant" läser den som "Jag undrar vad som passar mig bäst, ett tält med nallos egenskaper eller ett med Nammatjs?" blir det plötsligt mer meningsfullt.

Får jag rådet "Nammatj är bättre ventilerat, men Nallo är lättare. Nammatj är bättre för två personer och vintertid, Nallo är bättre om du är ensam och sommartid" så är det något jag kan översätta till andra tillverkare.

Sedan är HB så välkänt här att det är lätt att relatera till deras modeller.
Det är helt enkelt lättare att säga "Nallo 2" än "Tvåpersoners tunneltält med tonvikt på låg vikt"
Eller "Keron" istället för "Stabilt tunneltält med raka innerväggar och två absider".

Har jag sedan väl bestämt mig för vilken *typ* av tält som passar mig bäst, kan man man börja diskutera vilken tillverkare som har bäst kvalitet för pengarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Mattias Claesson Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT. Bo och sova 11
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
emil.larsson.3910 Markpinnfästen Nammatj 2? Bo och sova 17
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Mått på ett Nammatj 3GT i packpåsen? Bo och sova 3
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
matito Nammatj 3GT eller Keron3? Bo och sova 1
Jungle Stalon or Nammatj 2 GT or... Bo och sova 3
MotLut Bekymmer Nammatj 2GT! Bo och sova 5
balo Nammatj Gt eller inte? Bo och sova 7
Franz321 Nammatj 3GT Bo och sova 4
perry1 Nammatj 2 eller Nammatj 3 ? Bo och sova 15
ål Din åsikt om Staika/Nammatj? Bo och sova 20
Mz Nammatj 3GT Bo och sova 1
tanya Nammatj 2GT eller 3GT Bo och sova 5
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Hilleberg Nammatj 2 GT vs. Nammatj 3 GT Bo och sova 3
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.