Din åsikt om Staika/Nammatj?

Har lusläst Hillebergskatalogen och vill gärna ha din åsikt om hur tälten är i praktiken.

Fungerar Nammatj 2 bra för två personer?
Är GT-versionen att föredra även vid sommarbruk eller är det mest onödig vikt och högre pris?
Är Staika ett bättre val (trots vikten)? Eller är Staika krångligt att resa ensam?

(Är Keron trots pris och vikt bästa valet?)
 
Jeg valgte Keron

Jeg lurte på å kjøpe Namatj 3 for en stund siden. Så også på muligheten for å kjøpe Staika. Staika veier jo nesten like mye som ett Keron, men er nok litt mer vindstabilt. Jeg valgte tilslutt Keron med tanke på komfort om sommeren (luksus for to, brukbart for tre) og vintertelting (må ha såpass til telt når man skal telte to om vinteren syntes jeg da).

Etter å ha brukt teltet et par ganger tror jeg egentlig jeg kunne klart meg med et Namatj 3, men det hadde nok blitt noe trangere, dessuten var (er) jeg redd for å bløte ned soveposen i skråenden (jeg er 190 høy).

Men man sparer jo en hel kilo på Namatj 3 kontra Keron 3. Vanskelige valg. Helst skulle man jo hatt råd til det meste av Hillebergs teltutvalg. Hvis ikke du er lang tror jeg Namatj 3 er et glimrende valg av telt til allroundtelting. Men det kunne jo være interessant å vite hva du skulle bruke teltet til mest?

mvh
Thomas
 
Krångligt och tungt

Vi har varit ute med kompisar som har ett Staika. De är nöjda med tältet men nog är det krångligt att sätta upp, även om man är flera personer. Vi har själva ett Nallo 2 och rutinen blev oftast den att en person satte upp Nallot medans de tre andra strulade på med Staikat.

Fördelen av att ha ett självstagande och stabilare tält kanske överväger nackdelarna men det beror väl lite på hur du skall använda det (som vanligt...).

Vi är nöjda med Nallot som funkar i alla väder. Det är lite trångt på vintern med alla extra grejjerna så det hade nog varit praktiskt med en gt absid då. Men på sommaren är det inga som helst problem och det väger ju mer. Är man "folkskygg" kan det vara bra att välja en 3 mans versionen eftersom man får plats med ryggorna mellan "sängarna".

Vi tyckte Nammatj var för dyrt och tungt i förhållande till dess fördelar och vår användning (främst sommar) men förstår att du sneglar på det.

/Björn
 
Hej!

Jag har använt både Nallo,Nammatj GT och Staika och aldrig haft problem med uppsättning.

Staika reser jag ensam, men lite hjälp av andra underlättar i dåligt väder.

Mvh Johan
 
Staika

Jag var inne på Keron när vi skulle köpa tält. Men jag fastnade för Staika och det har jag inte ångrat. Ja tycker inte det är krångligt att sätta upp. Det fixar jag själv utan problem. Visst kan tunnelvarianten vara något lättare. Men antalet kanaler är lika och du behöver inte sätta i några pinnar alls.

Det är suveränt med varsin absid och varsin utgång. Speciellt om polarn är mer pinknödig än du.

Funderar du på att paddla mycket är det definitivt Staika som gäller. Ute i Skärgården är man två med ett tunneltält.

I fjällen finns det gott om platser att smälla i de 4 pinnar som tunneltältet kräver minimum så där är valet svårare. Men jag skulle ta med Staikat upp. Gillar det tältet.

Tomas
 
Krångligt!?!

Jag håller inte direkt med om att Staika skulle vara krånglitgt att sätta upp. Oavsett väderförhållanden brukar tältet stå på plats inom ett par minuter även då man är ensam. Stort plus är att tältet är självstagande. Absiderna är dock i minsta laget för matlagnings bestyr. Tältet har en mycket bra ventilationslösning tack vare de högt placerade ventilerna.

//Thomas
 
Hej,

Sedan ett antal år tillbaka har jag ett Nammatj 3 som jag är hyfsat nöjd med. Har dock börjat snegla på Keron 3. Anledningen är den vanliga, dvs. fuktig sovsäck vid fotändan. Staika har jag däremot aldrig övervägt. Trots att det är större än vanliga tvåmannatält tycker jag det är för litet. Är man två behöver man ett tremannatält, åtminstone om man vill bo bekvämt och använder tältet på vintern. Det där med påbyggd GT-absid har jag heller aldrig förstått. Alla Hillebergtält kan göras GT-mässiga. Det är bara att kroka av första delen av innertältet.

Hälsningar
Nisse
 
GT-absiden

Har själv aldrig förstått varför man ska ha ett tremannatält om man är två och vill bo bekvämt. Vad gör folk i tälten? ;) Har själv ett Nammatj2GT som inte är för kort för mig (183cm) och som är suveränt på vintern, tack vare GT-absiden! Nisse och jag använder helt säkert våra tält olika för principen att kroka av innertältet för att få GT-absid är inte att rekommendera om man gillar att gräva köldgrop och få ståhöjd i absiden.
/H
 
Har själv ett Nammatj 2 GT och är mycket nöjd.
Det är gott om plats för två pers och GT absiden skulle jag aldrig vara utan. Särskillt vintertid är det overdeligt att få in packning och matlagning i absiden. Vikten är bra, men vad annat att vänta då jag tidigare kånkat ett Keron 4 GT.
 
Svar till Henke

Ja, jag kanske framstod som lite inskränkt. Likväl har jag svårt att tänka mig ett mindre tält än ett tremannatält och en större absid än en normal sådan.

Jag vet inte om ni har varit med om riktigt busväder och därmed varit förvisade till tältet även på dagen. I ett Nammatj 3 kan man då sitta upprätt i innertältet utan att slå huvudet i taket, kanske för att spela kort, schack, etc. Ett tvåmannatält kan kännas väldigt litet i sådana lägen. Och när det är tid att laga mat krokar man av första delen av innertältet och håller till i absiden. Inget hindrar heller att man på vintern gräver en köldgrop i denna absid. Köldgropen behöver ju inte grävas där innertältet brukar stå. I ett tremannatält blir den tillräckligt stor ändå. Men jag kan hålla med om att en GT-absid ger fler användningsområden åt köldgropen.

Hälsningar
Nisse
 
Nam2 eller 3 (Svar till Nisse)

Det är väl så att Nammatj2GT är det perfekta tältet för mig och mitt sätt att använda det. Ibland är vi två, ibland är jag ensam med eller utan hund. Oavsett busväder eller inte trivs jag i det. Jag har hört det där om utrymmesbrist i Nam2 förut, jag kan bara inte hålla med om det.

Helt klart är i varje fall att vi båda gillar Hilleberg och Nammatj, därefter glider åsikterna isär lite men det är väl som det ska vara.
Tjo
/H
 
Nammatj eller Staika?

Jag är ägare till både ett Nammatj2EX och ett Staika, och har föjlaktligen jämfört dem en del. Som allroundtält tycker jag att Nammatj är bättre. Grundmodellen är mindre än Staika men betydligt lättare. GT-modellen är både lättare och rymligare än Staika. Dessutom är den enklare att sätta upp, även om skillnaden inte är så stor.

Mitt Staika använder jag vid tillfällen där dess egenskaper kommer mest till sin rätt, t ex vid paddling i skärgården då man ofta tältar på klipphällar eller på expeditioner där man vill ha ett extremt vindtåligt tält.

MVH

Peter Ask
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m93eric Åsikt om Fjällräven Akka R/S Light 2? Bo och sova 0
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
jonas72 Storlek Staika Bo och sova 1
tranemoandy Hilleberg Staika vs Allak Bo och sova 14
Pyle HB Staika utan innertällt? Bo och sova 1
myggan i tältet Staika (avkrokning, ventilation, högsommarklimat) Bo och sova 2
pod Staika vs. Genius 20 Bo och sova 5
FarbrorBlå Saivo vs Staika, vilket är det perfekta ”paddeltältet Bo och sova 5
cajoh Tarra eller Staika? Bo och sova 6
esping Staika Bo och sova 2
Fibbe Billigt alt.till HB Staika? Bo och sova 12
mikstr Tarra eller Staika?? Bo och sova 1
Lt.Karlsson Stänger till Hilleberg Staika Bo och sova 1
Granbacken Staika Bo och sova 0
Adventure Trango 2 eller Staika? Bo och sova 2
fem Hilleberg Staika??? Bo och sova 1
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Mattias Claesson Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT. Bo och sova 11
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
emil.larsson.3910 Markpinnfästen Nammatj 2? Bo och sova 17
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Mått på ett Nammatj 3GT i packpåsen? Bo och sova 3
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.