Nammatj Gt eller inte?

Dax att inskaffa ett tält å har tittat ut ett Hilleberg Nammatj 2. Det jag funderar på är dock om det ska bli ett GT eller inte?
Om man mest kommer att vara ensam verkar det nästan onödigt med allt utrymme samt att det är ju billigare med den vanliga modellen. Sen ska man ju inte vara dumsnål heller..
Tar tacksam emot synpunkter på för & nackdelar med GT modellen.
Det som jag ska använda tältet till är vandringar å cykelturer.

Tack på förhand
/Ola
 
GT

Väldigt mycket absid i GT (85 cm extra).I endel modeller så får man ju in cykeln i absiden på GT modellerna, men knappast i Nammatj? För vandring så har jag svårt att se vad man har för nytta med så stor absid.
 
Lyx!

Vid ensamvandringar/-cyklingar så innebär GT-modellerna bara extra vikt och större packning!

Är man två så är det oerhört skönt och lyxigt att ha ett stort utrymme att laga mat i, förvara packningarna i och ändå ha hela innertältet för att rulla runt i! Perfekt vid ruskväder! Jag har inte vintertältat, men misstänker att behovet av stor absid ökar då pga större behov att vara "inomhus" och laga mat, mer prylar, bylsigare kläder etc.

Det är alltså upp till dig att identifiera dina behov och ställa dem mot din ekonomiska situation... Kanske köpa ett Nallo nu och ett Nammatj GT senare? (Kostar det bara pengar så är det billigt, som nån sa...)

/Håkan
 
Utan

Om du är själv och bara ska ut på sommaren så är GT onödigt. Behöver du extra plats till t.ex matlagning så kan du knäppa ur innertältet litegrann.
 
väldigt skönt !

Tycker att GT absiden är värd den viktökning det inebär (Har ingen riktig koll men det kan inte va allt för mycket). När jag är själv på cykletur i beboda områden känns det väldigt tryggt att bara rulla in cyklen för natten, När vi är på fjällvandring samlas man lätt 5-6 st i mitt 3GT för en middag (alla kan halv ligga) Packningen blir trevligare då allt kan göras inne i tältet innan man går ut. Har alltid annars tyckt att matlagning i absiden har kännts lite vågat men eftersom man har full höjd så blir det till en dans. Har dock inte testat Namat.. utan Gt absid så där har jag inga åsikter dock tror jag att om man väl har varit ute med en GT absid så kan det nog va svårt att sen va utan, man blir ganska bortskämd med utrymet.

 
Har du tänkt på att...

Ännu en variant.

Köp ett Nammatj 3 personers istället.
Perfekt för två personer på vinternt!
Perfekt för tur med flickvännen...
Ta in ryggan i tältet!

Extra lyx med utrymme men till lägre kostnad och vikt än GT!
 
Många bud...

Skall du gå själv är GT för tungt (och för dyrt, men har du bestämt dig för H-berg så antar jag att priset inte är viktigaste faktorn)

Nyttan av den lyxiga extrarymden i GT-absiden har du mer nytta av ju fler som ger sig ut. Ensam är den helt onödig (vill du få plats med packning under tak så räcker det ju med vanligt tvåmanstält)
Går ni två är det en fråga om att väga gåkomfort (vikt) mot lägerkomfort (boyta). Vi tänkte inte gå så långa sträckor med tältet, utan oftare använda det som "basläger". Då vägde lyxen med GT över.

Ger ni er ut i grupp med flera tält blir du garanterat populär med ett GT-tält. Ett tält där hela gruppen kan samlas i skydd för vädret är underbart. Kan man slå ut extravikten på en hel grupp blir den ju försumbar.
 
eller kanske Nallo 2

Ditt val borde snarare stå mellan Nallo2 eller Nammatj 2GT. Nammatj2 och Nallo2 är skrämmande lika utrymmesmässigt. Vikten är som du vet till Nallos fördel. Ventliationen är klart bättre i Nammatjet, men det har mindre betydelse sommartid och speciellt efterom absiden är liten. Tänker du någon gång använda tältet vintertid eller tycker om att ha lite plats och inte fruktar lite extra vikt så välj ett Nammatj GT, det gjorde jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
matito Nammatj 3GT eller Keron3? Bo och sova 1
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
perry1 Nammatj 2 eller Nammatj 3 ? Bo och sova 15
tanya Nammatj 2GT eller 3GT Bo och sova 5
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Mattias Claesson Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT. Bo och sova 11
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
emil.larsson.3910 Markpinnfästen Nammatj 2? Bo och sova 17
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Mått på ett Nammatj 3GT i packpåsen? Bo och sova 3
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
roger_madsen Nammatj VS Nallo Bo och sova 39
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
Jungle Stalon or Nammatj 2 GT or... Bo och sova 3
MotLut Bekymmer Nammatj 2GT! Bo och sova 5
Franz321 Nammatj 3GT Bo och sova 4
ål Din åsikt om Staika/Nammatj? Bo och sova 20
Mz Nammatj 3GT Bo och sova 1
Wad Hilleberg Nammatj 2 GT vs. Nammatj 3 GT Bo och sova 3
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.