Nallo eller Nammatj?

Hej.

Jag har gått igenom lite tält-trådar, men inte hittat någon med exakt denna rubrik (håller med, det är knappt man tror det är sant!).

Nåväl, jag är i färd med att köpa ett tält. Befinner mig i USA och här är Hilleberg-tält i snitt 2000 kronor billigare än i Sverige. Jag kommer att använda tältet under hela året. Tältet ska rymma två personer, tre om man verkligen tycker om varandra. Med den låga dollarn blir priserna de följande:
Nallo 3 GT - 4100 kronor
Nammatj 3 GT - 4600 kronor

Mina frågor till er:
Är Nammatj värt de extra 500 kronorna?
Rött eller grönt? (Föredrar i princip grönt, men Hillebergs gröna färg verkar lite utvattnad)
 
Hej
Nammatj har lite mer utrymme än Nallo men väger då något mer. Vad skall du ha tältet till? Är det mycket vinterturer kan det vara guld värt att ha det där lilla extra utrymmet som Nammatj ger. Blir det mycket paddlings turer spelar inte heller den extra vikten någon större roll.
Fundera vad du värdesätter mest, utrymme eller låg vikt! När det gäller färgval, finns det egentligen bara ett allternativ rött! Dina bilder kommer att bli mycket bättre med ett rött tält samtidigt som du alldrig kommer att ha problem med att hitta tältplatsen i dåligt väder efter en dagstur på fjället.
Fjällräddning m.m kommer oxå att ha lättare att hitta dig om olyckan är framme. Där är kanske oxå den enda nackdelen om du inte vill synas, är du en smygtältare och okynnestältar där man inte kanske bör skall du nog välja grönt tyg ;-)
 
nickenathen; sa:
Fundera vad du värdesätter mest, utrymme eller låg vikt!

I huvudsak kommer det att användas till fjällturer över sommaren och det ska vara möjligt att bäras på egen hand. Då misstänker jag att ett Nallo är att föredra.

När det gäller färgval, finns det egentligen bara ett allternativ rött! Dina bilder kommer att bli mycket bättre med ett rött tält samtidigt som du alldrig kommer att ha problem med att hitta tältplatsen i dåligt väder efter en dagstur på fjället.
Fjällräddning m.m kommer oxå att ha lättare att hitta dig om olyckan är framme. Där är kanske oxå den enda nackdelen om du inte vill synas, är du en smygtältare och okynnestältar där man inte kanske bör skall du nog välja grönt tyg ;-)

Förstår argumenten, men jag har bara svårt att skiljas från föreställningen att friluftsgrejer ska vara gröna. Fotoargumentet är emellertid någonting som talar för ett rött tält. Men hur är det med ljuset? Blir det inte ett s k porrljus av den röda duken inne i tältet? Möjligen en lustig fråga (och möjligen ett lustigt begreppsval), men jag vill liksom inte vandra upp på fjället för att sedan känna mig som om jag befinner mig på ett högstadiedisco... :)
 

avslutad210712

Gäst
För ett år sedan valde jag mellan Nallo, Nammatj och Staika och till slut blev det Staikat mest beroende på att jag hade en känsla av att det var det vindtåligaste av de tre och då framförallt om vinden vänder när man sover. Tog dock länge innan jag valde bort Nallot eftersom det är rätt mycket lättare samtidigt som absiden ger betydligt mer utrymme i GT-modellen.

När det gäller färgen var det aldrig någon som helst fundering utan det var helt klart från början att det skulle vara rött. Det var mest av säkerhets-skäl. Skulle jag någon gång hamna i nöd kan jag alltid linda in mig i tältet så syns jag ordentligt från luften. Har kollat på lite foton från i sommar och det är otroligt hur tydligt en liiiiiiten röd prick syns på fotona. Sen måste jag hålla med det som många säger - ett rött tält bland fjällfärgerna blir otroligt snyggt på fotona men det hade jag ingen aning om när jag köpte tältet. Och du behöver definitivt inte vara orolig för att färgerna inne i tältet skall kännas konstiga.
 
Vad du gjorde på högstadiediscot får stå för dig ha ha..

Men rött tält syns bättre om något skulle hända (ta i trä) och det ser mycket bättre ut på bild samt tycker jag att det är ljusare i ett rött tält.
 
Nya nallo har väll olika långa bågar? Klar nackdel för nallo i så fall. Inget kul att behöva sortera delarnar i mörker och dåligt väder.
Vill man spara vikt är det bättre att skippa GT-versionerna.

Röd eller grön då...
Grön så du slipper sabba andras fjällbilder med en stor röd tältblaffa mitt i den annars perfekta fjällvyn.
Dessutom kan man tälta lite diskret i södra Sverige och slipper på så vis lika ofta förklara vad privat mark innebär för nyblivna, folkilska markägare.
Innertältet är fortfarande gult om du behöver något skarpt färgat vid en nödsituation.

Eller ta helt enkelt det du gillar bäst. Du lär sova lika bra i båda, och det är väll det primära användningsområdet för ett tält...
 
Intressant tråd, jag står själv i detta valet. Men det är ingen som tar upp skillnaden på duken - den ena Kerlon 1800 och den andra Kerlon 1200. Tjockare och bättre i Nammatj, lättare och inte fullt så bra i Nallo - eller hur ska man se på det? Allt kommer väl till vilken årstid man ska använda det.
Ang. utrymme kan man ta ett Nallo 2 GT till mindre vikt än Nammatj 2 och få mer utrymme.

Det är ett annorlunda ljus i det röda tältet, sen om det är så porrigt vet jag inte =) men det är rätt mysigt både på sommarmorgnar som höstmorgnar. Rött har många fler fördelar, som redan nämnts - det är nog bara ngt grabbigt att tveka köpa rött när det ligger i generna att välja grönt som i lumpen. =)
 
Att det måste bli en GT råder det ingen tvekan om för min del. Har över åren i brorsans Akka spenderat många timmar i absiden då regnet piskat regnduken och det utrymmet får kosta några hekto.

Intressant invändning då det gäller andras fotobilder, men de får retuschera i PS helt enkelt.

Jag är också, likt inlägget ovan, intresserad av någon utvärdering av de skilda tygtyperna till Nallo och Nammatj. Någon har några erfarenheter eller kunskaper att dela med sig på det området?
 
Hur är golvväven i Kerlon 1200? Står den emot väta bra?
Det är en sak jag stört mig på i andra tält, att det känns som golvet blir fuktigt på insidan.
 
Hej
Jag skall inte ge mig in i någon färgvalsdiskussion, denna brukar vi har varje gång som jag är ute med Chrille och Erik!!

Ingen har berört aspekten med en eller två absider. När jag för tre år sedan stod inför beslutet att välja tält så valde jag mellan just Nallo, Nammatj och Keron, alla i 3-mansstorlek. Nallo valde jag bort med tanke på den tunnare (och mindre slitstarka) väven. Nammatj förlorade i finalen mot just Keron pga en absid. Är man två elle fler så är det, anser jag, guld värt att ha varin absid att pyssla i. Dessutom tycker jag att det blir betydligt bättre ventilation med två öppningar. Det som talar emot Keron är vikten.
 
ett med mer plats ...

Välj det som har mest utrymme utanför bodelen, själv har jag ett Keron3 och att ha dessa två rejäla absider att lägga hund, ryggsäckar och skodon i är kalas. Tyngre ja visst men jag anser att det är värt att välja bort något annat och bo bra. Alltså välj Nammatj GT, Lycka till i ditt val ! /Gunnar
[Ändrat av CanMan 2004-11-21 kl 20:02]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Joakim Ambrosson Nallo 2 GT eller annat? Bo och sova 2
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Anders111 Nallo 2 eller 3 Bo och sova 19
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
G-66 eller Nallo 2 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.