Nallo 2 eller 3

Är det någon som har synpunkter och erfarenheter av Hillebergs Nallo tält.
Nallo 2 är 130cm brett enligt vad jag har kunnat utläsa, och nu undrar jag hur det funkar med två personer i det, är det kanske bättre att kika på ett Nallo 3 istället då varken vikt eller prisskillnaden är så dramatisk?.

Tacksam för tips!
 
Om du frågar mig så kan du lungt köpa dig ett Nallo 2. När jag och min flickvän (samt en liten vit hund) tältar har vi ett Nallo 2 GT och det funkar perfekt. I absiden ryms både ryggor, matlagningsutrustning samt en person vid dåligt väder. Kolla gärna in vår hemsida (länk finns under min profil) för lite fina tältbilder.
 
Nallo3

Hej!
Jag har ett Nallo3 tält som jag haft i drygt tio år och är mycket nöjd med det. Man bor två med bra plats och det går att klämma in en till, men då blir det trångt. Skulle inte vilja gå tex på en fjällsemester en vecka o bo tre i det.
Har även bott i Nallo2 då en kompis har det, och det känns lite trångt även när man är två (men det är inte konstigt när jag är van att bo två i trean).

Det beror helt på hur bekväm du vill vara. Bo två i ett Nallo3 och bli bortskämd med utrymme är väldigt skönt! Och när jag varit iväg på cykelsemester så är det oerhört skönt med lite extra utrymme när man är två, och ännu skönare när jag är ensam, då å andra sidan hade nog tvåan räckt. Så jag rekommenderar dig att lyxa lite och få extrautrymme. Köp Nallo3 är min åsikt. Dock kan det vara en stabilitetsskillnad som du bör ta hänsyn till. Jag har sovit i full snöstorm i 3:an på fjället, det höll o stod kvar, men det blev inte så mycket sömn.... Kanske någon mer erfaren kan ge tips om stabilitetskillnader. Ring annars Hilleberg o fråga.

Mvh
Håkan
 
3!

Jag röstar på Nallo 3!
Vi är två som vandrar tillsammans och vill oftast ta ryggsäckarna in i tältet. Lyx, men därför valde vi Nallo 3:a i stället för 2:a. Låt era behov bestämma valet.
 
Vandrarantalet + 1

Bra komfort får man om man kör med ett tält som har en persons marginal jämfört med vanligaste bruket. De tre hekton som vikten ökar mellan Nallo 2 och 3 är ett pris man nog gärna betalar för lyxkomfort och ökad mångsidighet.

Om ni nästan alltid är två skulle jag satsa på ett 3-mans.
I ett 3-mans kan man dessutom sova tre om det behövs. Jag har själv sovit i ett Nammatj 3 (samma mått) under en veckovandring tillsammans med två kompisar som också är stora killar med stora ryggor. Inga problem alls, förutom att absiden var full med ryggor.

800 gram per skalle om man är tre är ju som att sova med sovsäcksöverdrag!

Men det är klart att man kan köpa ett Nallo 2 om vart enda hekto är tokviktigt, det är ju brett som en mindre dubbelsäng.
 
Lite extra...

Ja, om du inte jagar gram (eller har tillräckligt fet plånbok för att köpa olika tält till olika situationer) så är det skönare med ett lite för stort än ett lite för litet tält.

I vårt fall föll valet på 2-pers med GT-absid, men det är ju en smaksak om man vill ha lyx i absiden eller innertältet.
 
Re: Lite extra...

GustavOh; sa:
I vårt fall föll valet på 2-pers med GT-absid, men det är ju en smaksak om man vill ha lyx i absiden eller innertältet.
Bättre att ha lyxen i absiden, och inte ens kunna överväga att släpa in smutsiga, blöta ryggsäckar i innertältet.

/Håkan
 
Re: Re: Lite extra...

Håkan K; sa:
Bättre att ha lyxen i absiden, och inte ens kunna överväga att släpa in smutsiga, blöta ryggsäckar i innertältet.

/Håkan

...eller i innertältet, så man kan klämma in en person till om ett tält går sönder, eller få ett störer myggsäkert utrymme...

Smaksak.
 
Nu skall jag vara krånglig

Anders111; sa:
Tack för alla synpunkter, tror nog att det blir ett Nallo 3 GT, då får man ju gott om plats överallt.

Å andra sidan blir det stort. Inte helt lätt att hitta plats för ens på fjället, och i skärgården är det ännu värre...

Kompromisser, kompromisser, alltid kompromisser...
 
lignell01; sa:
När jag och min flickvän (samt en liten vit hund) tältar har vi ett Nallo 2 GT och det funkar perfekt. I absiden ryms både ryggor, matlagningsutrustning samt en person vid dåligt väder.


Jag kan intyga att Nallo 2 även tar mig, flickvän och en liten brun hund.

Nallo 2 räcker långt, du skall ju inte hålla någon bankett i tältet, eller? Köp ett lättare tält och ta med extra god mat istället. GT är kanske att föredra, har inte den två absider?
 
Re: Nu skall jag vara krånglig

[/QUOTE]
Å andra sidan blir det stort. Inte helt lätt att hitta plats för ens på fjället, och i skärgården är det ännu värre...
Kompromisser, kompromisser, alltid kompromisser... [/QUOTE]

Jo förvisso är detta sant, ett Nallo 3 GT blir ju ca 190x400cm vilket kan innebära en del problem på vissa ställen.
Jag har tidigare använt ett TNF VE 25 som är ca 270x220 cm i botten och när man skall slå upp det på ett "trångt" ställe känns det som att skulle varit bättre med ett långt tält istället för ett runt.

Fler synpunkter någon?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Joakim Ambrosson Nallo 2 GT eller annat? Bo och sova 2
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
G-66 eller Nallo 2 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.