Akka eller Nammatj 3GT

Är Akka att rekomendera på vinterfjäll?
Står och väljer mellan Nammatj 3GT och Akka. Storlek, Konstruktion och vikt är jämnförbara, vad skiljer dessa tält åt förutom priset?
 
Hej,

Den främsta skillnaden mellan Akka och Mammatj 3GT är kvalitén. De är helt enkelt inte jämnförbara. Sedan kostar Mammatj 2350:- mer, en prisökning som är värd varenda krona. Men obereoende av vilket så msåte du svara på frågorna hur mycket du kommer att använda tältet, hur det ser ut i framtiden osv. Om du ska använda det vintertid skulle jag välja Mammatj direkt men om du bara ska använda tältet för enklare camping kan Akka vara ett fullgott alternativ.

Hoppas du har fått lite svar:)

/Tomas
 
Hanterbarhet och säkerhet

Akka har smalare stångkanaler och öljetter (den modell jag har sett) där stängerna skall passas in. Jag har hört talas om uppsättning av Akka i snö som tagit mer än 30 minuter på grund av detta...Hillebergs tunneltält har en stånghållare som är lätt att använda även med tjocka vinterhandskar på fingrarna och tältet sätts upp på några minuter.

Dessutom har Hillebergtält betydligt bättre vävar och kvalitet i övrigt än fjällräven. Det ger en extra säkerhetsmarginal som är välbehövlig på vinterfjället.

Priset tycker jag inte är ett argument, på vinterfjället är det ytterst en säkerhetsfråga hur tältet fungerar.

M v H,

Johan
 
AKKA/Nammatj

JAg håller med de som svarat tidigare. Det är två helt olika klasser på dessa två, i katalogen lika, tält.
Annars är det inte så mycket som är likt!!
En sak som jag tänkte på när jag hade ett AKKA!!
Försök att få in det i packpåsen då det snöar och blåser på vinterfjället!!! Försök gärna i en affär först så inser du snabbt att det inte är så kul!

Vävar och stänger går inte att jämföra.
Handgreppen för att få upp, och ner, de båda skiljer sig så mycket att det bör testas innan av köparen.

Om det skall tältas på vintern är det Nammatj tältet som gäller!!
Är det lugnare turer de övriga 3 säsongerna så funkar ett AKKA bra men kommer inte i närheten av Hillebergs tält som är i en klass för sig...
// Miche
 
Nammatj, för marginalerna

I somras vandrade jag med ett Nammatj 3 och ett Akka, och hade goda möjligheter att jämföra (dock ej vinteregenskaper). Jag röstar på Nammatj, inte helt oväntat.
Akkas väv är betydligt sämre. Den är inte ens rutarmerad. Jag har gjort "rivprovet" på ett stycke Hilleberg-väv och vet att det för hand är omöjligt att riva sönder den. Nammatj har också en betydligt bättre upphängning av innertältet, med duffelknappar i metallringar. Akka har duffelknappar i trånga hålband, vilket är kräver både precision och styrka. Hilleberg använder stånghållare vilket innebär att man bara behöver skjuta in stången och förankra i ena änden. Akkas bågar måste fästas i båda ändar.

Nammatj är alltså bättre i material och detaljlösningar, även om de är förvillande lika till grundkonstruktion. Akka är ett bra tält för vardagsbruk. Nammatj är ett mycket bra tält, punkt.

Recension av Nammatj 3 (ej GT) finns på
http://www.molekyl.com/uteplatsen
 
Ny ripstop fr Fjällräven.

Jag har läst att det skall vara på väg en ripstop från fjällräven!! Det är bra...
Kul att dom "snäpper upp" lite!
Skall försöka att hitta någonstans att känna på tältet på riktigt, och se om det blivit bättre att hantera.
Ser fram emot detta!!
mvh // Lynx
 
Inte Akka

Hej.
Om jag vore som du skulle jag välja Nammatja före
Akka, jag har testat båda tälten och tycker att
Nammatja är det bättre tältet. Jag har själv köpt
Nammatja 3GT och har använt det flitigt i två år
och jag har inget att anmärka på .
Dom erfarenheterna jag har av Akka är att det kan vara en del små fel på dem, min kompis köpte ett nytt Akka
i våras och han har haft problem med blixlåsen samt att några sömmar var dåliga. Köp ett Nammatja så
blir du nöjd.
MVH Tobias
 
AKKA R/S ripstop

Jag står här med ett nytt AKKA R/S ripstop.
Det ser MYCKET bra ut!!
Jag återkommer med lite info när jag hunnit testa det.
Hoppas på att testa det i helgen!
Men... jag som haft AKKA tidigare blir glad när jag ser detta tält. LOVANDE är ordet!!!

Som sagt, jag kommer igen med några rader efter test!!

Tills dess... Ha det bra vad ni än gör!!!
mvh // Miche
 
Tackar

Tack för alla svar.
Efter alla inlägg så är det inte så svårt att bestämma sig. Det blir ett Hilleberg, man får spara lite extra men det verkar vara värt de extra pengar som man får lägga ut.
 
Kolla in Marmot först

Innan du köper Hilleberg ska du kolla in Marmot
tält först. Jag har hört att de har gjort ett tält
som ser ut ungefär som Hillebergs Nammatja 3GT fast
de har en nyare och bättre väv i tältduken.
Jag har själv inte testat detta tält men jag har hört att det ska vara bra och kanske lite billigare också.

MVH Tobias
 
Bättre väv!?

Bättre väv än den som Hilleberg använder finns inte idag!!!
Inte så smidig och lätt att det går att använda till tält i alla fall.
Hilleberg är helt enkelt gjort av de bästa material som finns idag. Lösningarna på Hillebergs-tälten är enligt mig, med många många fler, de som funkar bäst i EXTREMA förhållanden och därmed också i bra förhållanden!!!
mvh // Miche
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
knucko Akka eller Akka turist? Bo och sova 5
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
niklastrogen Spänna tältduken på Akka Endurance 3 Bo och sova 2
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
negativ Footprint till Akka kommer i slutet på månaden Bo och sova 3
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
Peter56 Hilleb Nammatj2 vs Fr Akka Shape? Bo och sova 1
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
roccster Litet hål i Akka rs/3 Bo och sova 3
roccster Nya bågar till Akka rs/3 Bo och sova 1
johan5588 Läckande Fjällräven Akka R/S 3 Bo och sova 9
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
flunkan vet någon 2:a handsvärde på fjällräven AKKA 3 (-97) Bo och sova 3
maka Akka r/s2light el. Namatj2gt Bo och sova 1
m93eric Åsikt om Fjällräven Akka R/S Light 2? Bo och sova 0
Donuts Akka R/S Light 3 Bo och sova 15
joan019 Akka turist Bo och sova 2
1966 akka Bo och sova 3
grelun Tältbågar till Akka Bo och sova 1
n_zackrisson Akka R/S 3 person Bo och sova 0
pad Akka? Bo och sova 1
Akka vs Akka Turist Bo och sova 0
Matsan Berguventält vs. Akka turist Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.