Nammatj VS Nallo

Äntligen!

Wow!

Äntligen en som sammanfattat det hela på pricken!

Jaa! En metadiskussion till!
Poängen med "hillebergrekommendationerna" är väl att många kan relatera till HB:s modeller.

Om man istället för att tolka frågan som "Jag väljer mellan Nallo och Nammatj, allt som inte är HB är irrelevant" läser den som "Jag undrar vad som passar mig bäst, ett tält med nallos egenskaper eller ett med Nammatjs?" blir det plötsligt mer meningsfullt.

Får jag rådet "Nammatj är bättre ventilerat, men Nallo är lättare. Nammatj är bättre för två personer och vintertid, Nallo är bättre om du är ensam och sommartid" så är det något jag kan översätta till andra tillverkare.

Sedan är HB så välkänt här att det är lätt att relatera till deras modeller.
Det är helt enkelt lättare att säga "Nallo 2" än "Tvåpersoners tunneltält med tonvikt på låg vikt"
Eller "Keron" istället för "Stabilt tunneltält med raka innerväggar och två absider".

Har jag sedan väl bestämt mig för vilken *typ* av tält som passar mig bäst, kan man man börja diskutera vilken tillverkare som har bäst kvalitet för pengarna.

Tack för det, Eva
 
Just i den här tråden säger ju faktiskt killen att han vill få råd mellan TVÅ tältmodeller.... Kan man inte bara ge det ?

/P.D
 
Re: Re: Re: Vänta!

P.D; sa:
Borde det inte gå att sätta upp ett forum som skulle kunna heta något i stil med...."för er som stör er på att andra rekomenderar hilleberg...."

Verkar som om väldigt mycket energi spills på det.....

/P.D

Det var ovanstående jag oponerade mig emot och inte hur rådgivningen varit i övrigt i den här tråden..
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vänta!

FJS90/91; sa:
Folk har väl tröttnat på att Hilleberg används helt urskiljningslöst som en universallösning på alla tältproblem och därför ifrågasätts.. Så e det för mig!

Håller med Patric. Och nu till provokationerna:

Fråga: Kan nån rekommendera ett billigt och bra tält till min cykelsemester på Öland.

Svar: Hilleberg, givetvis!!! Käre frågeställare, du vet inte vad du pratar om. Du söker inte efter ett billigt tält, ekonomi har inget med saken att göra, du behöver det bästa! Stanna hellre hemma några somrar och samla pengar. Eftersom du med stor sannolikhet kommer att hamna i orkan på hög höjd riskerar du att dö när du tältar i billigare tält. Sanna mina ord, jag har minsann varit med jag...
 
ICA-Kasse

Tänkte avsluta min del i denna tråd med följande....

Fråga: Jag har funderat på att köpa ett tält, vilket som helst. Vad har ni för tipps ?.

Svar: Varför tält ? Sy en egen Tarp istället ! Dvs om du är bekväm av dig ! Bäst resultat till billigaste pris är om du sveper in dig i en ICA-kasse som du enkelt klipper till. Borde inte kosta mer än 50 öre. Tro mig, du behöver inget tält !

/P.D
 
tältprovokationer

Jag tycker det är lite lustigt att i övriga forum på Utsidan så är det ok att göra utsvävningar i ämnet. Men så fort man nämner Hilleberg i tältforumet så är det alltid några som blir irriterade för att man rekomenderar ett tält som man tycker är bra.
 
helsport

jag säger bara helsport. ett norskt märke som hilleberg har tagit sina tältideer ifrån kolla in dem skitbra. / Morgan
 
nammatj vs nallo

ja det handlar ju mycket om en smaksak,,, själv har jag ett nammatj GT 2 och en kompis till mig har ett nallo GT 2.... vi båda tycker att tälten är toppen!
Sen är ju nallot lättare i jämförelse,,, inte mycket men inte obetydligt lite heller..... men å andra sidan har nammatj 2 st bra och funktionala, högt placerade ventiler i vardera ände av yttertältet för att ventilera ut kondens och fuktig luft, och även en triangelformad ventil intill innertältet + att dörr öppningen till innertältet kan tas av ett lager så det blir bara myggnät vilket ger utrmärkt venilation och luftgenomströmmning.

Nallot har där en annan ventillösning en ventil ovanför dörren i yttertältet men ingen ventil intil innertältet, men däremot kan man ju även på denna modell använda sig av myggnäts -dörren till innertältet. man kan även lyfta upp kortsidan för att få in luft den vägen.......

så det handlar om personligt smak å tycke....man kan ju påpeka att priset är litet högre på nammatjet. å andra siden är ju väven och golvet aningen starkare (kerlon 1800) i nammatjet i jämförelse med nallot (kerlon 1200).
 
nallo 2

hej
jag har ett nallo 2 sen -98
är nöjd som ensamcampare för det mesta
har varit två på cykelsemester också
med då har vädret varit bra - sommar
min synpunkt: nallo 2 har inte bra lösning med placering av absiden du måste kliva över packningen och om du ex.vis dukat upp maten i absiden och ska ut ett ögonblick måste du kliva över allt som ligger där.
jag har sett andra lösningar med hillebergs som har öppning på sidan av tältet ....men då är det kanske 3-manstält.detta är min erfarenhet annars tror jag på Hillebergs
hälsn.
Ingela Stinasdotter
cyklist
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vänta!

andersmossing; sa:
FJS90/91; sa:
Folk har väl tröttnat på att Hilleberg används helt urskiljningslöst som en universallösning på alla tältproblem och därför ifrågasätts.. Så e det för mig!

Håller med Patric. Och nu till provokationerna:

Fråga: Kan nån rekommendera ett billigt och bra tält till min cykelsemester på Öland.

Svar: Hilleberg, givetvis!!! Käre frågeställare, du vet inte vad du pratar om. Du söker inte efter ett billigt tält, ekonomi har inget med saken att göra, du behöver det bästa! Stanna hellre hemma några somrar och samla pengar. Eftersom du med stor sannolikhet kommer att hamna i orkan på hög höjd riskerar du att dö när du tältar i billigare tält. Sanna mina ord, jag har minsann varit med jag...

När har en tältdiskussion sett ut på det sättet egentligen? Ngt mer nyans brukar det väl ändå vara...

Själv har jag en polare som faktiskt hamnat i just en sådan situation som du antyder i ditt gravt provocerande inlägg :), med ett bensinmackstält hamdnade han i blåsväder i Keb. Det var inte kul och han skyndade sig att skaffa ett kvalitetstält när han kom hem.

Dock inte ett HB tyvärr (det hade varit kul för att provocera alla HB-hatare som nödtorftigt maskerar sig bakom konsumentupplysningsargumentet :) ).

Muha ha haaaa !!!

J (ägare till 2 HB-tält och därmed HB-kapitalets handgångne man!)
[Ändrat av joru 2003-04-30 kl 19:27]
 
Kombinera fördelar av Nallo & Nammatj

Har ett Nallo 2 sedan några månader. Lätt och bra kvalitet, men ventilationen kunde gärna fått vara något bättre. Väntar på besked från HB's serviceavdelning om de kan tänka sig att sy på en vindstrut på fotändan & myggnätsbit med dragkedja innanför på innertältet om jag skickar in det. (mot betalning alltså) Om de säger att det går bra skulle jag bli imponerad & glad, bättre genomblås med mycket liten viktökning. Fler Nalloägare som tror på idén?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Mattias Claesson Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT. Bo och sova 11
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
emil.larsson.3910 Markpinnfästen Nammatj 2? Bo och sova 17
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Mått på ett Nammatj 3GT i packpåsen? Bo och sova 3
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
matito Nammatj 3GT eller Keron3? Bo och sova 1
Jungle Stalon or Nammatj 2 GT or... Bo och sova 3
MotLut Bekymmer Nammatj 2GT! Bo och sova 5
balo Nammatj Gt eller inte? Bo och sova 7
Franz321 Nammatj 3GT Bo och sova 4
perry1 Nammatj 2 eller Nammatj 3 ? Bo och sova 15
ål Din åsikt om Staika/Nammatj? Bo och sova 20
Mz Nammatj 3GT Bo och sova 1
tanya Nammatj 2GT eller 3GT Bo och sova 5
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Hilleberg Nammatj 2 GT vs. Nammatj 3 GT Bo och sova 3
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.