Uppsättning Nallo 3GT

Sorry. Ska lyssna med han som äger Nallot och även kolla bilderna jag bland annat själv tagit från sommarens veckovandring i Sarek. Jag som är väldigt petig borde ha reagerat på ett sådant "häng". Jag tycker att det märks en stor skillnad på de tunna dukarna i Nallo, Allak osv. mot Nammatj när det är fuktigt eller regn. De tunna dukarna slackar mycket mer under/efter nederbörd jämfört med ett Nammatj.

PS. Ett tips är att skicka ett mail med en bild till tentmaker@hilleberg.se. Brukar vara en Kenneth som snabbt svarar på alla möjliga och omöjliga frågor.

Kollar man bruksanvisningens bilder http://hilleberg.se/sv/product-family/nallo-nallo-gt så ser det inte alls ut att hänga som på din senaste bild.
 
Senast ändrad:
Ny bruksanvisning med nya bilder - där ser det bra ut. Lyckades själv inte få tyget så spänt, men ska testa igen.

Du har ju använt medföljande bruksanvisning. Har du då noterat att de två yttersta linorna i bakänden ska spännas först och sedan den mittersta???
Din bild antyder att den mittersta linan är ganska hårt spänd.

/ Bertil
 
Bilden är som jag förklarade på ett Nallo av äldre modell, alltså inte mitt tält alls. Jag har sträckt linorna enligt instruktionen. Tyvärr har jag inga bilder på hur det såg ut, får ta det nästa gång om jag inte lyckas få till det.
 
Bilden är som jag förklarade på ett Nallo av äldre modell, alltså inte mitt tält alls. Jag har sträckt linorna enligt instruktionen. Tyvärr har jag inga bilder på hur det såg ut, får ta det nästa gång om jag inte lyckas få till det.

OK. Jag misstog mig tydligen på bilden. Det du kallar "Nallo av äldre modell" är ett Nallo som är klart yngre än mitt. :)

/ Bertil
 
Något jag kan tänka mig är att mixtra med vinkeln på banden. Borde vara bäst att dra dem exakt i sömmens riktning. Frågade du Hilleberg? Jag har haft svar samma dag de gånger jag skrivit till dem med frågor eller beställning.

Ser förresten att det som skrivits om att fästa innertältet med egna markpinnar också står i manualen på sid 21. "Förstärk ventilationen genom att fästa markpinnar i innertältets hörn så avståndet mellan inner- och yttertält ökar."
 
Hmmm

Har också ett Nallo 3GT och har samma problem med blöt sovsäck vid fotändan. Allt blir lite abstrakt trots fina filmer/illustrationer. Men.....att förstärka innertältet i fotändan med extra pinnar...är anledningen då att innertältet hålls ner och inte nuddar yttertältet ?
Har jag färstått det rätt då ??

Undrar
Junioren
 
OK. Jag misstog mig tydligen på bilden. Det du kallar "Nallo av äldre modell" är ett Nallo som är klart yngre än mitt. :)

/ Bertil

Ahh, där ser man. Finns väl många generationer av det tältet, jag köpte precis mitt.

niklaz sa:
Ser förresten att det som skrivits om att fästa innertältet med egna markpinnar också står i manualen på sid 21. "Förstärk ventilationen genom att fästa markpinnar i innertältets hörn så avståndet mellan inner- och yttertält ökar."

Japp, såg det. Det är dock inte samma manual som jag fick med till mitt tält, detta är en ny variant som tydligen kom ut i december 2011. Ska testa, hoppas det funkar! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
jessica13 Uppsättning Bifrost Y6? Bo och sova 1
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.