Vintersovsäck till kvinna

Jag letar efter en varm vintersovsäck som man inte fryser i när det är -20 grader. Jag är 167 cm lång och fryser redan när det är + 18 grader inomhus 😅
Letar efter en som inte är för dyr..
Jag har även en sommarsovsäck och har läst att man kan sova i 2 sovsäckar för att inte frysa.
Något tips?
 
På vintern gäller inte större säck än nödvändigt och varmare än du tror så en kort säck för 175 räcker länge. Är du en ivändare eller medvändare dvs ligger täcket ungefär rätt på mogonen eller behöver du hjälp att komma ur repet det blivit?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vintersova i tält eller snöka (det dubbelt varmare alternativet) börja med dubbelt liggunderlag, jag har en lätt luftmadrass underst ca 9cm ovanpå den ett 14mm foamrulle, hellängd. Jo du behöver tygla ihop desssa två. Välj remmar som ger friktion. Har vintersovsäckar ett par olika en -25 graders och en -40 graders, hatar att frysa.

go tur
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Precis som föregående har sagt, ett liggunderlag som har högt r-värde är a och o. Spelar ingen roll hur varm säck du har om det blir kallt underifrån där du komprimerar ihop dunet eller syntetmaterialet när du ligger på de. Men själv brukar vi använda syntetsäck på vintern, dels för dom är billigare än dun och vikten spelar oftast ingen roll när man campar vintertid. Rejäla ull underställ, sockor, mössa och vantar är också viktiga. Kamin i tält funkar också bra :) men vi har kört med säckar från helsport. Och dom har funkat som utlovat. Finns en helsport x-term lady för ca 4000 kr som ska klara ca -16 i komfort temp för dam
 
Har tillbragt många sovpass med försvarets genomsydda caravansovsäck, en nollgraders säck, men sovit väl i oeldat tält vid minus 15 tack vare ylleunderställ, rena sockar och vantar samt mössa på, vindrock över och tjockt liggunderlag under. Vid än svalare nätter drog jag ett ytterskal (filt överdrag) över sovsäcken och fotändan i den tomma ryggsäcken.Du behöver en varmare sovsäck med 900 dun dyrare men lättare, tyngst med syntetfibrer. Det är luftet som isolerar inget hokus pokus. Du väljer och betalar!
 
Collin Fletchers The complete Walker är nyttig att läsa och studera hans resonemang, (inte hans åldriga pryttelhänvisningar) han var officer vid Engelska Marine Commandos, de som blev SBS, sen var han lantmäteri man i afrika och därefter vandrare i USA, han skrev ett flertal mycket läsvärda vandrings och resonemangsböcker och till slut en bok om Coloradofloden, dessvärre blev han ihjäkörd under en kvällspromenad.

go tur
 
Mitt förslag är antingen en riktigt varm sovsäck som är måttanpassad för dig eller en varm standard sovsäck som du använder din sommarsovsäck inuti.

För måttanpassad kan du titta på:
 
Jag köpte en Marmot Wms Ouray (den långa varianten) i vintras, med komforttemperatur på -20 grader. Den svettas jag i under normala mellansvenska vinternätter, men jag är rätt varm av mig. Instämmer för övrigt med dem som tipsar om varmt liggunderlag.
 
Precis som föregående har sagt, ett liggunderlag som har högt r-värde är a och o. Spelar ingen roll hur varm säck du har om det blir kallt underifrån där du komprimerar ihop dunet eller syntetmaterialet när du ligger på de. Men själv brukar vi använda syntetsäck på vintern, dels för dom är billigare än dun och vikten spelar oftast ingen roll när man campar vintertid. Rejäla ull underställ, sockor, mössa och vantar är också viktiga. Kamin i tält funkar också bra :) men vi har kört med säckar från helsport. Och dom har funkat som utlovat. Finns en helsport x-term lady för ca 4000 kr som ska klara ca -16 i komfort temp för dam

Ja alla vintersovsäckar jag har kollat på har en komfort temp på -16 som max men vad händer om det blir -20 grader ute? Kommer jag frysa extremt mycket då?
Men om jag köper ett liggunderlag med r-värde 7 så kommer jag klara -20 grader? Eller?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.