Skyddsunderlag till tält (som isolerar?)

Jag har läst igenom en massa trådar om liggunderlag vad gäller isolation kontra vikt och liknande. Men kom då att tänka på en sak och saknar själv helt erfarenhet.

Finns det inga skyddsunderlag till tält som dessutom kan fungera som isolationsmatta? Om det finns borde man ju kunna kombinera ett sådant för isolation och kanske ett lätt, uppblåsbart liggunderlag för komfort. Eller kanske skippa liggunderlag helt beroende på skyddsunderlagets mjukhet.

Det måste ju finnas andra som funderat på samma sak som jag och kanske hittat egna lösningar, eller?
 
Jag har ofta sovit så närjag var mindre, med ett enda stort liggunderlag som är specialtillskuret för tältet.

Det är mycket bekvämt kan jag lova men som du förstår så är det ett förbannat otympligt paket att bära på så det kanske kan vara en tanke om du tar bilen och inte har baslägret så långt därifrån tex. Eller om du skidar med en pulka. Om man räknar på att du i normala fall har två likkunderlag vintertid och itället nu tar ett stort liggunderlag som fyller ut hela innertältet (det är skönast att ha det innne istället för under) så är det inte så många extra kvardratdecimeter du har i pulkan (beroende på på vilket tält du har). Om du padlar är detta också ett atraktivt alternativ då du slipper bekymra dig om vikten, bara det går att trycka ner i kanoten/kajaken så är det super.

Sådna lite tunnare liggunderlagsstucken brukar finnas på rulle (bredd skulle jag uppskatta till någonstans över 2 meter) där man köper byggvaror. Det kallas kanske för ilolationsmatta eller nått sådant.

Om du gillar billigt så kanske detta är någonting, 55meter skumplast med en bredd på 150cm, attraktivt så länge du kan 1.lösa frakten 2.kan lagra resten tills du behöver det eller kan sälja det 3.inte har ett behov av större bredd, skarvar är ju det som man vill undvika:

http://www.surplus.se/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,8365/category_id,53/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/

Om du har kåta eller planerar att skaffa så är detta guld att ha kan jag meddela!

Lycka till iaf, lyxboende-alternativ som detta är det inte många som frågar efter nu när UL är så inne.
 
Liggunderlag

Själv har jag legat i tält med ris från dvärgbjörk under tältgolvet. Gjorde en bädd av ris innan jag satte upp tältet. Det fungerade att sova med bara sovsäck på detta underlag. Där jag tältade var norr om Naimakka där det är permafrost i marken. Har även tillämpat metoden i västerbottensfjällen då jag legat still någon natt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
mikael.t Skyddsunderlag till Hilleberg? Bo och sova 5
Rapps Tält skyddsunderlag Bo och sova 8
JohnnyL Skyddsunderlag Hilleberg ? Bo och sova 7
ehn Skyddsunderlag? Bo och sova 3
KLAGER Skyddsunderlag Bo och sova 4
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.