Kaitum med eller utan absid??

Hej,

Nu är det dags att köpa ett nytt tält igen och det kommer att bli ett Kaitum men jag vet inte om jag ska ta med eller utan absid. Har stött och blött detta under en längre tid men blir inte klokare - därför behöver jag er hjälp.

Resonemanget hittills är:
Utan absid med de två ingångarna har man ca: 1m mini absid på varje sida, visserligen med sluttande tak men ändå, man sparar både vikt och pengar och har ändå hyggligt med extra yta.

Med absid får man deluxe förutsättningar såklart men då rinner både pris och vikt iväg.

Frågan är helt enkelt om det är värt både vikt och pengar att ta med absid då modellen utan ändå har ganska hyggliga mini absider.

Jag byter åsikt var 5:e minut så det är lite lätt jobbigt just nu - kan ni hjälpa med era synpunkter och ni som dessutom äger Kaitum tält är ni nöjda ?

Tackar på förhand.
 
Är det verkligen ingen som haft liknande funderingar och har synpunkter / råd / tips / erfarenheter ?
Finns det inga Kaitum ägare som kan redogöra för sina funderingar vid köpen ?
 
Absid är ett måste

Har testat Kaitumtältet med mig själv och två pojkar på 11 resp. 13 + packning med två miniabsider och det var ingen höjdare . På morgonen regnade det och det funka dåligt att laga mat i miniabsiderna. Tältet lånade jag av en kompis för utvärdering. Enligt min mening är rejäla absider ett måste och välj då hellre ett lättare tält typ Nallo GT eller Bergan Kompakt Light.

Bergans gör minst lika bra tält som Hilleberg och har dessutom bättre ventilation i Kompakt:en jmft med Kaitum som jag upplevde som kvav. Dessutom kan du köpa nästan 4 Bergans Kompakt Light 2 (1.995 hos t.ex. Outdoorexperten) till priset av 1 Hilleberg Kaitum! Är det värt dem pengarna? Du kanske är en proffsanvändare, vad vet jag?
 
Har fjällvandrat ett par veckor med ett Kaitum2. Ska du ha det för sommarbruk hade jag satsat på de små absiderna. Vill du ha mer plats vid matlagning i regn är det snabbt gjort att lossa innertältets ena gavel. (Jag kör bensinkök. Med ett gaskök bör det fungera utan att lossa innertältet) Ett Nallo GT eller Bergans Kompakt (finns det med stor absid?) är säkert även det ett bra tält, men innertältet är mindre och framförallt kortare än Kaitum. Mycket av packningen rymms i innertältet i Kaitum vilket frigör plats i absiderna.

Barn, hundar och vintertältning kan göra en större absid mer intressant.

Att ventilationen skulle vara sämre i Kaitum än nåt annat tunneltält har jag svårt att tro. Jag tyckte det fungerade bra. Tältplats, väder och öppning av ventiler gör den stora skillnaden och gör det svårt att jämföra.

PS. Själv äger jag sen 15 år ett Nammatj2 vilket är betydligt trängre än Kaitum, men fungerar Ok ändå.
 
Angående absider

Du har rätt Anders262 angående absiden på Bergan Kompakt Light 2. Där är Nallo 2 GT överlägsen med sin jätteabsid! Men däremot Kompakt Light 3 har en megaabsid. Har själv 4:an för familjen och det funkar bra trots min läng på 197 cm. När jag är själv eller med ett barn har jag Bergan KL 2 som väger 2.5 kg och kan användas året runt. Helt OK när jag är själv.

Annars funkar det med ett tarp på sommaren och myggnät. Tarpen fixar man själv med en lättviktspresenning som man klipper till, svetsar, slår i fler öljetter i osv. Ett par bra teleskopstavar till det så blir det fint som snus serru...Se bara till att det finns rejält med förankringar på tarpen om det blåser upp för det blir ett himla sug i det typ flygplansvinge.

Det finns rejäla tropikmyggnät som man kan koppla till tarpen och har du sen ett bra liggunderlag så blir inte sovsäcken blöt heller. Själv har jag ett lättviktsovsäckspåse som har vattentät botten och bra ventilation upptill så att det inte bildas kondens, Väger kanske 300g, sovsäck 860g, tarp ~1000g, myggnät ~200g(?) så själva tarpen + tillbehör ~1500g.
 
Superkomfort

Hej!

Jag har ett Kaitum 2 utan GT sen några år och har tältat ganska mycket, både i fjällen och hemmavid. Komforten är otroligt bra och ventilationen är grymt bra. Den enda fundering jag haft är att det känns lite onödigt lyxigt och en GT-variant för mig skulle vara overkill. Jag sysslar dock inte med vintertältning.

Använder tältet oftast med min 69-åriga morsa och även hon ser det som ett lyxtält. Skulle jag välja tält igen så hade det blivit samma tält med tanke på att jag tältar med henne. När jag e själv knör jag ihop mig i mitt Akto...

/Matias
 
Hej,

Nu är det dags att köpa ett nytt tält igen och det kommer att bli ett Kaitum men jag vet inte om jag ska ta med eller utan absid. Har stött och blött detta under en längre tid men blir inte klokare - därför behöver jag er hjälp.

Resonemanget hittills är:
Utan absid med de två ingångarna har man ca: 1m mini absid på varje sida, visserligen med sluttande tak men ändå, man sparar både vikt och pengar och har ändå hyggligt med extra yta.

Med absid får man deluxe förutsättningar såklart men då rinner både pris och vikt iväg.

Frågan är helt enkelt om det är värt både vikt och pengar att ta med absid då modellen utan ändå har ganska hyggliga mini absider.

Jag byter åsikt var 5:e minut så det är lite lätt jobbigt just nu - kan ni hjälpa med era synpunkter och ni som dessutom äger Kaitum tält är ni nöjda ?

Tackar på förhand.

Jag har köpt ett rött Kaitum 3 har endast använt det 2nätter å jag ångrar mig redan att jag inte köpte GT versionen!
Så jag förstår ditt ältande ;)

Ps det är till salu för jag ska bara ha ett rött Kaitum 3 GT

/Janne
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
danisko Allak eller Kaitum (eller annat)? Bo och sova 10
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
ssjostedt Keron 3 eller Kaitum 3? Bo och sova 33
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
hallonraden allak eller kaitum ? Bo och sova 9
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Mrahvin HB Kaitum 2GT vs Kaitum 3 Bo och sova 6
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
pack Kaitum 4 - 2017 Bo och sova 0
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
76 Budgetalternativ till Hilleberg Kaitum? Bo och sova 8
Easthill Hilleberg Kaitum 2? Bo och sova 5
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
Stuvarn Hilleberg Kaitum 2-3 Bo och sova 5
Martin Fjäderlätt Hilleberg Kaitum 3! Bo och sova 10
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
tomer061 Hilleberg Kaitum vs Exped Venus II Bo och sova 3
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Kalle G Hilleberg Kaitum Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.