Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris.

När jag köpte mitt Veloce-tält för några månader sedan så räknade jag med att köpa några extra tältpinnar (lägg till någon hundralapp) och en footprint (30 kr presenning på ett par hundra gram). Någon footprint känns bra till alla tält som kostar några tusenlappar, för att det ska hålla längre, men om man vill optimera för vikt så kan man ju skippa det.
 
När jag köpte mitt Veloce-tält för några månader sedan så räknade jag med att köpa några extra tältpinnar (lägg till någon hundralapp) och en footprint (30 kr presenning på ett par hundra gram). Någon footprint känns bra till alla tält som kostar några tusenlappar, för att det ska hålla längre, men om man vill optimera för vikt så kan man ju skippa det.



Exakt. Gjorde hål på golvet i mitt då nya FR Dome 3 på en berg. Kör en press för 49:- till det då det står på "hårt" underlag.
Tältpinnar ska jag komplettera med 2-3 st V-pegs hur eller hur märkte jag. Rimlig vikt ändå och en juste takhöjd. Nöjd så långt, en vecka i Grövelsjön så vet jag nog mer ;)


..sent using tapatalk
 
Kanske till hjälp?

Hilleberg Akto är som du säger kanske lite dyrt och inte alltför stort beroende på villen kroppsstorlek man har men jag, är dock bara 163 lång bor i det nu i ca 6 veckor i sommar (som jag har haft turen att låna av skolan jag går på) och trivs väldigt bra. Men är ju somsagt inte så stor till växten så för mig passar det bra.

Om du tänker på liggunderlag och vill ha lätt och billigt så kolla in Alpkit, ett engelskt märke som har grym service och är snabba i leveransen. Har ett numo liggunderlag, uppblåsbart men de har olika varianter.
Dom har tält också men har inte testat deras tält dock så kan inte uttala mig om dem. Sen är ju MSR ett schysst märke också.
 
Får tacka för alla svar! Har beställt ett Veloce, ser fram emot att få hem det så man kan prova att sätta upp det (var tyvärr rätt längesen jag tältade, så är lite ringrostig).

Kompletterade med Hillebergs Y-pegs. Liggunderlag fick bli Exped AirMat Lite 5M och kompletterade med ett vanligt liggunderlag för extra skydd/isolering och som sittunderlag.
 
Får tacka för alla svar! Har beställt ett Veloce, ser fram emot att få hem det så man kan prova att sätta upp det (var tyvärr rätt längesen jag tältade, så är lite ringrostig).



Kompletterade med Hillebergs Y-pegs. Liggunderlag fick bli Exped AirMat Lite 5M och kompletterade med ett vanligt liggunderlag för extra skydd/isolering och som sittunderlag.



Övertygad att du blir nöjd med den uppsättningen :) Lev tog en vecka från Northstar, kan vara bra att veta.
Till mitt tält kom linorna i längder och man fick kapa själv till totalt 7 linor, lite förbryllande först men det blev bra.
Jag ersatte några av pinnarna också med fjällrävens.
Grattis till ett bra "kit"
Trevlig sommar!


..sent using tapatalk
 
Ett särskilt footprint tycker jag är onödigt. Funkar utmärkt att peta in cellplastsunderlaget under duken istället. Så har man bara det uppblåsbara inne.
 
Ett särskilt footprint tycker jag är onödigt. Funkar utmärkt att peta in cellplastsunderlaget under duken istället. Så har man bara det uppblåsbara inne.



Så långt har jag inte tänkt..
Tack för tipset! Det är ju både bättre skydd och samma funktion för kroppen. Strålande!
[emoji120]


..sent using tapatalk
 
Ett särskilt footprint tycker jag är onödigt. Funkar utmärkt att peta in cellplastsunderlaget under duken istället. Så har man bara det uppblåsbara inne.

Min tanke är att köpa en billig presenning på Rusta eller liknande för att ha som skydd under tältet mot blöt mark och onödigt slitage, har sett flera med samma tält föreslå det. Har tänkt att använda det extra liggunderlaget för extra skydd mot kyla (osäker på hur kallt det är där uppe den tiden på året) och att sitta på vid raster etc.
 
Min tanke är att köpa en billig presenning på Rusta eller liknande för att ha som skydd under tältet mot blöt mark och onödigt slitage, har sett flera med samma tält föreslå det. Har tänkt att använda det extra liggunderlaget för extra skydd mot kyla (osäker på hur kallt det är där uppe den tiden på året) och att sitta på vid raster etc.

jo liggunderlag kan man ha till mycket - tältgolvsskydd, sitt/liggunderlag, pot cozy, kajakflottör

rekommenderar evazote från extremetextil i tyskland. 1x2 m som man kan klippa till som man vill, plus att de är lättast på marknaden.
 
Footprint

Jag tänker så här:

Köper jag ett footprint för att skydda det nya tältet så kommer jag alltid att "släpa på" en footprint.
Om jag i stället väntar med att köpa ett footprint tills dess att golvet börjat läcka, så har jag sluppit "släpa på" footprinten under förhoppningsvis minst 2-3 år.

Om man tycker det är viktigt med footprint/markskydd i absiden så blir läget naturligtvis ett annat, men där är jag inte (än).
 
Poncho

Har aldrig använt footprint till mina Hilleberg och har klarat mig utan fadäser under alla år.

Skulle jag använda ett "footprint" så skulle det bli min Ultra sil nylon poncho som även kan användas till regn/vind skydd vid raster samt även som extra regnskydd vid utgången när det är mjukt underlag.

Flera funktioner till mindre vikt!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Mil-tec Recon Enmanstält Bo och sova 12
Lesujo1 Enmanstält för fjällvandring Bo och sova 39
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
Pirak Enmanstält Bo och sova 11
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
peter1969 Gelert Solo Enmanstält? Bo och sova 7
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
adventure_transport Enmanstält för extrema förhållanden Bo och sova 59
lapplisa Enmanstält, lätt och funktionellt !! Bo och sova 27
rogermadsen Enmanstält. Bo och sova 8
Martin O Enmanstält Bo och sova 5
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
carpe.diem Enmanstält som passar som liggande fotogömsle Bo och sova 7
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...