Kan jag vandra kungsleden?

Förutsatt att du kommer iväg och går medans STF-stugorna är öppna kan jag rekommendera att ha avstånden till dessa och huruvida de har ngn fjällbutik eller inte i åtanke när du planerar övernattningarna.

Det går att spara in en del vikt om man t.ex. passerar de lagom till lunch. Är du STF-medlem får du då använda deras faciliteter som kök i ett par timmar gratis. Att köpa lunch och tillaga inomhus både sparar vikt och är bekvämt om vädret är risigt.

Sträckorna norr om kvikkjokk till Abisko hade vi sällan mer än 2-3 dagars mat beroende på utbuden i stugorna. Snacks fylldes på i form av kakor, godis , nötter varje stuga som hade affär.

Här har du utbudet och vilka stugor som har vad (dock var det sisådär med lagerhållningen på en del populära varor som mjukt bröd, snickers mm): https://www.svenskaturistforeningen...g-fjallstugor/utbud-i-fjallstugornas-butiker/

Vill du förstärka upp gröten ytterligare på morgonen är mitt alternativ jordnötssmör (låter illa, men fungerar fint efter några dagar :) ). Luncherna till största del av pulvermos med korv/makrill, nudlar med mackor och mjukost.

I kvikkjokk får du fylla på lite mer så du klarar dig till jäckvik där du med fördel sover en natt på kyrkans vandrarhem där du har nära till "handlarn" och fyller på för nästa sträcka till Ammarnäs där du har ICA mm.

Hoppas att du tar dig iväg, det ser underbart ut uppe på leden på bilderna från de som går nu. Själv hoppas jag hinna upp och ta en veckas tur till i år innan vintern är här.
 
Då det börjar närma sig slutet på säsongen är det bra att ha med i beräkningen att det kan vara ganska urplockat i STF stugornas försäljningssortiment. Även mitt på sommaren kan vissa varor vara slutsålda då de oftast fyller på under vintern när de kan köra ut varor med snöskoter.
 
Jag tycker ett begagnat HB Akto är ett bra val bland möjliga tält. På Blocket finns just nu tre stycken med priset 3500, 4500 och 4500 (plus frakt). Här på Utsidans Prylmarknad ytterligare ett för 4500. Tältet för 3500 är den gamla modellen (som jag själv har), vikt 1,7 kg, fungerar utmärkt. Förmodligen får du tillbaka ungefär samma pengar om du senare skulle vilja byta.

Kollar på detta just nu, tack för tipset!
 
Angående tips och rekommendationer om sovsäck och liggunderlag, tack brigas och Gustav! Ska införskaffa ett liggunderlag med cellplast och kombinera. Sovsäck ska jag försöka låna mig till, och hoppas att jag hittar ett med komforttemp. -5. Hade det på känn jag med att det kanske skulle bli lite för kallt med den jag har.

Och angående tips och förslag på mat, tack Ludvig och (igen) Gustav! Ska leta vidare på olika trådar om fler tips om lunch och middag men frukosten kommer onekerligen bli den traditionella havregrynsgröten.

Min nya preliminära plan är att jag vandrar Abisko-Kvikkjokk, siktar på att åka från Göteborg den 7e september och vara i Kvikkjokk någon gång kring den 19e septemer. Kan bli att jag kommer fram någon dag senare, beroende på om jag vill göra någon dagsutflykt eller om återhämtning behövs. Har jag energi och driv kvar kommer jag vandra till Hemavan, men detta beror mycket på hur vädret är, samt hur tältning, mat och vandring fungerat.
 
Mathias, tack för tipset angående planering av mat! Min plan är att tälta i närheten till en STF-stuga, ev. övernatta i en om jag behöver tina upp/torka något. Att jag tältar i närhet till en STF-stuga gör jag framför allt för trygghetens skull, både för min mors och för min egen skull (haha). Min fjärde sträcka: Tjäkta-Sälka-Singi ska jag dock absolut försöka planera så jag äter lunch i Sälka. Alltid trevligt med sällskap och vindskydd.
 
Då det börjar närma sig slutet på säsongen är det bra att ha med i beräkningen att det kan vara ganska urplockat i STF stugornas försäljningssortiment. Även mitt på sommaren kan vissa varor vara slutsålda då de oftast fyller på under vintern när de kan köra ut varor med snöskoter.

Hade inte tänkt på detta, tack för påminnelsen! Får se till att alltid ha lite kvar i matförrådet även om en affär ändå finns framöver.
 
Hade inte tänkt på detta, tack för påminnelsen! Får se till att alltid ha lite kvar i matförrådet även om en affär ändå finns framöver.

Ett tips är att du även kan skicka paket (Bussgods) till dig själv med påfyllning av proiviant och ev prylar under vägen. STF Saltoluokta ich STF Kvikkjokk kan ta emot och förvara paket till dig..

Jag brukar börja vandringsdagen med gröt som vi blndar själva för extra enegri (Flingor av AXA 4-gryner, solroskärnor, mandelmjöl, hackade valnötter, linfrö, russin, tranbär mm). Packar i lagom portioner färdigt med lite salt i 1-liters fryspåsar som jag knyter om för torr förvaring. Lätt att mäta upp lite vatten och koka till frukost, mycket lättare att strta dagen och krypa ur sovsäcken när man fått varm mat i sig:).
Luncher,om du vill ex köra pasta, kan jag tipsa om att ex ÖB (Backaplan) säljer en Italiensk version på Knorr Spagetteria (färdig pastarätt med sås, 5 dl vatten och 10 min koktid) i flera smaker för knappt 11kr påsen. Kombinera detta med en varma koppen fruktdryck till lunch ger både värme och energi.
 
Hade inte tänkt på detta, tack för påminnelsen! Får se till att alltid ha lite kvar i matförrådet även om en affär ändå finns framöver.

Vissa varor kan vara slut, men du behöver inte oroa dig för att det skulle vara tomt i butiken. Något finns det kvar även om det inte är vad du kanske hade tänkt dig. Butikerna fylls på även sommartid även om det mesta körs ut på vintern.

Jag gissar att du har koll på vilka av stugorna som har butik.
 
kungsan

Att gå kungsan just nu kan kan vara lita vansktligt på grund av väder
för jag bor i norrland ock vi har ca 4 grader varmt på morgonen så om
du ska gå så får du ta med vinter kläder du kan få gå i snö om du har otur.
Att köpa mat i stugorna är begränsat i september det mesta är slut för
dom stänger för vinter sen. Vi har höst i norrland ca 2 veckor tidigare.
 
Ett tips är att du även kan skicka paket (Bussgods) till dig själv med påfyllning av proiviant och ev prylar under vägen. STF Saltoluokta ich STF Kvikkjokk kan ta emot och förvara paket till dig..

Smart! Skickar man det från ex Göteborg, eller när man tagit sig till Kiruna? Hur brukar du göra?

Och tack för receptet på gröten och tipset om pastarätterna, alla tips mottas mycket tacksamt!
 
Smart! Skickar man det från ex Göteborg, eller när man tagit sig till Kiruna? Hur brukar du göra?

Och tack för receptet på gröten och tipset om pastarätterna, alla tips mottas mycket tacksamt!

Du skickar från Göteborg i ditt namn adresserat till resp fjällstation. Bussgods funkar då de kör ut det till fjällstationerna, däremot funkar inte DHL eller Posten (som bara lev till utlämningsställe som kan vara långt borta)
 
Att gå kungsan just nu kan kan vara lita vansktligt på grund av väder
för jag bor i norrland ock vi har ca 4 grader varmt på morgonen så om
du ska gå så får du ta med vinter kläder du kan få gå i snö om du har otur.
Att köpa mat i stugorna är begränsat i september det mesta är slut för
dom stänger för vinter sen. Vi har höst i norrland ca 2 veckor tidigare.

Jo förstår att det inte är den bästa perioden för vandring och är medveten om de mindre upplyftande temperaturerna. Ska försöka förbereda mig inför vädret på bästa sätt. Vad tycker ni på utsidan att jag bör tänka på när det kommer till klädsel? Har tittat på diverse trådar och har gjort ett utkast på en packlista där jag försökt att inte vara dumsnål men samtidigt använda så mycket som möjligt av de kläder jag redan har:

Vandring :
*Haglöfs vandringskängor (omnämnda i första inlägget)
*2par tunna ullstrumpor
*2par tjockare ull strumpor
*Vandringsbyxor (Lundhags eller Fjällräven? Rekommendationer?)
*T-shirt (något särskilt material som rekommenderas?)
*Långärmad, varmare (hört gott om Icebreaker och Woolpower, tankar kring det?)

Sova
*Underställ (har ett i fleece, är det dumt att släpa med det eller ska jag ta med ett i ull, typ Ullmax, som jag också kan vandra i?)
*Tjocka ullstrumpor
*Mössa/baklava

Övrigt
*Underställ, Ullmax - att vandra i om det är kyligt, rekommendationer på material? Hört om båda merinoull och polyester, vad rekommenderas?
*Crocs - vid lägret
*Regnkläder, Clas Ohlson (billigare)
*Buff, vantar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
majjen Vad har jag sett från helikoptern? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.