Rätt kängor?

Hej allihopa!
Jag och pojkvännen ska vandra Storulvån-Grövelsjön i Augusti/September (med tält och hela faderullan) och jag har nu börjat fundera över om mina kängor verkligen kommer klara terrängen...
Jag har ett par NorthFace Hedgehog gtx xcr III, vilka jag tycker är jättesköna att gå i här nere på Sörmlandsleden men jag oroar mig för att de kanske inte klarar trycket av att vara ute så länge på fjället med tung packning... Det finns ju inte direkt möjlighet att införskaffa nya om sulan lossnar mitt ute på fjället haha. Grejen är väl lite att med allt annat som har/ska införskaffas så vet jag inte om budgeten tillåter att köpa ett par stadigare kängor redan i år utan tänkte väl kanske investera i det till nästa säsong, om de här nu håller för årets eskapader.

Vad tror ni som är lite mer erfarna? ;)

Dom liknar mina första vandringskängor i fjällen och det fungerade utmärkt.
Salomon Comet 3d GTX
Nu två år senare håller dom inte riktigt lika bra för regniga dagar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Klart det kommer att bli en fin vandring och erfarenheterna av din utrustning bör du skriva ner efterhand. Så att du kan njuta av naturen och tillvaron. För varje hekto du lättar din packning hemma ju lättare blir varje steg på turen.
go tur

Testa dom!

Prova att gå längre sträckor med lika tung packning du kommer ha på fjället.
Börja med vanligt motionsspår gå 10-15 km och se hur det känns.

Tror att...

...de kommer att funka utmärkt. Den terräng som är knepigast finns i Rogenområdet och där har undertecknad vandrat både med kängor och gummistövlar utan problem.

...viktigast är att du trivs i skorna och att du är förberedd fysiskt på att gå längre tur med ryggsäck.
Ta med fötterna och ryggsäcken ut på träning och njut sen av den fina turen ni kommer att få :).

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips