Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen

Funderar på att gå från Låktatjåkka till Abisko via Kårsavagge. Vilken är enklaste vägen ner till Kårsavagge? Guoblavaggi eller Latnjavaggi? Eller är det enklare att starta i Abisko och gå upp från Kårsavagge? Kommer att gå med en friluftsvan och pigg sexåring; några problem?
 
Enklast är väl att ta linbanan upp från Abisko, sedan gå till Kårsavagge. Men det blir ju lite trist att gå samma väg tillbaka, men du ska väl fortsätta till Låkta antar jag.

Annars är det mysigt att övernatta i Låkta, sedan gå ner till Kårsa, via Latnjavaggi.

/Ulf
 
Via Latnjavagge har jag gått många gånger, det är inga problem om det är bra väder, om det däremot ligger en molnplugg över högplatån vid Låkta (vilket det ofta gör!) gäller det att ha koll på navigeringen! Rösningen är inget att lita på då, den är rätt gles. Sen är det väl lite småbrant när man går ner från Latnjavagge, men inte så att det blir dramatiskt ens för en sex-åring gisssar jag på. Fast tänk på att det är en ganska lång etapp om ni ska gå från stuga till stuga. Jag skulle inte rekommendera att gå åt andra hållet upp hela vägen med en sexåring - när jag jobbat på forskningsstationen i Latnja har jag flera gånger varit med och tagit hand om utmattade vandrare som i varierande skick kommit ner igen efter att ha varit på väg mot Låkta från Kårsavagge men tvingats vända.

Per
 
Funderar på att gå från Låktatjåkka till Abisko via Kårsavagge. Vilken är enklaste vägen ner till Kårsavagge? Guoblavaggi eller Latnjavaggi? Eller är det enklare att starta i Abisko och gå upp från Kårsavagge? Kommer att gå med en friluftsvan och pigg sexåring; några problem?

Jag har gått båda vägarna och Latnjavaggi är mycket mer lättgånget. I Kuoblavaggi är det väldigt stenigt (storblockigt) längs sjöarna.

Uppstigningen från Kårsavagge till Latnjavaggi (liksom upp till Kuoblavaggi) är ganska brant. Men det är mer jobbigt än svårt och stigen sick-sackar upp i sluttningen. Sedan är det också en något brant stigning i slutet av Latnjavaggi, dock inte alls lika brant som upp från Kårsavaggi. Här kan det finnas snöfält att kana på om man kommer uppifrån.

Jag skulle också säga att det är mycket enklare att börja i Låktatjåkka. Men för att ta sig dit så har man ganska många höjdmeter att forcera oavsett vilken väg man kommer. Men det är ju lite kortare väg från tåget i Låktatjåkkå eller Björkliden. Startar man i Abisko kan man börja med att ta linbanan upp till Njulla och gå via Måndalen till Låktatjåkkå. Man förlorar en del höjdmeter ner från Njulla men befinner sig ändå högt över Björkliden när det börjar gå uppåt igen.
Lite sparar man på att skråa längs Slåttatjåkkå och vada Kåppasjåkka strax före kröken mitt för Alip Cahcenjoaski.

Måndalen är bitvis ganska stenig i den övre delen och stigen där är inte så tydlig. Men vid klart väder borde det inte vara några problem att hitta ändå.
 
Är det inte väldigt långa dagsetapper för en sexåring...?
Dalarna är steniga eller snö-/vattenfyllda beroende på tidpunkt och måndalen är väl dessutom en ganska lång sträcka på hög höjd utan möjlighet till skydd om vädret slår om efter att man passerat den förfallna stugan.

/M
 

avslutad210712

Gäst
Funderar på att gå från Låktatjåkka till Abisko via Kårsavagge. Vilken är enklaste vägen ner till Kårsavagge? Guoblavaggi eller Latnjavaggi? Eller är det enklare att starta i Abisko och gå upp från Kårsavagge? Kommer att gå med en friluftsvan och pigg sexåring; några problem?

Jag tycker att Guoblavaggi var trevligare att gå genom. Möjligen beroende på att Latnjavaggi låg i skugga när vi gick där och det var blött nästan hela vägen efter den branta nerstigningen i början (egentligen slutet eller längst in). Tyckte att nergången från Latnjavaggi var brantare men ändå mer lättgången eftersom det var en ordentligt markerad stig medans nergången från Guoblavaggi mer kändes som en brant grässlänt. Dessutom är vattenfallet vid Latnjavaggi ner mot Kårsavagge klart sevärt.

Fast jag skulle välja dalen som ligger ovanför Guoblavagge, dvs den nergång som är längst in i Kårsavagge. Observera dock att där är en rätt kort brant nerstigning men troligen inga större problem.

Bilder från uppgång i den dalen samt ner via Latnjavaggi
http://album.baskeri.net/Fjäll/20070713/default11.htm


Bilder från Guoblavagge
http://album.baskeri.net/Fjäll/20080803/default11.htm
 
Allt är väl i stort sett sagt. Jag måste dock komplettera med att säga att orienteringen från Låkta till Gorsa inte är svår. Jo - möjligen om man MÅSTE hitta övergången till Latnja. Annars är det ju bara att vandra söderut. Man kan inte gå vilse. Naturlig väg blir ner via Guobla, men som sagt - där saknas stig.

Men - alla tre förslagen du har fått är bra.
 
Tack för all input! Uppskattas!

Förefaller som om både Guoblavaggi och Latnjavaggi är möjliga, men Latnjavaggi är den något enklare vägen. Verkar som om det är bäst att börja i Låktatjåkka. Planen är att börja med att gå upp i Kärkevagge och tälta en eller två dagar. Vi var där förra året och blev förtjusta, speciellt sonen som gillade alla klippblock man kan klättra på och att bada i Trollsjön.. *brrr*. Därefter kommer vi att gå till Låktatjåkkastugan, äta våfflor och tälta i stugans närhet. Sedan går vi till Kårsavagge via, troligen, Latnjavaggi. Finns möjlighet att hitta en tältplats i Latnjavaggi? Blir nog en tältnatt i Kårsavagge också. Eller två. Vi pustar ut och äter gott i Abisko och sedan blir det valsafari i Norge!

Sonen är ganska van att vara ute i skog och mark. Blir en tur mest varje helg. Förra sommaren var vi en vecka i Abisko och midsommaren tillbringade vi med att fjällvandra i Grövelsjön. Vi brukar gå max en mil om dagen; det måste ju finnas krafter och tid för utflykter och en och annan topptur också... ;-)
 
Det finns gott om tältplatser i Latnjavagge - i varje fall i de nedre delarna. Men här ska du få ett tips på två fullständigt makalösa tältplatser. Jag har faktiskt inte utnyttjat den ena än, annat än som lunchställe - men där är magiskt.

Sedan du lämnat Låkta och begewr dig söderut, så kommer du efter ett par km fram till "Harpasset", dvs övergången till Latnjavagge. Precis när du kommit uppför den brantaste delen och det börjar plana av igen, då är det dags att ta en paus och spana lite. Uppe till vänster - kanske 50-75 från "stigen" finns en helt underbar tältplats. det är en absolut plan gräsplätt, och en liten bäck rinner precis i "tomtgränsen". En stenmur är dessutom byggd som skydd mot eventuella vindar. Utsikten är magisk.

Skulle du istället välja att gå ner till Gorsa genom Guoblavagge, då ska du hålla dig nära jokken. Du ska alltså ha den på din högra sida. Här har du bild
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=12043&set=
och här har du beskrivning (Plats nummer 1)
http://www.utsidan.se/cldoc/10660.htm

Lycka till och jag hoppas att du låter oss få veta hur ni hade det och vilka vägval ni gjorde, samt förstås hur din 6-åring klarat det.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
lindajones Björkliden - Låktatjåkka - Kårsavagge - Abisko 2 dar? Fjällvandring 3
stinzen Vandra låktatjåkka - kårsavagge Fjällvandring 6
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
lillo Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka Fjällvandring 5
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Vonsan Abisko-Låktatjåkka. Fjällvandring 2
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
Vonsan Låktatjåkka b.la. Fjällvandring 6
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Vonsan Låktatjåkka-Abisko Fjällvandring 6
Blåiris Björkliden-Låktatjåkka-Abisko v 26! Fjällvandring 1
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
andershugo Stuor Kärpel till Kårsavagge Fjällvandring 7
casset Vattentillgång nu i Kårsavagge? Fjällvandring 4
mkruse Kårsavagge - Stuor Kärpel Fjällvandring 3
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
camlun Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
andy69 Kårsavagge... Fjällvandring 6
quango Låktatjåkko - Kårsavagge telefontäckning Fjällvandring 6
ytilde Abisko - Kårsavagge t-o-r på en dag? Fjällvandring 8
k elias Abiskojaure - Kårsavagge med barn? Fjällvandring 10
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
björnkraft Orösad vandring Hukejaure - Kårsavagge Fjällvandring 3
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
Vonsan Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
Ringblom Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge Fjällvandring 22
Almgren Hoiganvagge till Kårsavagge Fjällvandring 11
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
ulfnor Kårsavagge och Katterat Fjällvandring 8
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.