Vandra med hund över gränserna

Halloj!

Snart bär det iväg på sommarens äventyr till norr och det har då dykt upp lite funderingar. Jag har en finsk lapphund som givetvis ska följa med. Vi kommer börja med en vecka i finska Lemmenjoki och sedan ta oss till Kilpisjärvi och därifrån vandra till Treriksröset och sedan fortsätta in i Norge. Det jag funderar över är hur hårda de är med gränserna. Grejen är ju den att jag måste avmaska min hund hos veterinär och rabies vaccinera för att få åka in med honom i Finland. Avmaskningen är giltig för inresa i 5 dygn och så länge jag håller mig i Finland är det lugnt och jag kan även ta mig över till Norge förutsatt att vi inte passerar den Svenska gränsen. Men när jag nu suttit och tittat lite på kartor kring området vi tänkt vandra kring vid Treriksröset så är det några ställen där leden går in i Sverige. Vilket skulle kunna innebära problem.

Så min fundering är om det bästa helt enkelt är att hitta en alternativ färdväg där vi hela tiden håller oss i Norge. För vi måste ta oss tillbaka till Finland för att hämta vår bil också så det vore ganska osmidigt om vi inte fick komma in i Finland igen allihopa.

Är det någon som står vid gränsen och kontrollerar min hunds pass ens? Jag vill såklart inte chansa för jag vill ju ha med mig min fyrfotade vän hem igen. Men det känns rätt osannolikt att det skulle stå människor utposterade vid gränsen och det känns ju också som att det är lite knepigt att få tag på en veterinär som skulle kunna ge en avmaskningstablett där uppe i ingenstans också. Och hur ska de egentligen kunna veta att jag enbart varit i Norge?
 
Nej, det står ingen där. Du kan vara lugn. Har för några år sedan rört mig runt i det området och inte stött på någon kontroll, hade visserligen ingen hund med mig. Det finns en gränsstation omkring 3km norr om Kilpisjärvi längs bilvägen. Där fick jag hämta nyckeln till de norska stugorna och de var inte så tillmötesgående, så den stationen ska du undvika. Jag tog båten från Kilpis till Treriksröset och där passera man inte stationen. Leden från Kilpis till Treriksröset svänger av innan gränsstationen ( vad jag kommer ihåg). Jag har hört att den inte är så skönt att vandra, därför tar de flesta båten.
Mvh Veni
 
Norge har ett speciellt kompani gränssoldater som ständigt patrullerar, men jag antar att de främst patrullerar gränsen mot Ryssland
 
Jag vet inte riktigt hur vi gör om vi ska vandra eller ta båten. Vi får väl se lite vad det blir för väder och vad klockan är tänker jag när vi kommer dit. Men det låter bra att jag antagligen inte behöver oroa mig över detta :)

Vid ryska gränsen har jag inte planerat att vandra så de ska vi nog inte stöta på :p

Tack för era svar!
 
Tilert jeg tror at dersom du gir først en ormekur og senere en til (ca en uke etter den første) så regnes hunden som ormefri i minst 28 dager. Da kan du helt lovlig krysse grensen til Norge så mange ganger du vil. Snakk med din veterinær omkring dette, de skal kjenne detaljene for disse reglene.
 
Tilert jeg tror at dersom du gir først en ormekur og senere en til (ca en uke etter den første) så regnes hunden som ormefri i minst 28 dager. Da kan du helt lovlig krysse grensen til Norge så mange ganger du vil. Snakk med din veterinær omkring dette, de skal kjenne detaljene for disse reglene.

Ja problemet är inte att passera den norska gränsen för där finns det ju heller inte dvärgbandmask utan det jag tänkte på var om vi passerade den svenska. :) Jag antar att jag egentligen måste avmaska min hund igen då. Man kan ju alltid ta med en extra avmaskningstablett ifall vi skulle få problem iofs så är det ju lätt fixat :)
 
Lite knepigt

hur man skall tolka reglerna här onekligen.

Jag skulle ta med veterinärintyget och ha med en extra avmaskningstablett för den eventualitet att jag skulle behöva passera en gränsstation på väg in i Norge mer än 5 dagar efter avmaskningen hos veterinär,
problemet är att det är först 24 timmar efter avmaskningen som det är OK att passera gränsen.

Thure
 
hur man skall tolka reglerna här onekligen.

Jag skulle ta med veterinärintyget och ha med en extra avmaskningstablett för den eventualitet att jag skulle behöva passera en gränsstation på väg in i Norge mer än 5 dagar efter avmaskningen hos veterinär,
problemet är att det är först 24 timmar efter avmaskningen som det är OK att passera gränsen.

Thure

Intyget kommer jag givetvis ta med mig samt hans pass. Jag måste kunna uppvisa att han är vaccinerad mot rabies och det står inskrivet där. Jaha jag trodde det var 48h man var tvungen att vänta innan man passerade. Får kolla upp det ordentligt. 5 dygn har jag koll på och innan dess ska vi nog ha passerat gränsen. Men det kan nog vara bra som du säger att ta med en extra tablett ifall man har otur!
 
Intyget kommer jag givetvis ta med mig samt hans pass. Jag måste kunna uppvisa att han är vaccinerad mot rabies och det står inskrivet där. Jaha jag trodde det var 48h man var tvungen att vänta innan man passerade. Får kolla upp det ordentligt. 5 dygn har jag koll på och innan dess ska vi nog ha passerat gränsen. Men det kan nog vara bra som du säger att ta med en extra tablett ifall man har otur!

Kolla med jordbruksverket.
Jag har fått hjälp med frågor i samma ärende flera gånger.
Kolla också med din veterinär, det är inte alltid så lyckat att ge avmaskningsmedel flera gånger tätt inpå.
 
Ifølge den brosjyre jeg fikk hos veterinæren, så er det 24 timer etter at veterinær har gitt ormekuren at du tidligst kan passere grensen. Så har du et vindu på 4 dager og du må ha passert grensen innen dette tidsrommet. Men har du gitt ormekur to ganger så regnes det som om du har begynt en 28 dagers intervall, og da kan du fritt reise mellom landene. Men sjekk med din veterinær. De skal kjenne alle reglene for alle landene.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
christina.c Vandra med hund Fjällvandring 4
Alexanderxxx Vandra i fjällen med hund. Fjällvandring 12
Gubben på Udden Vandra med hund Fjällvandring 3
Rayban Vandra med hund i sameland.. Fjällvandring 1
PJE Vandra med hund Fjällvandring 3
Vandra med hund Fjällvandring 10
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.