Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund?

Mitt första inlägg här så var snälla mot mig ;).
Jag har letat på forumet men inte funnit det jag söker efter. Jag och sambon samt våran vovve på 10 år vill ut och ha riktig semester. Med riktig menas med att komma ifrån storstaden och stressen och bara vara.
Jag vill ge min vovve hans (och min) drömsemester eftersom man inte riktigt vet hur länge han orkar.
Så nu söker vi något ställe där det är lite avskilt, inte mycket folk och helst inte några andra hundar.
Vi kommer utgå från våran lilla bil som är lite omgjord till en husbil så vi kommer gå dagsturer, bra parkeringsmöjligheter är ju a och o.

Det vara super om det fanns olika leder som börjar slutar lite på samma ställe på runt milen eller lite längre. Helt underbart om det fanns sjöar man kunde bada i för både människor och hund. Vi är rena nybörjare så inte alltför krävande terräng. Vi är villiga att köra en ordentlig bit för att få det vill söker. Det måste vara i Sverige också, men Sverige har ju sådan underbar natur att erbjuda så det skall väl inte vara så svårt.
Vad säger ni? finns våran dröm vandring? Om man skall komma med mera krav så skulle det vara helt underbart om vi kunde koppla på ström till bilen.. Men eftersom vi hellre ser att det är lite mindre folk omkring oss så är det inte den största prioriteten men finns det är det ju ingen nackdel precis ;).
 
Hej

Kul att ni vill ge er upp i fjällen! Finns många fina plaster att se.

"Lagom" fjäll kanske skulle vara Sälen? På den här sidan http://www.visf.com/ kan man läsa en massa nyttigt. Där finns en del ledbeskrivningar där man går som en dagsrundtur. Det är lätt att parkera fordonet och så här står det på en annan sida ang att ha med sig hund: "Hunden får följa med i naturen, men under tiden 1 mars–20 augusti får den inte springa lös i skog och mark. Då är djurlivet som känsligast och även den fredligaste lilla sällskapshund kan ställa till med stor skada genom sin blotta närvaro. Även under annan tid på året måste du ha din hund under sådan uppsikt att den inte kan skada eller störa djurlivet." (sommar.salen.se/assets/VandraiSalenfjallen.pdf)

Vi var där för två år sedan (och ska upp om två veckor!) men då vandrar vi med barn. Det som jag tänkte på förra gången var att vi mötte få andra vandrare. Och att man inte stördes av liftar/nedfarer i utiskten hela tiden. Nu hade vi halvtaskigt väder, dvs långa moln som skymde utsikten då och då. Men efter ett tag så vande man sig vid ingreppen i naturen och vissa leder går ju faktiskt så att man inte är så att man ser skidområderna.

Sälen ligger ju inte allt för långt bort från Mälardalen heller...

Har du fler frågor så svarar jag gärna! Vill du läsa mer än på internet så kan jag rekommendera "Vandringsturer i Sälenfjällen" av Barbro Lindman (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197554332=) Finns ofta att låna på biblioteken... Boken har tom en hund på framsidan ;)

Lycka till!
 
Hej

Mitt tips är Funäsdalen/Bruksvallarna!

Mycket vacker natur, stora ytor så ni kan hitta "erat ställe" och enkelt. Har själv varit där vid flera tillfällen med hund. Både med vana kompisar och mindre van fru, och alla älskar det.

Titta på det som de kallar för Guldturer:
http://www.funasfjallen.se/sommar/aktiviteter/vandra/

Turförslag som passar jätte bra som dagsturer eller vissa med någon övernattning.

Campingar finns, jätte trevlig vid Bruksvallarna om ni vill ha el.

Mvh

Fredrik
 
Håller helt med föregåenda talare. Funäsdalen/Tänndalen och Bruksvallarna/Ramundberget har massvis att erbjuda vad gäller dagsturer och passar perfekt för det ni söker. Har gått flera år med hund i dom trakterna och det är lika trevligt varje gång.

Det finns goda möjligheter att parkera bilen nära fjället och på så vis vara på plats direkt. Ni har husbil men möjligt att ni även kommer upp till fjällparkeringarna nedanför Skarvarna och Andersborg samt uppe vid Svansjöområdet. Lämplig parkering finns även vid Rockvallen i Bruksvallarna om man vill ta sig upp mot Kariknallarna. Från Ramundberget utgår många turer och där finns gott om plats att parkera. Andra exempem är Hamrafjället, Mittåkläppen och in mot Storvigeln. Alla lätta vandringar med fantastisk natur.

Det finns mycket info kring de olika turerna på hemsidan som länkas tidigare men vill ni hålla i en hederlig bok så är denna bra --> http://www.bokus.com/bok/9789186433161/vandringsturer-kring-funasdalen/. Där tas dessa turer upp och man får en bra översikt över vad som finns att göra och vilken tidsomfattning det handlar om.
 
Åh vad kul med svar :). Tack alla.
Har kollat lite på länkarna ni skickade, men det känns som om det kommer vara en hel del folk runt om kring iallfall..
Hunden kommer alltid vara kopplad och jag vet vad som gäller på den fronten. Efter många tråkiga hundmöten här hemma så har det börjat bli lite spänt för oss på den fronten, det är lite därför vi vill komma iväg och ladda batterier och slippa möten så mycket som möjligt.
Det är säkert helt fel tidpunkt på året att åka, eller har jag fel? Men det är den enda gången vi har semester ihop så då får man ju ta det.
Har ju ingen som helst koll på ställen man kan vandra så man kan ju själv inte bidra till något.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.