GPS Tracker till Hund

Vill du

kolla var hunden har varit eller hur långt han sprungit i efterhand funkar ju vilken tracker som helst.

Men är det så att hunden används som jakthund och springer fritt och du vill se var den är i realtid så blir kostnaden högre i och med att du behöver minst två apparater sändare på hunden som skickar GPS-positionen och en mottagare hos dig. Många varianter finns även på detta. Jag har ingen personlig erfarenhet av jakthundar men vet att Garmins Astro används en del.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en TK102-2 som jag köpte på ebay.
Funkar fint så länge det finns mobiltäckning och batteriet inte är urladdat.
Jag ringer den och den skickar i sin tur ett sms med en GoogleMaps-position till min smartfån.
Kommer köpa en till likadan till vår andra hund.
Klart värt priset, men inte att jämföra med Garmin Astro och liknande.

Till jakthundar används framförallt Tracker Hunter och Garmin Astro. Tracker hunter använder mobiluppkoppling och kan till en början bli billigare (beroende på hur mkt man använder den) men förutsätter ganska bra mobiltäckning samt att du har en smartfån. Garmin Astro är dyrare i inköp men där tillkommer sen inga kostnader. Dock är räckvidden sämre så om hunden är ute på långstyrningar flera km ifrån dig kan den försvinna. Själv har jag ingen drivande hund för tillfället men om/när jag skaffar det skulle jag välja en Garmin eftersom mobiltäckningen där jag är kan vara helt obefintlig. Dessutom fungerar den ju även som vanlig GPS vilket jag behöver.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips