Vakkotavare- Nikkaluokta med hund

Har tänkt att göra min första solovandring Vakko- Nikka med hund om ett par veckor och undrar därför hur det ser ut med 'läskiga' broar resp vad den sträckan, i första hand med tanke på hunden som i o för sig är skogsvan och rätt robust.

Jag funderar även på om det är många som haft problem att få ta med hund på bussen till Vakkotavare. Enl Länstrafiken ska det inte vara några större problem, man kan vara tvungen att vänta på nästa buss om det finns allergiker ombord men annars ska det vara lugnt. Erfarenheter?

Är det i övrigt något annat jag bör tänka på om jag väljer denna rutt? Tips på fina tältplatser eller alternativa vägar? Nån som planerar samma rutt och vill slå följe?
 
Det är ju några broar att passera, huruvida dessa bedöms som läskiga kan jag inte svara på. Några vad är det inte att tala om.

Kaitumjaure är grymt vackert, så där kan jag verkligen rekommendera att du stannar en extra stund. Upp mot Singi är också väldigt vackert. Tältplatser hittar du längs hela vägen.

Jag kan tycka att det var lite rofyllt in i dalen mellan Singi och Kebnekaise.


När det gäller hundar och bussen, så borde man kunna sätta sig långt bak utan problem. Men det har jag dock inga egna erfarenheter ifrån.
 
Genväg

Du behöver inte gå till Singi. Ta genvägen till Kebnekaise en bit efter Kaitum. En vacker stig. Tältplats med utsikt mot Singi har vi prövat längs denna genväg.
 
Tack för era erfarenheter och tips! Frågan är nu om man ska gå hela vägen in till Singi eller snedda lite som Fossa föreslår.... Är det i såna fall norr om Stuor-Jierta du fåreslår att man går in?
 
Kaitumjaure är grymt vackert, så där kan jag verkligen rekommendera att du stannar en extra stund. Upp mot Singi är också väldigt vackert. Tältplatser hittar du längs hela vägen.
.

Fräshade upp mitt minne och gick den sträckan (fast hela vägen till Abisko) igen i somras. Som Gustav skriver, Kaitumjaure är mycket vackert och "beachen" vid Kaitumjaurestugorna (nere vid Tjäktjajokka) är bland de finaste i fjällen. Det kan dock vara ganska mycket stickade insekter i björkskogen nere vid Kaitumjaure.
Fortsätter du vidare norrut mot Singi så är det svårt att hitta några bra tältplatser (bra underlag och närhet till vatten) förrän norr om bron över Tjäktjajokka. Så fort du kommer över på östra sidan om jokken och hela vägen upp mot Singistugorna finns det fina tältlatser.
 

avslutad210712

Gäst
Broarna kan vara ett problem med hundar. Lärde mig att om hunden inte vill gå över en viss bro av olika anledningar så bar jag den helt enkelt över i min famn. Fungerade perfekt men det beror såklart på hur stor hunden respektive bäraren är.
 
Tack igen för era tips både gällande utsikt, strand och mygg!
Blir lite fundersam nu när det gäller broarna, har en 20kg dam med mycket vilja, tveksamt om hon vill bli buren, men går jag över kanske hon i såna fall överkommer ev. rädsla för bro eller vatten och löser övergången på egen hand!

Om jag får tid över på turen, finns det nåt ytterligare jag borde se? Jag har varit både till Kebnes topp och Tarfala, men nu börjar det på att vara så länge sedan att jag nästan glömt hur det såg ut där!

En fråga till förresten; om jag slår läger i närheten av Kebne, är det då vansinnigt att lämna packningen i tältet för en tur upp på toppen eller till Tarfala? Tror ni man får ha grejerna i fred eller finns det möjlighet att förvara dem säkrare på fjällstationen?
 
Tack igen för era tips både gällande utsikt, strand och mygg!
Blir lite fundersam nu när det gäller broarna, har en 20kg dam med mycket vilja, tveksamt om hon vill bli buren, men går jag över kanske hon i såna fall överkommer ev. rädsla för bro eller vatten och löser övergången på egen hand!

Om jag får tid över på turen, finns det nåt ytterligare jag borde se? Jag har varit både till Kebnes topp och Tarfala, men nu börjar det på att vara så länge sedan att jag nästan glömt hur det såg ut där!

En fråga till förresten; om jag slår läger i närheten av Kebne, är det då vansinnigt att lämna packningen i tältet för en tur upp på toppen eller till Tarfala? Tror ni man får ha grejerna i fred eller finns det möjlighet att förvara dem säkrare på fjällstationen?

Området kring Kebnekaise fjällstation är speciellt. Normalt har jag aldrig haft några problem me att lämna saker i tältet för utflykter, men just kring Kebnekaise fjällstation skulle jag vara mer försiktig då det rör sig mycket folk där.
Då du kommer på Kungsleden söderifrån skulle jag tipsa dig om att tälta i västra ändan av Singivagge och ta dig upp via Durlings led, dvs gå direkt upp i Kaffedalen utan att behöva passera Vieramvare. Där kan du lugnt lämna tältet och turen innebär även mindre stenskravel för hunden att gå i än västra leden.
 
Tänkte så här efteråt tacka för tidigare tips och avsluta tråden med att dela med mig av hur allt funkade för oss.

Bussresorna gick utan problem, både från Gällivare till Vakko och från Nikka till Kiruna. Ingen ifrågasatte mitt fyrbenta sällskap.

Broarna gick bra, det var stabila hängbroar med gallergolv, funkade fint för hunden kanske tack vare att vi gått i gallertrappor etc sedan hon var liten. Några vad var inte aktuella denna torra sommar.

Jag valde att ha en vilodag i Kaitumjaure och gick då upp på berget bakom fjällstugan, drygt 1700m och med fantastisk utsikt i alla riktningar och därefter bada i forsen i närheten av stugan - ett alldeles utmärkt sätt att spendera min extradag!

Efter tips från er sneddade jag över berget mellan Kaitum och Kebne ovan Singistugan, missade tack vare detta ett hällregn och fann en vacker tältplats högt uppe vid sjön på platån.
Tyvärr får jag nog ändå lov att säga så avslutade jag ju vandringen i myllret kring Kebne och Nikka. Hade jag tänkt till hade jag nog tagit en annan rutt och hållit mig från dessa välbesökta platser för att hålla kvar fjälllugnet i kroppen ett tag till.

Min första solovandring gav verkligen mersmak, vandringen var vacker och inte alltför tunggådd. Jag träffade många trevliga vandrare av olika nationaliteter och i varierad ålder, solovandrare, par och familjer så även om jag gick ensam i min egen takt så var jag ändå inte utan sällskap då jag ville ha det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
fjellinden Nikkaluokta - Vakkotavare juni v 24 Fjällvandring 10
ericahlberg Nikkaluokta till Vakkotavare på 2,5 dygn? Fjällvandring 9
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Vinthund Svåra vad Vakkotavare-Nikkaluokta? Fjällvandring 3
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
niklas-73- Vakkotavare-Nikkaluokta Fjällvandring 2
gunnargren Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September Fjällvandring 12
Frebe Vandringsdagbok: Nikkaluokta - Keb - Vakkotavare Fjällvandring 12
winniep Vandring mellan Nikkaluokta - Vakkotavare? Fjällvandring 4
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
diHib Abisko - Vakkotavare sista veckan av säsongen? Fjällvandring 6
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
Gunnar81 Bilddokumentation från Abisko - Vakkotavare Fjällvandring 1
Barrett Abisko - Vakkotavare på 5 dagar? Fjällvandring 18
UAO Vakkotavare -> Teusajaure Fjällvandring 7
shalin vakkotavare - abisko på tio dagar Fjällvandring 4
ursa_majoris Abisko-Vakkotavare, 18-23.7.2008 Fjällvandring 1
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
jenso Vakkotavare - Kebnekaise Fjällvandring 4
Ljunggren Terræn og teltpladser mellem Singi og Vakkotavare Fjällvandring 2
pal2 Vakkotavare - Kebnekaise. Dagsturtips emottages Fjällvandring 9
Sedis Vakkotavare-Kebne? Fjällvandring 5
dr_ljungberg Ritsem -(Sitasjaure? Bu el bä? o runt mot) Vakkotavare Fjällvandring 4
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
Bozzfilm Vakkotavare till kebnats? Fjällvandring 1
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.