Vandra i Jotuheim med hund?

Hej!
Jag har tänkt att vandra i Jotunheim i sommar och jag har lite tankar och funderinga och tänkte kolla om någon ge mig några tips. Jag kommer ha med mig min hund (en östlaika på fem år) på turen. Tanken är att det skall bli en fyra dagars tur. Min första ide för turen var:
Parkera i Gjendesheim och ta båten över till Gjendebu.
Vandring dag 1 Gjendebu till Spiterstulen. dag 2 Spiterstulen till Galdhöpiggen och tillbaka. Dag 3 Spiterstulen till Glitterheim över glittertind. dag 4 Glitterheim till Gjendesheim.
Vet någon om turen passar att ha med hunden på? Läste lite om Besseggen och funderar lite på att lägga om turen för att gå över den. Funkar det med hunden? Sen den stora frågan. Stuga till stuga eller tält?

Jag tror den turen är OK. På fjällstugorna får man ofta ha hunden antingen ute eller i ett separat rum (dvs inte där du sover), men det beror kanske på stugan och man kan ju kolla upp detta i förväg om din hund inte är van att sova ensam på nya platser. Har legat och lyssnat på gnyende hundar och önskat att de kunde fått sova med sina hussar och mattar istället.. Tält är ju bättre på det viset.

Jag tror att laikan klarar besseggen fint, det är väl lite blockterräng men inte så farligt. Det finns lite klipp på youtube så du kan se hur det ser ut. På en del andra turer (t.ex. Aurlandsdalen) har det varit provisoriska broar som jag har svårt att tro att någon hund klarar utan att bli buren, vilket kan vara lite läskigt för hund och husse när det inte är nåt räcke på bron och vattnet dånar rejält. Nästa hund ska jag lära att åka i ryggsäcken..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Återkommer här med lite info efter besök på Besseggen (dock utan hund):

Det är mycket hundar på turen, men jag skulle starkt rekommendera att man går från Memurubu till Gjendesheim (och inte tvärtom). Går man i den riktningen slipper man klättra nedåt med hund i koppel i blockterräng.

Det är bandtvång i området fram till första oktober, dvs i princip hela sommarsäsongen. Det går bra att ha med hund på båten, och i särskilt bokat hundrum på Gjendebu. Jag kollade inte hur det var med hundrum på Memurubu, men det går säkert att ordna där också. Hund eller inte så är hytten på Gjendebu mycket trevligare än Memurubu, skulle jag gå igen skulle jag nog bara bo där.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips