Durlings led med hund?

Förra året gjorde jag min första solovandring Abisko-Nikka tillsammans med min hund, efter att i några år bara ha gjort dagsturer eller möjligen helgturer. I år har jag tänkt att gå Vakkotavare-Nikka och skulle gärna ta mig upp på Kebne. Förra året fick vi veta att toppen var isig efter den varma sommaren och att jag rekommenderades att ha stegjärn till mig. Toppturen fick då avstyras då det verkade allt för vådligt för min hund och jag kan ju inte gärna lämna honom själv en hel dag.

Nu hoppas jag att vi kanske kan göra ett försök i år i stället och jag funderar då på att välja Durlings led upp. Vi kommer tälta och min tanke är att tälta vid Singi eller eventuellt en bit in på leden, starta på morgonen, lämna ryggsäck i Kaffedalen, upp på toppen och så västra leden tillbaka. Jag har läst alla tillgängliga trådar här på Utsidan samt googlat lite men känner mig ändå osäker på hur just Durlingsled är? Vissa skriver att den är lätt, andra att den inte är markerad alls? Så ni som vandrat där, kan ni hjälpa mig att få en bild av vad jag eventuellt har att vänta mig?

Ang hund upp på Kebne har jag förstått att det är olika bud om lämpligheten. Hunden i fråga är visserligen stor, en berner sennen på strax under 60 kg, men oerhört smidig och har bra kroppskontroll och jag ser inte att terrängen med sten ska vara något bekymmer för honom. Naturligtvis kommer det finnas med skor och sjukvårdsprylar till honom utifall att något skulle hända men att han ska kunna ta sig fram är jag som sagt inte orolig för. Givetvis kommer jag fråga stugvärd i Singi om vad som gäller för toppen just den tiden jag är där, skulle jag få uppgifter om att det är för isigt i år också så avstår jag ju hellre igen, hundens och min säkerhet går så klart först. Men visst erkänner jag att jag är sugen på att ta mig upp.
 

Bilagor

  • ren och kilo.jpg
    ren och kilo.jpg
    34.6 KB · Visningar: 896
Hej

Den är omarkerad ja, men bra stig i början, och sen fortsätter man bara till västra leden som är svår att missa
Min gissning är att du tar dig utan problem med hunden till Kaffedalen, sen är mina kunskaper om vad en hund kan eller inte kan för dåliga, men hittade en bild som visar ganska bra hur det ser ut efter Kaffedalen.

d4alex.jpg


Prova, men var ödmjuk och beredd på att vända om det behövs (låter ju som om du är det )

BTW, efter Kaffedalen har du vatten vid toppstugan, och glaciären, men annars är det ont om det.

Christian
 

avslutad210712

Gäst
Nej den är inte markerad alls men den går i en dal så det lär vara väldigt svårt att tappa bort sig. Klart lättaste vägen upp men går Ni sent på säsongen så är det stor risk för att toppglaciären är barsmält.

Tror inte att det är något större problem för hunden om den trivs med att gå i sten för det är det hela vägen förutom en del snöfält.

Skall Ni tälta föreslår jag att Ni går upp i Singivagges västra mynning där det finns hur många tältplatser som helst.
 
Jag har själv ingen erfarenhet av hund, men då vi träffade på andra med hund på västra leden förstod vi att det var mer utmaning än de planerat för med tanke på allt stenskravel som är styggt för tassarna. Just i det fallet tror jag att bästa sträckan är Durlings led ToR istället för västra leden som du tänkt gå tillbaka (då du slipper sträcken upp och ner över Vierramvare).
Hela sträcken över Vierramvare och traversen ner mot Kitteldalen är bara stenskravel på Västra leden.
 
Tack för hjälp!

Jo att det ska vara stenskravel har jag förstått och skulle jag se att hundens tassar tar stryk så sätter vi på skor och vänder om, lika så om det skulle kännas för jobbigt eller för halt. Jag kanske skulle planera in någon extra dag och gå Durlingsled fram och tillbaka, bara det att jag hatar att gå just fram och tillbaka ;) Fast fördelen skulle ju vara att jag bara behöver gå med lätt dagpackning å andra sidan, tål att tänkas på med andra ord :)

Som den nybörjare jag är så känns det lite jobbigt med helt omarkerad led men det kanske ska gå bra, någon gång ska man ju göra det för första gången och eftersom vi ska in i en dal så ska det förhoppningsvis mycket till för att jag ska gå fel.
 
I slutet av Singivagge kan du börja gå på snöfälten som finns där upp mot toppen (och sedan gå österut och hitta västra leden). Det är rätt brant, men går man i sicksack så fungerar det. Förmodligen finns det tillräckligt med snö i själva Singivagge så att det är möjligt att gå på den frusna jokken.
 
Senast ändrad:
Vi gick Durlingsled 2014 i början på september och tältade på en fin gräshed alldeles i början på Kaffedalen. Vi följde sedan Kaffedalen upp mot Västra leden. I stort var det att gå i blockterräng hela vägen upp. Vi lade ifrån oss packningen när vi nådde västra leden och tog oss upp till toppen. Efter toppbesöket tog vi västra leden via Kitteldalen till Kebnekaise fjällstation. Vet inte hur din hund klarar att gå i blocksten, men räkna med att det är blockterräng i stort sätt hela vägen förutom de sista km till stationen.
 
Får man fråga hur det gick? Jag kollar också på Durlings led med hund, vill försäkra mig om att det är ett av ställena/lederna som är okej med hund i nationalparken :) (Sen tillkommer samma jox som för TS med tofflor, tassvård & blockterräng. Tältar i Singivagge och tar dagstur med lätt packning tänker jag. Hunden väger bara 7kg så har jag lätt dagspackning kan jag i värsta fall bära henne tillbaka i famnen om det krävs. Vovvens hälsa först, i alla lägen)
 
Får man fråga hur det gick? Jag kollar också på Durlings led med hund, vill försäkra mig om att det är ett av ställena/lederna som är okej med hund i nationalparken :) (Sen tillkommer samma jox som för TS med tofflor, tassvård & blockterräng. Tältar i Singivagge och tar dagstur med lätt packning tänker jag. Hunden väger bara 7kg så har jag lätt dagspackning kan jag i värsta fall bära henne tillbaka i famnen om det krävs. Vovvens hälsa först, i alla lägen)
Det är inte nationalpark runt Kebnekaise, så ur den aspekten är det lugnt.
 
Hunden väger bara 7kg så har jag lätt dagspackning kan jag i värsta fall bära henne tillbaka i famnen om det krävs. Vovvens hälsa först, i alla lägen)

Det är överjävligt stenigt och bitvis så brant att du nog kan glömma att bära hunden. Med det sagt så tror jag det är lättare för den som har fyra ben. Så lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martor Durlings led Fjällvandring 11
Lunkan90 Durlings led Fjällvandring 11
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
jonasson69 Durlings led vintertid Fjällvandring 1
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
Tanglan Durlings led Fjällvandring 7
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
robinhund Durlings led Fjällvandring 10
Tom Bombadill Snöläge Durlings led? Fjällvandring 19
Fredrik2 Durlings led till Kebnekaise? Fjällvandring 11
nbh Re: Kebnekaise - Durlings led Fjällvandring 0
Nettan A Kebnekaise - Durlings led Fjällvandring 6
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Thruhiker Dags för en lång nationell led? Fjällvandring 40
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
bfia73 Vandrar du på led eller inte? Fjällvandring 24
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Guck Tips på storslagen led i september? Fjällvandring 4
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
Crill Tips på led Fjällvandring 14
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
Wolf25 Led Tysfjord till Ritsem Fjällvandring 16
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
Waster Kebnekaise sydtoppen, omarkerad led/sommarled Fjällvandring 3
Henriko Led i sälen Fjällvandring 2
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
Kirunafjällis LED-lampor:rädda kusinen +2 gradiga Kaitum 3,5 mil-13h Fjällvandring 3
duvillno Keb dock ingen led Fjällvandring 2
Tips önskas på led Sarek i september! Fjällvandring 4
lejon Kebnekaise via Dürlings led? Fjällvandring 6
laurentiusweg rabots led? Fjällvandring 1
Tips utanför led mellan Abisko/Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sevärd led Fjällvandring 0
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.