Vandra med hund, hundens baspaketet?

Vet inte om jag postat i rätt tråd men here we go!

Det är så att suget på att vandra har blivit värre och värre med tiden och planen är att dra till fjälls nu till våren. Jag har hittat väldigt mycket info om vad som är ett måste och inte för människor när man börjar vandra men nu är de så att jag har en lurvig, fyrbent familjemedlem som jag hade tänkt ta med! Så ni som har hund och vandrat i fjällen eller bara vandrat överlag, har ni några bra tips och råd om vad ni önskar att ni tänkt på och vad ni kunnat vara utan?

Finns de en liknande tråd eller jag har postat galet så ber jag om ursäkt för att min sökförmåga var av sämre klass :)
 
Spontant skulle jag väl säga mat och koppel, eventuellt nåt att sova på och ett täcke beroende på ras och årstid.
 
Just så. Krångla inte till det, men ta gärna med lite nagellack och sytråd.
Hundar har spräckt klor ibland, risken finns om leden är stenig, och kanske särskilt vid vadställen där maninte ser så bra vad som finns under vattenytan.

Kanske också lite gasbinda (Leukoplast har Du väl med föregen del?) Dom går ju "barfota" så ett sår på en tass eller ben kan vara jobbigt.

MVH
 
Jag tror på att smörja in trampdynorna med arméns hudsalva (finns det något annat). Det kan gå bra länge, men helt plötsligt står hunden och vill inte gå för att det blivit en spricka i en trampdyna.

Just så. Krångla inte till det, men ta gärna med lite nagellack och sytråd.
Hundar har spräckt klor ibland, risken finns om leden är stenig, och kanske särskilt vid vadställen där maninte ser så bra vad som finns under vattenytan.

Kanske också lite gasbinda (Leukoplast har Du väl med föregen del?) Dom går ju "barfota" så ett sår på en tass eller ben kan vara jobbigt.

MVH

Lite nyfiken, vad syftar nagellack och sytråd till?

Mvh
Peter P.
 
Leukoplast + socka + plastpåse torde duga för att hjälpligt skydda en trasig tass. Ser man bara till att klorna är bra klippta innan man far har jag aldrig haft några problem med dem (nån gång ska väl dock vara den första antar jag), men trasig sån kan sannolikt också skyddas med ovannämnda mojs.

Vad använder man sytråd till när det kommer till hunden?
 
För framför allt tass-skador men även som kompress är SNÖGG-spenförband svårslaget.
Riktigt bra även för oss tvåbenta vid skärsår o dyl.
Köpes på apoteket i en rulle och klipps av till lagom mängd inför turen.
 
Vet inte om jag postat i rätt tråd men here we go!

Det är så att suget på att vandra har blivit värre och värre med tiden och planen är att dra till fjälls nu till våren. Jag har hittat väldigt mycket info om vad som är ett måste och inte för människor när man börjar vandra men nu är de så att jag har en lurvig, fyrbent familjemedlem som jag hade tänkt ta med! Så ni som har hund och vandrat i fjällen eller bara vandrat överlag, har ni några bra tips och råd om vad ni önskar att ni tänkt på och vad ni kunnat vara utan?

Finns de en liknande tråd eller jag har postat galet så ber jag om ursäkt för att min sökförmåga var av sämre klass :)

Nu vet jag inte om du redan fått svar på din fråga, men såhär lyder mitt svar;

Vad har du för hund? Och hur ska du bo? Beroende på ras kan man behöva ta med sig mer eller mindre saker tror jag. Jag vandrade själv med min rottweiler Abisko-Nikka i slutet på augusti och hade med mig ganska mycket prylar till henne. Eftersom hon är korthårig och tanken var att vi skulle sova i tält tog jag med två täcken till henne; ett regn som är utan foder och därför kallt att ha när det regnade under vandringen och ett varmt i fleece att ha när vi kom fram på kvällarna och att ha på natten. Pga hennes korta päls hade jag även med ett liggunderlag till henne, hittade ett uppblåsbart för barn på Biltema.

Hur ska du ha hunden, dvs i koppel eller funkar det att ha den lös? Jag hade min i flexikoppel som jag fäst i ett vanligt koppel runt min midja. Eftersom hon har mycket jakt var det otänkbart att ha henne lös och därför var jag beroende av flexit (vanligt koppel hade blivit för kort och risken fanns att hon dragit omkull mig mer än hon gjorde) och fick därför ha med mig ett extra ifall det skulle gå sönder. Beroende på om och hur hunden drar i ett eventuellt koppel kan jag även rekommendera att gå med stavar, vet inte hur många gånger dom räddade mig från att dras omkull...

Tassar. Har vovven känsliga tassar? Jag tog med skor till min tös ifall hon skulle börja få skador på trampdynorna. Behövde dock aldrig dessa, utan hennes fötter höll sig fina hela vägen.

Klövjeväska. Vill man äta får man bära. Men den har du nog redan räknat med.

I övrigt: klotång (för att kunna klippa iordning skadade klor), ihopvikbar matskål (användes på tåget upp och hem), första förband, blodstillande pulver som man har på klor, små tuggben som kvällsgott, ehh... en handduk för att kunna torka blöt hund innan den går in i tältet... tror det var alles...

Var en oförglömlig vandring för mig och min tös, kan verkligen rekommenderas att vandra med hund!
 
Nu vet jag inte om du redan fått svar på din fråga, men såhär lyder mitt svar;

Vad har du för hund? Och hur ska du bo? Beroende på ras kan man behöva ta med sig mer eller mindre saker tror jag. Jag vandrade själv med min rottweiler Abisko-Nikka i slutet på augusti och hade med mig ganska mycket prylar till henne. Eftersom hon är korthårig och tanken var att vi skulle sova i tält tog jag med två täcken till henne; ett regn som är utan foder och därför kallt att ha när det regnade under vandringen och ett varmt i fleece att ha när vi kom fram på kvällarna och att ha på natten. Pga hennes korta päls hade jag även med ett liggunderlag till henne, hittade ett uppblåsbart för barn på Biltema.

Hur ska du ha hunden, dvs i koppel eller funkar det att ha den lös? Jag hade min i flexikoppel som jag fäst i ett vanligt koppel runt min midja. Eftersom hon har mycket jakt var det otänkbart att ha henne lös och därför var jag beroende av flexit (vanligt koppel hade blivit för kort och risken fanns att hon dragit omkull mig mer än hon gjorde) och fick därför ha med mig ett extra ifall det skulle gå sönder. Beroende på om och hur hunden drar i ett eventuellt koppel kan jag även rekommendera att gå med stavar, vet inte hur många gånger dom räddade mig från att dras omkull...

Tassar. Har vovven känsliga tassar? Jag tog med skor till min tös ifall hon skulle börja få skador på trampdynorna. Behövde dock aldrig dessa, utan hennes fötter höll sig fina hela vägen.

Klövjeväska. Vill man äta får man bära. Men den har du nog redan räknat med.

I övrigt: klotång (för att kunna klippa iordning skadade klor), ihopvikbar matskål (användes på tåget upp och hem), första förband, blodstillande pulver som man har på klor, små tuggben som kvällsgott, ehh... en handduk för att kunna torka blöt hund innan den går in i tältet... tror det var alles...

Var en oförglömlig vandring för mig och min tös, kan verkligen rekommenderas att vandra med hund!

Ska inte skryta med att jag vandrat extremt mycket men ovanstående låter klokt. Jag har bara med ett täcke och det är för att slippa en blöt hund i tältet. Han har också en klövjeväska och får bära sina prylar själv, oavsett han vill eller inte :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
christina.c Vandra med hund Fjällvandring 4
Alexanderxxx Vandra i fjällen med hund. Fjällvandring 12
Gubben på Udden Vandra med hund Fjällvandring 3
Rayban Vandra med hund i sameland.. Fjällvandring 1
PJE Vandra med hund Fjällvandring 3
Vandra med hund Fjällvandring 10
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.