Vandra hela Kungsleden

Hej jag och sambon planerar att vandra hela Kungsleden nu i juli, med start i Hemavan för att sedan avsluta i Abisko.

Jag har läst en del här på forumet, diverse bloggar och en bok för att få tips och inspiration, planen är att skicka matpaket till de ställen där det är möjligt.

En fundering som jag har är tågresan hem, planen är att boka tågbiljetter när man börjar närma sig abisko för att inte behöva känna någon stress med att komma fram. Brukar det finnas kvar några tågbiljetter i slutet av juli? Eller kommer vi bli strandade i Abisko?

Dessutom söker jag även andra bra tips från er som har gått hela Kungsleden, sådant som man själv inte tänker på! :) Tacksam för tips och råd! :) / Anton
 
Aldrig bokat tågresa hem fören jag var framme de 3 gånger jag varit vid kungsleden men det har varit i Augusti, tror inte det är så stor skillnad i Juli men kanske har fel :)
 
15-29 juli kommer Kiruna flygplats vara stängd då man kommer göra banarbeten. Jag kan tänka mig att tågtrafiken kommer få ett bra uppsving under den tiden. Något att ta med i beräkningen.

Juli kan i övrigt också vara en svår månad då det är absoluta högsäsong med allt vad det innebär.
 
Jag brukar räkna ut mitt absolut sista slutdatum inklusive någon extradag för dåligt väder mm och köpa en ombokningsbar tågbiljett. När jag sen närmar mig målgång så har jag bokat om den till ett tidigare datum. I värsta fall får man njuta av naturen och göra en dagstur i närområdet, men det har sällan hänt.I ditt fall Abisko då.
Det man bör ta med i beräkningen om man går norröver är att det blir flera båttider att passa om man bor eller tältar nära stugplatserna eftersom båtarna utgår från norrstranden oftast. Men det kan det vara värt för att få avsluta i Abisko kanske.
 
Jag har också gått hela Kungsleden, fast ifrån Abisko till Hemavan. Sista sträckan mot Hemavan var otroligt dåligt uppmärkt, kommer jag ihåg.

Jag håller med Hefigu med hur ni ska planera och att köpa en ombokningsbar biljett.

Att planera att komma fram på en specifik dag är helt omöjligt för vädret kan omkullkasta dom planerna på 20min!
Lägg på 5 dagar ytterligare och gör dagsturer i Abisko dom resterande dagarna, för det finns mer än Kungsleden att vandra där och Abiskostugan är jättemysig.
 
Jag brukar räkna ut mitt absolut sista slutdatum inklusive någon extradag för dåligt väder mm och köpa en ombokningsbar tågbiljett. När jag sen närmar mig målgång så har jag bokat om den till ett tidigare datum. I värsta fall får man njuta av naturen och göra en dagstur i närområdet, men det har sällan hänt.I ditt fall Abisko då.
Det man bör ta med i beräkningen om man går norröver är att det blir flera båttider att passa om man bor eller tältar nära stugplatserna eftersom båtarna utgår från norrstranden oftast. Men det kan det vara värt för att få avsluta i Abisko kanske.

Låter väldigt klokt! Tack så mycket :)
 
Jag har också gått hela Kungsleden, fast ifrån Abisko till Hemavan. Sista sträckan mot Hemavan var otroligt dåligt uppmärkt, kommer jag ihåg.
Sista sträckan genom Syterskaler, Viterskalet och ner till seten av Kungsleden i Hemavan är tydligt märkt idag och lätt att hitta, gick där förra hösten. Däremot är sträckan förbi alla skidpister och liftar i Hemavan mindre rolig så ett tips kan vara att ta Gondolliften upp om ni startar i Hemavan för att slippa den trista etappen förbi skidbackarna.
 
Sista sträckan genom Syterskaler, Viterskalet och ner till seten av Kungsleden i Hemavan är tydligt märkt idag och lätt att hitta, gick där förra hösten. Däremot är sträckan förbi alla skidpister och liftar i Hemavan mindre rolig så ett tips kan vara att ta Gondolliften upp om ni startar i Hemavan för att slippa den trista etappen förbi skidbackarna.
Jag gick hela 2020, Abisko till Hemavan.
Skulle säga att det är lite dåligt uppmärkt genom Ammarnäs och runt Jäckvik + i skidbackarna i Hemavan som nämns ovan.
Båtarna är väl lite mer besvärliga i nordlig riktning. Jag rodde bara på det stället där man behövde (Hornavan).
 
Jag gick hela 2020, Abisko till Hemavan.
Skulle säga att det är lite dåligt uppmärkt genom Ammarnäs och runt Jäckvik + i skidbackarna i Hemavan som nämns ovan.
Båtarna är väl lite mer besvärliga i nordlig riktning. Jag rodde bara på det stället där man behövde (Hornavan).
Okej, hornsvan är det första rodden man kommer till? Hade tänkt att slippa ro så mycket som möjligt rätt drygt att göra dom tre överfarterna 😁
Är det på något ställe man verkligen måste förboka eller räcker det med att vara kolla upp tiderna ? Jag tänker lite spontant att det löser sig på plats bara jag har någorlunda koll på vilka tider turerna går
 
Okej, hornsvan är det första rodden man kommer till? Hade tänkt att slippa ro så mycket som möjligt rätt drygt att göra dom tre överfarterna 😁
Är det på något ställe man verkligen måste förboka eller räcker det med att vara kolla upp tiderna ? Jag tänker lite spontant att det löser sig på plats bara jag har någorlunda koll på vilka tider turerna går
Ja, det är första om du kommer från söder, det är ca 300m som du måste ro.
Jag förbokade inget utan höll koll på tiderna, men enklare då från andra hållet.
Håll koll på de längre överfarterna tex Riebnes, de kan sluta köra om vädret är dåligt. Hände efter mig.
 
Jag vandrade leden med start i mitten av juni på 90-talet och det funkade bra tills jag kom fram till Tjäcktjapasset. Det var 1,5-1,8m snö som brast hela tiden och med en 40cm smältvattenfors under snön hela vägen upp till stugan och resa tältet där var bara att fetglömma!!

Det tog ca 8-10 tim att ta sej upp några km till stugan, med djup snö och helt bortdomnade fötter och ben pga det iskalla forsande smältvattnet undertill.

Ramlar man där så åker man rakt in under all snö i det forsande smältvattnet och sen är det godnatt för evigt!

Samma sak dagen efter för att ta sej några km ner i dalen på andra sidan till snöfritt.
Det tog 12 tim, fast på den tiden var jag ruskigt vältränad.

Så försök att ta reda på snöförhållandena i tjäcktjapasset innan ni ger er iväg - eller se till att vara ruskigt vältränade och förberedda på ett riktigt mandomsprov!
 
Ja, det är första om du kommer från söder, det är ca 300m som du måste ro.
Jag förbokade inget utan höll koll på tiderna, men enklare då från andra hållet.
Håll koll på de längre överfarterna tex Riebnes, de kan sluta köra om vädret är dåligt. Hände efter mig.
Okej tack så mycket, vad tog det ungefär att gå hela leden för din del?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 13
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.