Vandra hela Kungsleden.

Vandra hela Kungsleden?

Hejsan folket på Utsidan,

Jag planerar att vandra Kungsleden från Hemavan till Abisko från starten av juni och räknar med 4-5 veckor (1,5 mil per dag) för att genomföra detta. Jag har tidigare vandrat en del i både Sverige och Norge och känner mig inte som en nybörjare, även om jag inte skulle ranka mig som van fjällvandrare.

Jag har läst lite på forumet och googlat en del för hitta information om hela turen. Känner att jag har en del kött på benen. Men om någon känner att de kan komma med matnyttig information så tar jag emot allt med öppna armar för kunna planera min vandring ännu mer noggrant.

Jag kommer sova mestadels i tält och räknar med en packning på mellan 20-25 kilo med torrfodret som successivt kommer minska under vandringen. Jag läste någonstans att man kan skicka matpaket till fjällstugorna som man kan plocka upp efter vandringen. Någon som vet detta?

Alla tips är välkomna, länkar och annat som ni tror skulle passa.
Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Hej Martin!

Du kommer att få en fin tur! Och planeringen är ju halva nöjet. Jag har ett par kommentarer.

Jag föreslår att du startar från Hemavan tidigast i mitten av juni. Som du säkert sett öppnar fjällstugorna först kring midsommar, och det beror på att snö och is kan ligga kvar rätt länge och försvåra både vandring och båttrafik.

Möjligheten att skicka paket i förväg till vissa knutpunkter känner andra till bättre. Men frågan är om du behöver göra det. Du kommer att passera ett antal platser med provianteringsmöjligheter, t. ex. Ammarnäs, Adolfström, Jäkkvik och Kvikkjokk. Dessutom har många STF-stugor en liten butik, se deras hemsida eller katalog.

Trevlig tur önskar Pelle
 
Hejsan Pelle,

Tack för din feedback, jag har uppmärksammat lite mer nu på öppettiderna på fjällstationerna och får nog planlägga en vecka senare än planerat. Hade inte som utgångspunkt att använda mig speciellt mycket av stationerna, men alltid bra att ha möjligheten vid nödfall.

Att jag kan köpa proviant har jag fått med mig, är väl mer en ekonomisk fråga överlag det där. Men det löser sig. Båda alternativen fungerar faktiskt.

Stort tack!
 
Du kan skicka paket med Bussgods till Fjällstationen i Kvikkjokk och Handlarn i Jäckvik. Sen är det kanske möjligt att skicka till Ammarnäs och Saltoluokta/Vakkotavare också om du kontaktar i förväg och frågar snällt. Kvikkjokk tar betalt för paketförvaring såvida du inte väljer att bo där en natt. Typ 50kr per dag med ett max på 400kr eller så.

I min planering nöjde jag mig med två depåer så behövde inte kolla något mer. Personligen tycker jag definitivt att det är värt att skicka paket. Sparar framförallt en del pengar och fixar man egen mat blir det oftast godare. Något man får väga mot den extra tiden det tar naturligtvis. :)
 
Lämpligast lär det givetvis vara att skicka matpaket till de ställen det finns bilväg fram som Ammarnäs, Adolfström, Jäckvik, Kvikkjokk och Saltoluokta (nåja, bilväg + båt...) Kolla hur länge paketet kan ligga kvar innan det skickas tillbaka och skriv gärna ett ungefärligt förväntat datum för hämtning. Kolla om det blir billigare med bussgods än med post.

När det gäller att vara ute tidigt på säsongen, tänk även på att kolla upp när båtar för roddleder och ev. sommarbroar läggs på plats. Det är länsstyrelserna som är ansvariga för detta längs Kungsleden. Men när fjällstugorna har öppnat så ska rimligtvis också detta vara på plats.
 
Tack "Snurte" för bra information angående paketsändning.

Tobbe C, Roddleder och sommarbroar har faktiskt inte slagit mig alls i tankekedjan som den är nu. Hade blivit fatalt om man skulle falla på det. Stort tack för den insikten.
 
Kolla upp transporten norr om Jäkkvik till Vuonatjviken i förväg, tror inte att det finns en roddled där utan man får åka med dom som rår om stugbyn där. I Jäkkvik finns för övrigt en helt ok lanthandel. Det finns också affär i Ammarnäs och en mindre sådan i Kvikkjokk. Dessutom finns ett visst utbud på fjällstationerna i Kvikkjokk och Saltoluokta.
 
Bussgods är det billigaste och smidigaste sättet att skicka. Normalt sett håller de det i 10 dagar så det är bäst att göra som Tobbe skriver, kontakta dem i förväg och sen skriva förväntat upphämtningsdatum på packsedeln.

Strax norr om Jäckvik finns en kort roddled, sen kommer den större vattenpassagen som inte går att ro. Det är bara att ringa till de som har stugbyn när du är i Jäckvik och beställa skjuts. http://www.vuonatjviken.com/
STF's sida finns information om de olika båttransporterna. Tiderna som står nu gäller bara för i år så du får kolla igen till våren. Samma för bussen som går mellan Kebnats och Vakkotavare i anknytning till M/S Langas.

Jag skapade en excelmall för att få en uppfattning om antal dagar, potentiella lägerplatser, var jag kunde proviantera och tider för olika transporter osv. Kontakta mig direkt här på Utsidan om det är något som du tror skulle kunna hjälpa dig så kan jag skicka den.
 
Precis som akklokk skrev så måste du boka båtfärd över Rebnis till Vuonatjviken såvida du inte vill gå runt södra delen av Rebnis vilket innebär en omväg på ca 3,5 mil. Södra sidan av rebnis runt Rebniskaise är dock lättvandrad och från Rebnisluspen till Vuonatjviken finns det en bra fyrhjulingsväg att gå på. Utsikten från Rebniskaise är riktigt fin om du är sugen på en topptur
Janne & Eva som har stugbyn där kan nog ta emot paket om du vill skicka proviant dit.
 
Hej igen,

Tack för era utvecklande och informativa svar. Har haft kontakt med någon av er med mera uppgifter och även kontaktat STF för mer exakt information om roddleder och sommarbroar som jag egentligen inte alls tänkt på.
Känner att planeringen börjar ta sig riktigt bra numer.

Så stort stack till alla som kommit med hjälp!
 
Husk på at du IKKE kommer til å være ensom på turen. Den mest intense myggsesongen er rundt midtsommer, pluss eller minus en uke eller to avhengig av veret i måneden som har passert. Og hvis du ikke har opplevd mye mygg før, så har du en opplevelse i vente!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.