vandra hela Kungsleden

Hej!

Jag skulle vilja vandra hela kungsleden i ett svep. Jag vill göra det i ett lagom tempo, målet är snarare att komma in i lunken och att verkligen få komma in i naturen, än att snabbt klara av sträckan.

Hur är vädret/myggen/vatten/snö under september, i norra/södra delen av leden? Jag har tänkt tälta, men vet att stugorna mellan Saltoluokta och Kvikkjokk stänger 18/9.

Hur lång tid bör man planera in? Jag räknar med en vilodag var sjätte dag. 2 mil/dag = 4 veckor totalt?

Ni som har gjort samma vandring, har ni några tips?
 
Kungsleden

Hejsan,
jag gick den förra sommaren, började i söder. Jag gick mitten av juli-mitten av augusti. Låter vettigt att ta en vilodag i veckan. Då klarar du dig på 4 veckor. Jag bar all mat+bränsle så jag hade det tungt i början. Därför gick jag ca 1 mil/dag första veckan, 2 mil / dag andra veckan. Vecka 3 och 4 tog jag igen mina "minus-km" från första veckan.
Om du har mer tid, är det härligt att bara strosa fram, men en månad är rätt länge i fjällen.

Angående september har jag förstått att det kan se ut lite hur som helst mellan Kebnekaise och Abisko, kan vara snö. Det finns säkert någon som har ett bättre svar på det.

Ska du går själv? Ska du tälta?

mvh // Morgan
http://www.morganochtorun.se/levinaturen/aktuellt.html
 
fin hemsida!

tack för tipsen, ska kolla in boken, var på ett föredrag med Claes för nån månad sen och han hade helt fantastiska foton från hela världen.

Fin hemsida du har! Jag blev väldigt sugen på att komma ut, nu!

Jag har tänkt att tälta, och förhoppningsvis får jag med mig nån på turen. Om inte hela, så iaf delsträckor. =)
 
Ja, mä

Jag har också som mål att vandra hela leden, från
Hemavan till Abisko. Eller kanske den andra vägen, då man har solen i ansiktet istället för nacken.
Min vandring lutar åt att börja i början av sommaren.
Skall tälta, funderar på att bära hela rasket också, men har inte bestämt än. Håller på att göra en pack lista redan, använder faktisk Morgans Exceldokument som mall, skriver i egna grejor, för att ha koll på vikten. Mycket smart grej faktiskt.
Camilla är det här du?
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/konsument,babsan_staller_nakna_fragor_om_kroppen
 
planerna finns kvar

jorå, drömmen finns kvar, inte så konkret ännu dock. Har precis kommit tillbaka efter en fyradagarstur i de jämtländska fjällen, och känner att det skulle vara kul att få vara ute längre. Efter fyra dagar börjar jag just komma in i det. Skulle dock kunna tänka mig att kombinera tält/stuga, jag vill trots allt att det ska bli en njutbar färd, med tid och ork att upptäcka landskapet, gärna med kameran till hands, eller varför inte skissblocket?
 
Hej, hej hallå där...

jag skall oxå gå kungsleden (hemavan-abisko). Jag sticker förhoppningsvis, om allt går som det skall, iväg första augusti, tänkte strosa runt i en fyra-fem veckor. Om det finns sällskap delar av vägen vore det roligt! Bara å höra av sig.
 
Tjenixen! Jag har vandrat Mellan Hemavan och Amarnäs och det är en helt underbar vandring. Kommande sommar funderar jag på att fortsätta turen norr ut.

För övrigt är Hemavan ett helt underbart ställe att vara på sommaren och på hösten. Jag har varit där nästan varje sommar och vandrat och fiskat.

MVH
Herman
 
Kvikkjokk-Kåptepakte

Har varit en -fram-och
-tillbaka-sväng söderut längs Kungsleden fredag-söndag.
Det är få vandrare längs denna del,stigen är mossbeklädd på många ställen.Tror ingen förutom jag gick där nu.
Vackert varmt väder,fantastiska höstfärger,stjärnhimmel etc.
Sov vid Tselekjokk första natten,rätt rått och fuktigt,men sedan ytterligare en varm dag då jag gick till Kåbtepakte(?) innan jag vände tillbaka och sov nästa natt en bit ovan renstängslet på vägen ned mot Mallenjarka.
Lättgången savann +fjällhed.Från Mallenjarka är det relativt brant och jobbigt innan man är uppe på savannen.
Massor av blåbär,inga björnar,några renflockar.
 
Wow! låter häftigt! 50 mil låter otroligt! Ska ta min kebnetur först. Får se om detta kan vara realistiskt längre fram.

Lycka till och thumbs crossed mot skavsår :)

Mvh
Christopher
 
Jul-Aug

Hej,

Vi vandrade hela Kungsleden (Hemavan -> Abisko) i Juli/Aug denna sommar. Strålande väder men väldigt torrt, hade en del vattenproblem längs vägen.

17 dagar tog det och det är 17 dagar som alltid kommer finnas kvar i hjärtat. Skulle dock rekommendera en något kortare tur om man vill njuta hela vägen. Kungsleden är lång...:)

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.