Vandra med hund

Först och främst vill jag berätta att jag inte är hundägare... ännu. Sedan många år tillbaka har jag velat skaffa hund och det som fått mig till att vänta är bristen på tid med hunden i kombination med tre barn och heltidsjobb inklusive pendling. NU, däremot, har jag inom kort möjligheten att skaffa min efterlängtade hund. Naturligtvis har jag sedan barnsben redan valt vilken ras. Jag har under flera år varit i kontakt med ett flertal uppfödare och pratat om just vandring. De menar alla att den rasen klarar av den sortens aktivitet bara den får växa klart först i lugn och ro.

Vad jag frågar efter är information från andra vandrare och friluftsmänniskor som har erfarenhet av att ha hund med på vandring.

Kan nämna att den sortens hund jag är på väg att skaffa är en Irländsk Varghund.

ps. Bilden är lånad för att ni skall få en hum om hundens storlek. ds.
 

Bilagor

  • Irländsk Varghund.jpg
    Irländsk Varghund.jpg
    23 KB · Visningar: 1,647
Vad roligt för dig! Kolla in i hundforumet till att börja med, liknande frågor har kommit upp ett antal gånger. http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=53

PS. Har en granne vars äldre varghund gick bort för ett tag sedan. Den yngre hunden verkar inte gilla att vara hemma ensam och ylar synd nog varenda morgon när jag är på väg till jobbet. Hörs fastän jag bor i huset bredvid. Vet inte riktigt vad man ska/bör göra i det här fallet. Synd om hunden (ägarna kanske inte ens vet om det) och stackars grannar.
 
Vad roligt att du ska skaffa hund!

Irländsk varghund är väll inte den mest optimala hunden för vandring pga deras extrema storlek och då hjärtproblemen, lungproblem (vanligt med lunginflammation) och till viss del även påfrestningar på leder, är även predisponerade för tarmvred.
De blir ju heller inte färdiga i kroppen förrän 3års åldern och blir de 8+år har man tur...
Sen är de inte heller de mest smidiga hundarna på jorden när man ska ta sig fram.
Men är man villig att anpassa turerna till hunden så går det säkert bra.

Jag har ju själv en på motsatt sida av storleksskalan (1,8kg chihuahua) som jag vandrar med, men med en sådan liten krävs inte samma anpassning då den tar liten plats och går att lyfta upp i värsta fall.
 
Jag har vandrat lite med min borzoi, vilken är stor i de flestas ögon, men ser ut som en spinkig liten kalv bredvid en irländare.

Hur som, vi har mestadels vandrat med tält, ett tvåmanna funkar bra för mig och hunden, med lite knöande får vi in pojkvännen också. Ni bör nog satsa på ett aningen större tält om du ska ha med nån mer än hunden ;). Har inte testat att bo i stugor med hunden, men enligt uppgift från andra (på forumet) ska det gå bra.

En sak att tänka på är väl att en varghund äter en hel del, och du därför kanske bör lära honom/henne att gå med klövjeväska, så att hunden kan bära åtminstone sin egen mat och liggplats.

Lycka till med hundägendet och vandrandet. En hund är en lysande vandringskamrat.
 
Vi vandrade i somras ca 87 km på sex dagar med våra två dvärgschnauzrar. Mor och dotter 4 och knappt ett år gammal. Eftersom du tänkt dig en större hund så växer de ju långsamt så det tar ju lite tid innan du kan ta med den på vandringar. Men vilken hund som helst (nästan) kan nog klara av vandring. Man får ju förutsätta från början att hunden är frisk när man köper den!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
Alexanderxxx Vandra i fjällen med hund. Fjällvandring 12
Gubben på Udden Vandra med hund Fjällvandring 3
Rayban Vandra med hund i sameland.. Fjällvandring 1
PJE Vandra med hund Fjällvandring 3
Vandra med hund Fjällvandring 10
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.