Akka med hund

Planerar att vandra vid Akkamassivet med min hund Haiwa (finsk lapphund) i början av september.Tyvärr råder det hundförbud i Sarek och Padjelanta (om jag inte har läst fel) så jag får hålla mej utanför dessa parker. Akka ligger utanför så jag har funderingar på att vandra runt själva massivet. Är det någon som har erfarenhert av den svängen eller kan ge förslag gå en annan tur i dessa trakter utan att klampa in på obehörig terräng med hunden? Jag är en van vandrare med tält och vill undvika alltför stora blockområden då Haiwa fick nog av det vid Mårmapasset i fjol. Kommer att vara ute runt en vecka.

Tyvärr ligger Akka i Sarek.
Starta i Vaisaluokta istället. Fin tur till Kutjaurestugan. Fina fiskevatten västerut mot Norge.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Planerar att vandra vid Akkamassivet med min hund Haiwa (finsk lapphund) i början av september.Tyvärr råder det hundförbud i Sarek och Padjelanta (om jag inte har läst fel) så jag får hålla mej utanför dessa parker. Akka ligger utanför så jag har funderingar på att vandra runt själva massivet. Är det någon som har erfarenhert av den svängen eller kan ge förslag gå en annan tur i dessa trakter utan att klampa in på obehörig terräng med hunden? Jag är en van vandrare med tält och vill undvika alltför stora blockområden då Haiwa fick nog av det vid Mårmapasset i fjol. Kommer att vara ute runt en vecka.

Det är väldigt mycke blockterräng från säga halva massivet och uppåt. Men oj vad vacket det är runt Ahkka. Håller man sig i lägre terräng tror jag ändå man njuta av massivet och hålla jycken på gott humör.

Bilagor

• PICT4930.jpg
    PICT4930.jpg
    73.5 KB · Visningar: 929
Förtydligande

I St Sjöfallets nationalpark är kopplad hund på sommarhalvåret bara tillåten norr om Langas Suorvajaure Ahkkajaurre om jag tolkar reglerna i inlägget ovan korrekt.

Thure

Runt Ahkka är inte tillåtet med hund. Gränsleden Ritsem-Tysfjord, Nordkalottleden Vaisaloukta-Hellmobotn, Ritsem-Vakkotavare (via Hukejaure och Singi eller genom Teusadalen på norra sidan) kan kanske vara alternativ? :)

Aj, jag som ville komma nära Akka men det får bli en annan gång då Haiwa inte längre vill följa med. Kanske blir det en tur i området norr om Ritsem och Vakkotavare, letar vidare...

Tyvärr ligger Akka i Sarek.
Starta i Vaisaluokta istället. Fin tur till Kutjaurestugan. Fina fiskevatten västerut mot Norge.

Håller med, gick där förra helgen med min hund. ångrar dock att jag inte tog med fiskespöet. Det är verkligen trist att det är så stora områden där det är förbjudet med hundar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips