Akka med hund

Planerar att vandra vid Akkamassivet med min hund Haiwa (finsk lapphund) i början av september.Tyvärr råder det hundförbud i Sarek och Padjelanta (om jag inte har läst fel) så jag får hålla mej utanför dessa parker. Akka ligger utanför så jag har funderingar på att vandra runt själva massivet. Är det någon som har erfarenhert av den svängen eller kan ge förslag gå en annan tur i dessa trakter utan att klampa in på obehörig terräng med hunden? Jag är en van vandrare med tält och vill undvika alltför stora blockområden då Haiwa fick nog av det vid Mårmapasset i fjol. Kommer att vara ute runt en vecka.
 
Tyvärr ligger Akka i Sarek.
Starta i Vaisaluokta istället. Fin tur till Kutjaurestugan. Fina fiskevatten västerut mot Norge.
 
Planerar att vandra vid Akkamassivet med min hund Haiwa (finsk lapphund) i början av september.Tyvärr råder det hundförbud i Sarek och Padjelanta (om jag inte har läst fel) så jag får hålla mej utanför dessa parker. Akka ligger utanför så jag har funderingar på att vandra runt själva massivet. Är det någon som har erfarenhert av den svängen eller kan ge förslag gå en annan tur i dessa trakter utan att klampa in på obehörig terräng med hunden? Jag är en van vandrare med tält och vill undvika alltför stora blockområden då Haiwa fick nog av det vid Mårmapasset i fjol. Kommer att vara ute runt en vecka.

Det är väldigt mycke blockterräng från säga halva massivet och uppåt. Men oj vad vacket det är runt Ahkka. Håller man sig i lägre terräng tror jag ändå man njuta av massivet och hålla jycken på gott humör.
 

Bilagor

  • PICT4930.jpg
    PICT4930.jpg
    73.5 KB · Visningar: 867
Förtydligande

I St Sjöfallets nationalpark är kopplad hund på sommarhalvåret bara tillåten norr om Langas Suorvajaure Ahkkajaurre om jag tolkar reglerna i inlägget ovan korrekt.

Thure
 
Runt Ahkka är inte tillåtet med hund. Gränsleden Ritsem-Tysfjord, Nordkalottleden Vaisaloukta-Hellmobotn, Ritsem-Vakkotavare (via Hukejaure och Singi eller genom Teusadalen på norra sidan) kan kanske vara alternativ? :)
 
Aj, jag som ville komma nära Akka men det får bli en annan gång då Haiwa inte längre vill följa med. Kanske blir det en tur i området norr om Ritsem och Vakkotavare, letar vidare...
 
Tyvärr ligger Akka i Sarek.
Starta i Vaisaluokta istället. Fin tur till Kutjaurestugan. Fina fiskevatten västerut mot Norge.

Håller med, gick där förra helgen med min hund. ångrar dock att jag inte tog med fiskespöet. Det är verkligen trist att det är så stora områden där det är förbjudet med hundar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
creamwolf Akka möjligt i sommar? Fjällvandring 21
Onesport Vill ha tips om Akka Fjällvandring 5
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
dajo81 Akka - Skarja Fjällvandring 22
cfn storasjöfallet bieriksvagge ruohtesvagge akka ritsem Fjällvandring 2
tobiasf Tältställen väster om Akka? Fjällvandring 5
fotomangan Uppför Akka Fjällvandring 8
storfamiljen Direktväg Akka - Kutjaurestugan? Fjällvandring 3
Norris Buchttoppen eller Akka högst? Fjällvandring 2
jonas72 Akka-Salto eller vice versa Fjällvandring 5
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Per Blomkvist Akka stortopp Fjällvandring 7
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
albinh Sarek i sommar Kvikkjokk - Akka. Fjällvandring 35
Akke Akka-Kvikkjokk Fjällvandring 2
atua Akka 6okt Fjällvandring 5
jonil152 Bestigning av Akka Fjällvandring 4
AndersLars Akka Fjällvandring 6
bensson Akka-topptur-tips Fjällvandring 1
flunkan Vet någon 2:a handsvärde på fjällräven Akka 3 (-97)? Fjällvandring 0
skuggarvet Akka eller Nammatj Fjällvandring 8
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
PFE Akka Stortopp!!? Fjällvandring 2
i4lean AKKA R/S för vintertur? Fjällvandring 0
Megin Jobbiga vad Rinim-Akka? Fjällvandring 3
P.G. Akka utan glaciärvandring? Fjällvandring 2
slit Akka i slutet av juli Fjällvandring 1
fatbe Akka fjällensdrottning Fjällvandring 0
koaladaniel Rinim- Akka? Fjällvandring 7
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.