hund med klövjeväska

Hej, vi planerar att gå i fjället till sommaren, våra hundar är vorsteh och pointer.
Är det någon som har erfarenhet av hundar med klövjeväska?
Hundarna är friska och raska och bra tränade och vana vid klövjeväskor. (bra väskor som sitter bra)
Den slutliga frågan är då om någon har koll på hur många kg en vuxen hund kan bära??
tacksam för svar!
 
Är de sedan tidigare vana att klövja så ska det inte vara några problem att gå i fjällen med väskor. Se till att det är väskor som sitter bra och att dessa packas så att de är jämviktade.

Lite beroende på storlek av hund hur stor del av kroppsvikten de kan bära men de hundar du nämner ska nog inte bära mer än 25-30% av kroppsvikten. Jag upplever dock att man aldrig kommer upp i den vikten. Jag har en golden på 31 kg och han bär sällan över 4-5 kg.

Många väljer nog att låta hunden bära sin egen mat men jag tycker det är lite opraktiskt just med tanke på att jag vill ha lika mycket vikt i varje väska. Brukar låta hunden bära en del av mina ombyteskläder så håller sig vikten jämn hela tiden.
 
Bägge mina hundar är vana att gå med klövjeväska på fjället. Och de får träna hemma i god tid så att de orkar med.

Själv tycker jag att det allra bästa är just att låta hunden bära sin mat - just för att det är lätt att få jämn vikt! Jag delar upp torrfodret i små plastpåsar med en portion i varje påse - som jag också väger för att det ska bli exakt samma vikt i varje liten påse. Sedan delar jag bara upp antal påsar jämnt i varje sidoficka på klövjeväskan. Eftersom det under vandringen går åt en portionspåse på kvällen när man kommer fram till läger/stuga och en portionspåse på morgonen så tar man ju alltså en påse från vardera sida på klövjeväskan och på så sätt väger den alltid lika på vardera sida.
 
Man ser vad man tycker olika:)

Min hårige vän äter tre måltider dagligen och det sätter lite krokben för den strategin. Visst skulle det gå att få det att fungera men lite pyssel blir det.

Bägge mina hundar är vana att gå med klövjeväska på fjället. Och de får träna hemma i god tid så att de orkar med.

Själv tycker jag att det allra bästa är just att låta hunden bära sin mat - just för att det är lätt att få jämn vikt! Jag delar upp torrfodret i små plastpåsar med en portion i varje påse - som jag också väger för att det ska bli exakt samma vikt i varje liten påse. Sedan delar jag bara upp antal påsar jämnt i varje sidoficka på klövjeväskan. Eftersom det under vandringen går åt en portionspåse på kvällen när man kommer fram till läger/stuga och en portionspåse på morgonen så tar man ju alltså en påse från vardera sida på klövjeväskan och på så sätt väger den alltid lika på vardera sida.
 
Jag har också hört ett max på runt 1/3 av hundens kroppsvikt för packningen, men naturligtvis beror det på typ av hund, konditionen den är i och hur långt man ska gå. Jag brukar låta hunden bära sin mat, samt lite annat tjafs man lätt vill komma åt, till exempel en vattenflaska.

En fördel med att låta hunden bära sin mat är ju att hunden successivt får mindre att bära, vilket är trevligt när man är och vandrar ett tag :).
 
tack för alla svar:)

Våran plan var också att låta hundarna få bära sin egen mat i portions påsar med samma vikt på båda sidor.

Vad skönt att höra, vi har just vägt upp till 3-3,5kg i väskorna. och dom är vana att bära kring 2kg på promenader hemmavid.
 
Viktigt är balansen i väskan. Ofta tror man att hunden ‘bär‘. Men, om obalans uppstår, kan det bara efter ett kort tag leda till hälta, skavsår i päls eller att hunden tappar fart.
Svårigheten är dessutom vid olika vikter veta hur väskan ska lastas, ungefär som man själv packar sin rygga’ och då veta var tyngdpunkten i hunden ligger och hur den ska bära för en viss terräng. Är hunden van att hoppa, skutta och simma i större vad, vid jokkar, kan väskan ge obehagliga överraskningar för hunden.
En hund svettas ju heller inte som vi gör. Väskan tenderar att täppa till.
Att ta av väskan vid småraster gör nog ingen. Men vid större raster, typ lunch och annat kan det bli svårare att balansera väskan efteråt.
En hund som är van att arbeta, bär sin väska ungefär som vi bär vår ryggsäck, med jämnmod.
En hund som bär klövjeväska blir oerhört stark i frampartiet. Den springer mer med framfötterna och hasorna mer stötta då baktill.
Alla hundar är individer. Det är svårt med skräddarsydda väskor. Men om din hund ska gå väldigt långt bör du justera väskan och remmar. Ger du dig ut alltså på en längre vandring. (Tro mig. Jag har gått med hund oerhört mycket) kanske inte denna justering är möjlig ute i fält.
Min hund väger 23 kilo. Den bär 7 kilo i marsch.
När jag började gå med hund i fjällen på sjuttitalet fanns det inga som gick, med hund. Det fanns då överhuvudtaget inga klövjeväskor att få tag på i Sverige.
Inte förrän på sent åttiotal kom intresset att gå med lastad hund i fjällen som sällskap.
 
Hej Anders!

Tack för ditt svar. Vad menar du med att balansera väskan? Och att det kan vara svårare efter längre pauser? Menar du att packa den i jämnvikt eller var på hunden väskan sitter? Jag tänker mig att det är bästa att lägga väskan så långt fram som möjligt på hunden utan att det stör bogrörelserna.

Har du/ ni andra tips man kan tänka på då det gäller hund på fjällvandring? Ger ni lunchsnacks, isåfall vad? I vanliga fall äter våra hundar morgon och kväll, men det blir ju långa dagar även om det inte är högintensivt.
 
Hej Anders!

Tack för ditt svar. Vad menar du med att balansera väskan? Och att det kan vara svårare efter längre pauser? Menar du att packa den i jämnvikt eller var på hunden väskan sitter? Jag tänker mig att det är bästa att lägga väskan så långt fram som möjligt på hunden utan att det stör bogrörelserna.

Har du/ ni andra tips man kan tänka på då det gäller hund på fjällvandring? Ger ni lunchsnacks, isåfall vad? I vanliga fall äter våra hundar morgon och kväll, men det blir ju långa dagar även om det inte är högintensivt.

När jag gick med min kelpie så lade jag in en extra måltid men justerade lite på mängden
Hon fick lite mer än vanligt på morgon och lunch och sedan ett lättare kvällsmål för att
slippa gå till sängs proppmätt :)
3,5 kg (<20%) klövjeväska hindrade henne inte från att jaga lämmlar, bara lite långsammare...

Ett bra tips jag fick var att se till att ha en rem också under magen. Annars riskerar hela väskan att glida framåt om hunden stannar för att dricka ur en bäck med högre sidor, finns hundar som drunknat på det sättet
 
Jag har en väska från Snowdogs (http://www.snowdogs.se/klovjevaska.htm) och är mycket nöjd med denna. Det är inga problem att få den sydd efter önskemål och den ger verkligen ett gediget intryck, både i funktion och kvalitet.

Min hund äter som sagt tre gånger dagligen sedan tidigare och så kommer det att bli även till fjälls. Kommer eventuellt att justera mängderna på resp måltid. Han har ett högenergifoder idag och jag kommer att köra på samma foder under vandring då energiåtgången kommer att vara ungefär densamma som under en dag hemma.
 
Det som hunden bär måste på något vis vara en stabil vikt. Hunden vänjer sig vid den vikten. Tar du ideligen ur saker ur en av väskorna ger det hunden obalans, vilket hunden då kompenserar genom att använda kroppen. Det kan ge hälta, ryggont eller trötthet som sedan yttrar sig senare.
Jag tror de flesta svenska tillverkare av klövjeväskor är bra. Men räkna med att du behöver justera den just så den passar din egen hunds sätt att gå långt. Ett par dagar med en konstig väska på ryggen klarar nog de flesta brukshundar av. Men det hela handlar om att hunden och väskan blir till ett, ungefär som man blir med sin ryggsäck. En slags enhet som man inte märker. Det är hundens vandring med och han är ju din bäste vän och ingen packåsna.

Rem från halsen ner mot bringan och under magen, som möter, tror jag de flesta fabrikörer har. Problemet är att om en sådan rem finns, är inte då att straffa, och dra ihop den, så att magen kläms åt. Det är just här då problemet med hur balansen ligger och då hur mycket man ska dra åt. Här är det komplicerat eftersom olika raser och olika muskulatur på olika hundar skiljer sig åt. Väskpåsarna ska inte dingla hit & dit. Det tröttar hunden.
Man brukar tala om två V-formade viktenheter. Den första är tyngdens enhet, då som riktas fram. Den andra är: skärningen som tar hansyn till axelpartiet. En bra väska glider inte.
Hunden får, å’ andra sidan inte bli ‘övertung’ och uppleva att tyngden ligger framför den. Du är det mycket illa.
En riktigt lastad hund ska kunna klättra i en brant trappa, både upp och ned utan att väskan glider runt eller dinglar och det som packats förskjuts. Den ska kunna trava obehindrat och inte ‘slö-gå’ i någon ringlande version som verkar förstadier till dysplasi som man ofta ser ibland på överlastade jyckar. Väskan ska inte heller tynga på ryggens sadel och på nått vis där sitta åtstramad och nedtyngd. Då blir det totalfel det med.

Mitt råd är: att liksom ‘köra in’ hunden. Öva och vandra. Det finns ingen genväg. Om och om igen, i olika terrängtyper. Upp och ned. Och se hur hunden fungerar. Du kan bara själv se och observera detta. I viss mån kan man läsa sig till detta, ta in råd med andra hundägare av samma ras, och så vidare. Men detta är inget man löser ‘via internet‘.
Du löser det ihop med din hund. Tålamod och träning.

Ska du vandra i blockmark uppe i fjällen tär det på frampartiet på den förstärkta väskan, som oftast är gjort i någon grövre plast. Räkna med att denna del slits ut efter ett kort tag. Likaså, ta med nåt & tråd och räkna med att nått alltid går sönder. Det är liksom inbyggt i det hela. Sånna’ där plastspännen går först sönder.
Hunden fastnar mellan block, hunden ramlar ned i nått hål. Hunden sköljs bort i en fors, ramlar ned genom snön när du skidar. En klövjeväska ska tåla mer än en säsong. Kunna funka på vintern med! Satsa på rejäla doningar.
Är din hund av det överaktiva slaget, måste utrustningen fungera ihop. Jag har mött åtskilliga Vorsteh och Pointers bärandes bra väskor och hundägare som varit hur nöjda som helst med sina hundars väskor.
Du och dina hundar kommer säkert få en toppenvandring. Glöm inte kopplingslina.

Anders.
 
http://www.manmat.eu/en/products/displayProduct/skijoring-canicross-equipment/33-dog-back-pack/83

Kan rekomendera klövjeväska från Man Mat,den har även två remmar under buken å bröstet..


Otroligt stabil väska med extra fästen uppe på som man kan fästa liggunderlaget el liknande..

Sitter väldigt bra på hunden med sadel liknande konstruktion som går ner på sidorna av hunden "bakom väskorna"

brukar träna hunden 1-2ggr i veckan med väska och då med ca1,5kg i varje väska och promenader på 5-7 km (siberian husky)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klövjeväska till Hund Fjällvandring 2
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.