Vandrings Tält

Hej!
Jag behöver ett ett -eller tvåmanna tält för min vandring i sommar. Vill ha det till alla väder så jag inte behöver köpa nytt sen. Ett som håller lääänge och inte kostar för mycket. Någon som vet något?
Alla åsikter är välkomna! :=)
 
Var skall du vandra och hur har du tänkt använda ditt tält (1 eller 2p, årstider, platser etc)?

Billigt och hålla lääänge är en intressant kombination. Livslängden bestäms ju huvudsakligen av kvaliteten och materialval men även på hur du sköter tältet och de påfrestningar du utsätter det för.
Vad får det kosta och väga?
 
Senast ändrad:
Verkar som ett bra tält, jag har kollat på ett Hilleberg Akto och detta verkar likna det ganska mycket.

Jag ska vandra kungsleden i sommar. Senare tänkte jag Sarek. Kollade på ett Hilleberg Soulo men de är riktigt dyra.
 
Verkar som ett bra tält, jag har kollat på ett Hilleberg Akto och detta verkar likna det ganska mycket.

Jag ska vandra kungsleden i sommar. Senare tänkte jag Sarek. Kollade på ett Hilleberg Soulo men de är riktigt dyra.

Båda tälten du räknar upp är bra 1p tält. Soulo är ett fristående och därmed lite tyngre än tunneltält för samma volym. För vandring sommartid i svenska fjällen finns det inget som talar för att att fristående tält är bättre, utan båda tälttyperna fungerar väl.
Är du ändå inne på att välja ett tält på över 2kg, är steget inte långt till ex Hilleberg Nallo2 som ger betydligt större utrymme (skönt om man blir inregnad) till marginellt högre vikt än Soulo.

Tittar du på HB Akto look-a-like finns även Helsport Ringstind Light 2 (som ger mer volym) och Arctic Alpine Design Veloce på listan.

Likaså i HB Nallo2 look-a-like finns bra tält som Arctic Alpine Design WBT2 och Bergans Compact Light 2 att studera. De senare till nästan halva priset av HB Nallo2.

Vill du köpa ett Hilleberg till bättre pris, kolla begagnatmarknaden;). Finns även att köpa på HB Outlet till lägre priser (kan se att både Akto och Soulo finns på outlet just nu):
http://www.hilleberg.se/sv/outlet
 
Titta gärna på denna sajt, som har föredömliga faktasammanställningar om de tält de säljer, inkl stångtyp, vattenpelare och beläggningstyp på vävar, etc. De har bra priser just nu och tälten kommer från välrenommerade tillverkare som Vaude, Exped, Helsport, Hilleberg m fl.
 
Tack för alla svar men alla dessa tält är så dyra. Jag har inte råd med dom. Har ni några förslag på andra tält som duger för en fjällvandring?
Funderade på det här
http://www.stadium.se/sport/uteliv-...uctUUID=WQEKd3emv.AAAAE03GgeatR8#.UZ0s3yvAUuA
Tja, du satte ribban med Hilleberg, så skyll dig själv ;).
På sajten jag länkade till finns dock flera tvåpersonstält från bl a Vaude, som inte är dyrare än Stadiumtältet, och som jag nog skulle lita mer på. Missförstå mig rätt - jag har inga som helst fördomar mot Stadium. Men ca 24 sekunder in i filmen såg jag staglinefästen påsydda mitt på tältduken - alldeles tillräckligt för att väcka min misstro.
Det tält från Vaude som närmast liknar Stadiumtältet kostar ungefär lika mycket på sajten jag länkat till, och jag skulle välja det alla gånger bara på grund av vad jag sett av detaljbilderna. Men det finns som sagt fler att välja på. Vill du ha silikonbelagd tältväv (lättare, starkare, kanske mer långlivad), blir det dock ett litet prismässigt kvantsprång ;).

Många erfarna frilufsare på detta forum tipsar om bl a Bergans och Northstars tält som bra och prisvärda. Använd sökfunktionen :).
 
Verkar som ett bra tält, jag har kollat på ett Hilleberg Akto och detta verkar likna det ganska mycket.

Jag ska vandra kungsleden i sommar. Senare tänkte jag Sarek. Kollade på ett Hilleberg Soulo men de är riktigt dyra.

Jag har använt både Akto och Soulo. Favoriten är helt klart Soulo trots det lite högre priset. Rymligt (för en person) och bra tält med en bra sitthöjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Lawren Vandrings- och klätterpartner i Sarek Fjällvandring 0
MikeLima Vandrings tips Fjällvandring 3
etxctiv vandrings sällskap v32 kanske ? Fjällvandring 0
Skrubb Vandrings- och resesällskap V29. Fjällvandring 0
Vägslav Vandrings plan Jotunheimen! Fjällvandring 3
Moxer Vandrings kompis i början av Maj 2010? Fjällvandring 2
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
Jocka Vandrings tips! Fjällvandring 2
dykaren78 Vandrings leder Fjällvandring 3
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...