Tält inför vandring?

Jag skulle vilja vandra i norge i sommar och sedan försöka göra en vintervandring. Mitt långsiktiga mål är att göra en vintervandring i Sarek, kanske med splitboard så att man får åka lite också. Vad jag har förstått så är det ganska extrema förhållanden så nu försöker jag helt enkelt förbereda mig. Men till min fråga;

Kan man använda ett 4-season tent på sommaren högre i Norge (800-1500 m.ö.h ) Blir dyrt att köpa två tält så tänkte att man kanske kan köpa ett double wall och bara använda det första lagret på sommaren. Funkar det ? Har ni ett bättre förslag?
 
Japp det går fint med 4-säsongstält på sommarfjället.

Att använda bara yttertältet går fint på många tält, exempelvis hillebergs tunneltält där du kan haka loss innertältet. Däremot vet jag inte om du sparar så jättemycket vikt på det med tanke på att du ändå förmodligen vill ha nåt slags vattentätt golv, och myggskydd är skönt ibland också =)

Ett hilleberg Nammatj eller nallo (eller något liknande från andra märken, det finns ju billigare alternativ) kanke kan täcka dina behov. Tillräckligt stora och stabila på vintern, men inte alltför tunga att bära på sommaren.
 
Att använda bara yttertältet går fint på många tält, exempelvis hillebergs tunneltält där du kan haka loss innertältet. Däremot vet jag inte om du sparar så jättemycket vikt på det med tanke på att du ändå förmodligen vill ha nåt slags vattentätt golv, och myggskydd är skönt ibland också =)

Ett hilleberg Nammatj eller nallo (eller något liknande från andra märken, det finns ju billigare alternativ) kanke kan täcka dina behov. Tillräckligt stora och stabila på vintern, men inte alltför tunga att bära på sommaren.

Gött! :D Jag kan inte mycket om tält än, men ett tält för 10 000 är det nödvändigt? Jag hittade 4-season för 5k (north face assult 3p) är dom inte tillräckliga?
 
10 000kr är verkligen inte nödvändigt. Det kan bli billigare om man håller utkik efter bra reor, typ xxl som har 25% rabatt på alla tält (och annat) lite då och då. köp & sälj kan vara värt att ha koll på också.

Just north face assault verkar vara ett enkelväggigt tält. Såna blir det väldigt mycket kondens i.

Egenskaper jag tror du ska leta efter:
- dubbelväggigt
- yttertältets duk ska gå ner hela vägen till marken
- på vintern kan det vara bra att ha lite större tält än antal personer man ska vara, dvs 2p-tält till en person, 3p-tält till två personer osv.
- så lätt som möjligt efter att dessa krav är uppfyllda =)
 
Alrighty! Men hur vet jag om tältduken går ända ned till marken? Ser man det på bilden eller i specifikationen? Nvm såg skillnaden på ett par bilder.

Hittade Nammatj 3p, och 4p på outletsidan, samt Nallo 3p eller 4p. Dessa är alltså double wall och passar för mig? Tycker att de verkar bra enligt beskrivningen men förstår inte hur jag vet om de är double wall ? :)
 
Senast ändrad:
Double wall

Finns det ett innertält så är det "double wall" dvs innertältet har en vägg och yttertältet har en vägg = 2 väggar. I vissa innertält är väggarna helt gjorda av mesh( nät) men då blir det ganska så "dragigt" när kalla fjällvindar blåser, speciellt om yttertältet inte når ner till marken. Det brukar synas på bilderna.
Någon större risk för att tältet blir för varmt är det nog inte i vårt klimat, det är bara att öppna upp tältet.
 
Ett tält du ska använda på vintern måste vara specat som 4-säsongers, så att inte snö blir liggande på taket... sedan finns en massa andra saker som t.ex. innertält i väv och inte myggnät, ventilation i övre delen etc. Om du kollar på Hilleberg så ser du på deras vanliga sida vilka de tycker passar, men kolla runt på lite olika svenska och internationella affärer innan du bestämmer dig - det finns fler tillverkare...
 
Alrighty! Men hur vet jag om tältduken går ända ned till marken? Ser man det på bilden eller i specifikationen? Nvm såg skillnaden på ett par bilder.

Hittade Nammatj 3p, och 4p på outletsidan, samt Nallo 3p eller 4p. Dessa är alltså double wall och passar för mig? Tycker att de verkar bra enligt beskrivningen men förstår inte hur jag vet om de är double wall ? :)

Av de tälten som du listar där så skulle jag nog inte gärna använda nallo på en vinterfjälltur, då ventilationen i fotändan är nere vid marken och därmed gärna sätts igen av snö, vilket leder till att det blir mer kondens inne i tältet. Själv använde jag ett nammatj 3 gt på mina vinterturer och trivs gott med det.
 
Av de tälten som du listar där så skulle jag nog inte gärna använda nallo på en vinterfjälltur, då ventilationen i fotändan är nere vid marken och därmed gärna sätts igen av snö, vilket leder till att det blir mer kondens inne i tältet. Själv använde jag ett nammatj 3 gt på mina vinterturer och trivs gott med det.

Jag håller med om att ett gigantiskt tält som nammatj 3 gt är trevligt på vintern. men kånka runt på 4 kg tält på sommarfjället? njaae. Jag har själv ett Keron 3 som är grymt bra, men jag använder det bara på sommaren om mycket tid kommer spenderas i tältet eller det används delvis som basläger.

Vill man ha ett tält som är bra för både sommar och vinter (vilket TS är intresserad av) får man kompromissa lite och många tycker att nallo och liknande funkar bra både på sommar och vinter.
 
Hilleberg Unna är ett bra tält som funkar året runt.

Jag har använt det sommar, höst och vinter på fjället.

Fördelar:
+ Går att sätta upp överallt och tar liten plats.
+ Bra ventilation på sommaren. Man kan rulla upp yttertältet i nederkant på långsidorna.
+ Går att sova två i det. Palats om man är ensam (dock sluttande väggar, se nedan).
+ Finns black label-stänger (samma längd som Staika) om man vill göra det ännu starkare på vintern.

Nackdelar:
- Myggnät endast i övre tredjedelen på innertältets dörr.
- Tungt på sommaren (men så blir det om man ska ett (och endast ett) tält året runt).
- Dörren är ventilen. Om det är snödrev och man måste stänga helt och gräva ner tältet tycker jag det är för dålig ventilation. Detta ska ju dock ställas mot att det har liten packvolym och är ett kilo lättare än Nammatj, Jannu och Allak.
- Slutande väggar överallt, endast sitthöjd i mitten.

Har säkert glömt något. Finns massa recensioner här på Utsidan.
 
Tältet skall slås på längden i vindriktningen.
Utgången på läsidan, dvs från vinden.

Behöver man med ett Nallo ventilation vid fotändan lyfter man enkelt upp yttertältet med hjälp av en pryttel eller gräver man en snögång under vintertid.
Vi har sommartid med framgång brukat en y.klykad grenbit.

Visst går det att bruka ett Nallo vintertid även om det kanske inte är ett förstahandsval. Men på sommaren är den låga vikten utan GT go mot ryggen.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
sutcher Tält för fjällvandring i bl.a. Sarek Fjällvandring 75

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.