Vilket tält?

Hej! Ska köpa ett tält och funderar på ett helsport, Antingen Romsdalhorn 4 camp eller fjellheimen light 3 camp. Olika prisklass men känns "ganska lika", för mig som inte har full koll. Några tips på hur jag ska välja? Eller kanske något helt annat tält.

Vi är på personer som ska bo i tältet, men tänker att man ska ha det en bra tid framöver. Hittills har vi vandrat i fjällen, lite enklare vandring.

Tacksam för svar! :)
 
Skall ni vandra och bara vara två personer i tälten känns definitivt Romsdalshorn 4 för stort och tungt (ca 4,2kg), Romsdalshorn är dessutom ganska lågt i takhöjd vilket är opraktiskt.
Om ni kollar på Helsport tält, titta att ni får DAC stänger som Helsport införde under 2013 istället för deras egna stänger som fått mycket kritik.

Ett alternativ är att även titta på Bergans Compact light 3.

Helsport Fjellheimen 3 camp kostar kring 6000kr vad jag kan se på prisjakt, och i det prisläget öppnar sig även möjligheten att titta på något tält från Hilleberg Outlet, ex Nallo 3GT, Nallo 2GT och Nammatj 2GT. Kan se ett Nammatj 2GT för 5670kr just nu, ett toppentält (har själv det och kan lätt rekommendera det).
http://www.hilleberg.se/sv/outlet
 
Senast ändrad:
Tack! bra information! Men när jag läst om romsdalhorn så ska det bara väga 3,8kg.

Tänkte på det där med pinnarna, är det i övrigt ett bra märke? man vill ju ha kvalité.
Ska kolla upp ditt förslag om bergans!
 
Tack! bra information! Men när jag läst om romsdalhorn så ska det bara väga 3,8kg.

Tänkte på det där med pinnarna, är det i övrigt ett bra märke? man vill ju ha kvalité.
Ska kolla upp ditt förslag om bergans!

"Helsportgram" är ett känt fenomen;). Lägg på markinnar 0,25kg och rep kit 0,15kg, dessutom marginal 10% enligt Helsports egna uppgift. Romsdalshorn ligger i deras billigare "Trek" serie så inga DAC stänger där utan billigare Kina stänger (fabrikat Yunan pressfit) och billigare PU-belagd yttertältsduk:
http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Trek/Romsdalshorn

Helsport Fjellheimen, Bergans Compact Light och Hilleberg har alla silkonbelagd yttertältsväv som ger längre livslängd.
 
Fjälltält är ett trevligt och outsinligt diskussionsämne!

Du nämnde ordet kvalitet. Kolla här på Utsidans Prylmarknad och se om du kan hitta ett begagnat Hilleberg-tält. Det kan vara ett bättre köp än ett nytt av lägre kvalitet. Och stressa inte, det är fortfarande långt till sommaren!
 
Mmh tält...

Som tidigare sa. Hilleberg om du vill ha riktigt bra kvalitet. Om priset är känsligt så finns det begagnade lite var stans. Har själv ett Kaitum 2 GT o har hittills inget att klaga på. Ska bara lyckas dra ut på en riktig Vintertur. Eller rättare sagt komma igång med vinterturerna.
Bergans ska tydligen vara något liknande till lite bättre pris.
Lycka till.
 

väldigt bra priser! jag kanske är lite löjlig, men jag tror att man stör sig på att snörena är i samma färg, lätt att snubbla över om jag känner mig rätt :) (på den gröna modellen) men det orange såg bra ut, dock lite litet. men man kanske kan hitta det i 3-manna.
 
Jag har ett 3 manna, WBT3. Det är jag nöjd med. Jag har haft det när vi gått två personer och det känns då väldigt rymligt utan att vara allt för tungt. Det är framför allt när regnet öser ner som man uppskattar att få in all packning i absiden där man också kan sitta och äta.
Så det bra alternativ för det priset.

Skickat från min C6603 via Tapatalk
 
Kanske inte helt optimalt att starta beslutsgången med ett märke - inom det prisintervallet finns flera kvalitetstält/tillverkare än Hilleberg och Helsport att välja på, så det känns som en onödig begränsning. Jag skulle allra först fundera på tänkt användningsområde och diverse personliga preferenser, och börja sålla fram några alternativ den vägen. Här finns ett antal exempel på 3-4-personers kvalitetstält med alla prestanda föredömligt listade så det är lätt att jämföra.

  1. För användning i nordiskt klimat skulle jag personligen börja med att sålla bort alla tält, där man måste resa innertältet först, alla där ytterduken inte går ända ner till mark, och alla med enbart mesh till innertält (men jag vet att det finns delade meningar om allt detta).
  2. Nästa sållning: planerar ni att vintertälta? Svårt att utläsa ur ditt inlägg, eftersom du pekat på både Fjellheimen (som är tänkt till det) och Romsdalshorn (som inte är det). Med ett tresäsongstält kan ni komma undan med både lägre vikter och priser, utan att ge avkall på andra kvaliteter.
  3. Du siktar på rätt stora (och därmed tunga/dyra) tält med utökade absider, så jag antar att ni prioriterar bekvämlighet framför vikt, packvolym och pris. Men även ett stort tält kan kännas bökigt och instängt, om det är knöligt att ta sig in/ut, svårt att se ut, och för lågt för att sitta upprätt i öppningen (t ex för att laga mat i absiden). Romsdalshorn är, som påpekats, betydligt lägre än Fjellheimen - precis i det intervall som för en genomsnittslång mansperson innebär hela skillnaden mellan att sitta bekvämt och inte kunna sitta alls vid ingången.
    Men mått är inte allt - fundera allra först på vilken "grundarkitektur" ni skulle trivas bäst med. Ingång i ena kortänden, eller längsgående sidoingång(ar)? Jag väljer tveklöst det senare, men även här finns olika vanor/preferenser.
    Bägge tälten skryter med "två ingångar", men detta avser ju bara absiden - till innertältet får man knöla sig in från en och samma kortända. Fundera på hur högt ni skulle värdera två verkligt oberoende ingångar, som förutom större bekvämlighet ger chansen till både effektiv genomvädring och mycket mer "utekänsla" vid vackert väder.
    Exempel på sådana tält (om vi håller oss till trepersons, tresäsongsbruk, den ungefärliga "viktklass" ni valt och "ytter först"-resning): Exped Orion Extreme och Vaude Space 3P. Bägge är dessutom fristående - en fördel, om ni tänker tälta på klipphällar under skärgårdspaddling, eller riktigt högt uppe i lite mer klippiga berg ;). Bägge går att sätta upp med enbart ytter- eller innertält, vilket ju också ökar användningsområdet.
Detta var såklart bara exempel på hur man kan strukturera sin beslutsprocess - efter att några tänkbara alternativ dykt upp skulle nästa steg kanske vara att jämföra innermått, stormsäkerhet (svårt att göra teoretiskt, men tältets form, antalet och fördelningen av fästpunkter för linor, förekomst av stora fria tygytor etc ger en första vink, och det finns många recensioner på nätet), vattenpelare (fr a i golvduk), ventilationslösningar (bra med "tvärdrag" och högt placerade ventiler), plats i absiden/absiderna, hur lätt det verkar att resa/riva/hantera tältet, och till slut diverse trivseldetaljer som blixtlås, öppningsanordningar, torklinor etc.
 
Tält

Hallå

Tält....enligt mig det roligaste man kan köpa. Kanske just för att det finns så mycket intressanta tält.
Jag som många andra har fastnat för Hilleberg.
Hilleberg anses ju av många vara tältens Ferrari. Om det stämmer låter jag vara osagt men jag är väldigt nöjd med mitt Hilleberg Tält.

6000 kr för ett Fjellheim.
Om Hilleberg känns lockande bör du titta på http://www.fliegfix.com/kategorien/hillebergzelte/361 (sida från österrike)
De har just nu 20% rabatt på Hilleberg-tält.
Vad sägs om 5900 kr för ett Nallo 2GT eller 6300 kr för ett Nallo 3GT.
7400 kr för det rymliga Kaitum 3GT,

Jag köpte mitt tält på den sidan för ett par år sedan. Det var inga som helst problem att köpa där ifrån, betalade till och med tältet i förskott och allt gick bra givetvis. Mycket seriös sida verkar det som.

Kan också rekommendera deras kanal på youtube http://www.youtube.com/user/FliegfixOutdoor/videos
Där kan man se en del tester och även filmer som visar hur tälten uppför sig i vind.

Hoppas du hittar ett bra tält

// Johan
 
Allt skall bäras, vi började för många år sen med ett 3,6 kg tält. Redan vid första turens utvärdering står det präntat, skaffa lättare tält som torkar snabbare.

Nästa fjälltält lånades, det var trångt men vägde 1,9kg.
Sen hittade jag ett tunneltält med lite absid nog stor till två, på 2,2 kg, av notiserna så gillades det stort. När det tog slut lånade och utvärderade flera varierande modeller.

Så småningom blev det ett tvåmans HB Nallo. Vi har priorieterat två ting, låg vikt, rymligt nog att kunna ligga inregnade i två dygn. För oss har det fungerat utmärkt. Solo är det riktigt rymligt.

Att det utanför insektssäsongen kan brukas som enbart yttertält har vi brukat många gånger, än lättare. Söderöver har vi sovit i bara innertältet.

Som vanligt har funktionskraven avhandlas sakligt och praktiskt tidigare, ytterväven ner till backen håller innertältet torrt när det regnar, även när det regnar horisontellt. Vi som sover nära stranden mest uppskattar det rejält och ofta för vi bor ju i ett grönt land.

GT absid, bra att ha brukar väga på vågen och envar får själva avgöra om de vill slita eller vandra.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 31
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.