Gå med snöskor. Hur snabbt?

Jag planerar att gå med snöskor mellan Nikkaloukta & Abisko någon gång i början av 2011. Tänkte sova i stugorna utmed Kungsleden. Jag undrar vilken hastighet ni håller när ni går med snöskor?

MVH
zzeezz
 
Varför inte åka skidor istället? Borde vara fantastiskt.

Hur stort tryck är det på stugorna på vintern? Bara säkerhetsstugorna är öppna, men brukar det vara folk där?
 
Efter vintersäsongen

dvs i maj kan man råka ut för stora skotergäng som kör illegalt i skoterförbudsområdet. På försäsongen är det säkert mindre frekventerat.

Thure
 
Långsamt...

När jag går med snöskor och packning skulle jag gissa att jag håller max 2km/tim, tidigt på vintern har du alltså inte dagsljus nog för att hinna mellan stugorna på kungsleden.
Även på ett par gamla träskidor är man mycket snabbare, snöskorna vinner bara där det är uppför och isigt.

/M
 
Skidor är grejen, du måste gå på för att komma upp i 2km/h. Dessutom vara tränad gå med snöskor.
Avser du bära eller bruka pulka?
 
Jag har en kompis som gått hela kungsleden på snöskor så nog går det. Själv skulle jag dock föredra skidor som är betydligt smidigare och har man hudar så går det bra även när det är rätt mycket uppför.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3542573

På hårda skoterspår håller jag nog 2-3 km/h med snöskor, stavar och lätt packning. Om det är lössnö eller om snön inte riktigt bär så sjunker hastigheten drastiskt.
 
öppet

Kollar på STFs hemsida stugorna är öppna allihopa 19/2-10 - 2/5-10 (keb öppnar lite tidigare).

Jag har gått samma sträcka (Fjällräven Classic) 4 gånger och varje gång har jag tänkt hur mycket jag skulle vilja gå där på vintern.
Skidor tja varför inte jag har inte åkt turskidor tidigare så det kan bli något nytt.

Varför inte åka skidor istället? Borde vara fantastiskt.

Hur stort tryck är det på stugorna på vintern? Bara säkerhetsstugorna är öppna, men brukar det vara folk där?
 
;)

Planen är väl att göra detta så sent som möjligt så jag kan få så mycket ljus som möjligt.
Jag hade trott att det skulle vara en möjlighet att gå till nästa stuga på en dag.
Längden mellan stugorna är 19km, 15km, 12,5km, 14km, 12,5km, 18km, 17km.
Är det inte möjligt att ta sig till nästa stuga utan att tälta så blir det ju betydligt tyngre packning och då kanske man bör fundera på pulka istället för rygga.

När jag går med snöskor och packning skulle jag gissa att jag håller max 2km/tim, tidigt på vintern har du alltså inte dagsljus nog för att hinna mellan stugorna på kungsleden.
Även på ett par gamla träskidor är man mycket snabbare, snöskorna vinner bara där det är uppför och isigt.

/M
 
skidor hmmm

Är det inte lite mer jox med skidor man måste väl ha stighudar ibland eller?
Jag gillar ju gå och har aldrig åkt skidor (förrutom träningen till & vasan tidigare i år).
Tanken var ju att gå stuga till stuga med så lite packning i ryggan som möjligt.

Men är det inte möjligt så är jag inte främmande på att testa något nytt.

Skidor är grejen, du måste gå på för att komma upp i 2km/h. Dessutom vara tränad gå med snöskor.
Avser du bära eller bruka pulka?
 
låter underbart

Det där var precis något som jag skulle kunna tänka mig att göra.
Han har inte gjort någon reseberättelse eller liknande som finns att läsa någonstans?

Jag har en kompis som gått hela kungsleden på snöskor så nog går det. Själv skulle jag dock föredra skidor som är betydligt smidigare och har man hudar så går det bra även när det är rätt mycket uppför.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3542573

På hårda skoterspår håller jag nog 2-3 km/h med snöskor, stavar och lätt packning. Om det är lössnö eller om snön inte riktigt bär så sjunker hastigheten drastiskt.
 
Om

du går senare på säsongen när stugorna är öppna är det sannolikt bitvis så hårda skoterspår att du kan gå utan snöskor långa bitar. Det går fortare. Men skidor är grejen. Det är lika mycket nedför som uppför i runda slängar.

Thure
 
Tycker du att hudar är väl mycket till att börja med kan du ju köra med ekonomivarianten i uppförsbackarna. En skridskorem runt skidan före tådelen. Det fungerar väl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.