Hur sent kan man gå?

Jag missar tyvärr sommarens fjällvandringar pga mina hälsenor som nu måste rehabiliteras.

Därför tänkte jag ta en höstvandring i år.

Tänkte då ta sträckan Nikka-Abisko en sträcka som jag många gånger gått dock bara sommartid.

Tanken är att gå sent på hösten.
Stugorna stänger 18/9 så den sista veckan är lockande då kan jag skippa tältet.

Hur länge är stugorna öppna i Nikka?

Frågan är hur är det då?
Snöar det?
Mycket regn och blåst?

Tänkte nog ta en (eller två) stuga om dagen och slappa en hel det. Skulle inte ha något mot att sitta mot stugväggen och njuta lite av höstsolen.

Kanske jag skulle gå ännu senare med eget tält eller har stugorna sovplatser som man kan nyttja även när de är stängda?
De står att de har ett säkerhetsrum. Vad menas med det?

Hur sent på hösten kan jag gå utan att riskera för mycket?

MVH
 
Jag gör varje år en längre vandring i september och tycker det är bästa tiden; svalare, vackrare färger och puder på topparna, mörka nätter, mindre folk..
Vädret är ostadigare och snö är inte ovanligt. Går inte att säga nåt generellt om vädret mer än att det är mer ostadigt än tidigare under säsongen. Jag har upplevt allt från närmast sommarvarma dagar till ymnigt snöande och drivsnö till full orkan (2009). Men sammantaget som sagt en fantastisk tid. Skillnaderna mellan början av september och slutet är dock stora. Höstfärgerna brukar kulminera runt 8-15 september. Jag tror alla bilder i mitt album är tagna i september!
 
Säkerhetsrum innebär att det alltid finns en stuga med en öppen sektion året om. Brukar vara ett mindre rum med sängar samt kokmöjligheter. Tanken är dock att det ska vara just ett säkerhetsrum för nödfall, när stormen viner eller tältet föll i bitar. Så man bör alltså inte lämna tältet hemma och sova i säkerhetsrummen bara för att det går.
 
September

Otroliga bilder du tagit. Väldigt vackra färger.
Vore fantastiskt att få se det i verkligheten.

Mitten istället av slutet av September är alltså ditt råd.

Tack

Jag gör varje år en längre vandring i september och tycker det är bästa tiden; svalare, vackrare färger och puder på topparna, mörka nätter, mindre folk..
Vädret är ostadigare och snö är inte ovanligt. Går inte att säga nåt generellt om vädret mer än att det är mer ostadigt än tidigare under säsongen. Jag har upplevt allt från närmast sommarvarma dagar till ymnigt snöande och drivsnö till full orkan (2009). Men sammantaget som sagt en fantastisk tid. Skillnaderna mellan början av september och slutet är dock stora. Höstfärgerna brukar kulminera runt 8-15 september. Jag tror alla bilder i mitt album är tagna i september!
 
ok

Det var det jag trodde.
Tanken var inte att gå utan tält om stugorna stängt utan mer om det skulle finnas visst skydd om man råkar utför ett riktigt oväder.

Men mitten av September låter som en bra tid för att få uppleva de vackra höstfärgerna.

tack


Säkerhetsrum innebär att det alltid finns en stuga med en öppen sektion året om. Brukar vara ett mindre rum med sängar samt kokmöjligheter. Tanken är dock att det ska vara just ett säkerhetsrum för nödfall, när stormen viner eller tältet föll i bitar. Så man bör alltså inte lämna tältet hemma och sova i säkerhetsrummen bara för att det går.
 
Otroliga bilder du tagit. Väldigt vackra färger.
Vore fantastiskt att få se det i verkligheten.

Mitten istället av slutet av September är alltså ditt råd.

Tack

Tackar!! Kul att höra!

Jepp, efter 15-18 och mot slutet så blir det med chansartat och löven (och med dem färgerna) försvinner och det blir mer bistert. Det kan ju vara väldigt fint ändå, men vill man uppleva höstfärgerna så rekommenderar jag som sagt första halvan. Åtminstone i Norrbottensfjällen.
 
Otroliga bilder du tagit. Väldigt vackra färger.
Vore fantastiskt att få se det i verkligheten.

Mitten istället av slutet av September är alltså ditt råd.

Tack

Jag instämmer. Vi är några som brukar gå andra veckan i september och har alltid hamnat ganska perfekt i färgerna :). Men som sagt, vädret kan vara kärvt redan då, upplevde också orkanbyar 2009, på Råstu-tundran, och överlag väldigt blåsigt och kyligt väder. Varma och regniga nätter dock. Året innan i Sarek hade vi lugnt, blå himmel, varma dagar men desto kallare nätter.

Märkligt nog är det inte så stor skillnad längre söderut, hösten infaller ungefär samma tid i Härjedalsfjällen, möjligen någon vecka senare, men ingen större skillnad.

I slutet av september känner man att vintern ligger om hörnet. Och man kan vakna med 40 cm snö att pulsa genom ;)...

//J
 
Är just nu riktigt avundsjuk. Har vandrat så att jag avslutat ett par dagar in i september och konstaterat att snart... snart, blir det vackert.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyman Galdhöpiggen- hur sent kan man gå upp? Fjällvandring 0
penpool Sälenfjällen höst, hur sent? Fjällvandring 3
haiwa hem från nikkaluokta sent i september Fjällvandring 1
Darwin.Ha Kebnekaise sent i februari. Fjällvandring 15
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
cancerman tidigt eller sent? Fjällvandring 4
mojmoj Tips på vandring sent i september Fjällvandring 8
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.