Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna?

Hur lång tid tror ni det kan ta för mig som nybörjare (aldrig fjällvandrat förut) att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna?

Kommer att anlända i Abisko med tåget runt kl 13.00 och jag undrar om jag kommer hinna till Abiskojaurestugorna under dagen eller om jag måste vänta till nästa dag för att börja vandra?

Hade tänkt att spara utrymme i ryggsäcken genom att äta lunch i Abisko istället för att släpa med extra mycket mat.
Jag vill ju inte heller känna att jag måste stressa iväg till stugorna.

Hur många timmar tror ni att det kan ta på ett ungefär?
:)
 
Det är 13km och lätt att gå. Man brukar kunna räkna en snitthastighet av 3 km/h när man går i svårare terräng. Ca 5 km/h är ingen ovanlig hastighet när man går på stig och trycker på lite i stegen.

Så tid för det blir sisådär 3-4 timmar för din del...så du hinner gott och väl med en lunch i Abisko om du så vill, så är du framme vid Abiskojaure vid middag :)
 
Det är 13km och lätt att gå. Man brukar kunna räkna en snitthastighet av 3 km/h när man går i svårare terräng. Ca 5 km/h är ingen ovanlig hastighet när man går på stig och trycker på lite i stegen.

Så tid för det blir sisådär 3-4 timmar för din del...så du hinner gott och väl med en lunch i Abisko om du så vill, så är du framme vid Abiskojaure vid middag :)

Va bra! Tack då vet jag!
:)
Jag trodde mer att jag skulle vara framme sent på kvällen så det låter ju toppen.

Sengångartakt är det som gäller för min del helt enkelt!
Ingen stress!
:D
 
Vet inte exakt när du tänkt vandra, men t ex den 1 augusti går solen ner kl 22:43 i Abisko, och det är såklart ljust ett bra tag efter (solen går upp igen 02:56, så det blir inte mycket till nattmörker).
Så du behöver nog inte oroa dig för att hinna slå läger före mörkrets inbrott :)
 
Vet inte exakt när du tänkt vandra, men t ex den 1 augusti går solen ner kl 22:43 i Abisko, och det är såklart ljust ett bra tag efter (solen går upp igen 02:56, så det blir inte mycket till nattmörker).
Så du behöver nog inte oroa dig för att hinna slå läger före mörkrets inbrott :)

Åhå! Tack!
:)
Även om jag har ficklampa med mig så kan det kanske vara knepigt att pyssla i mörker men nu behöver jag ju inte oroa mig för det!
:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Aleggs Nikkaluokta - Kebnekaise hur lång tid? Fjällvandring 9
kutmsta Hur lång tid kan det ta? Fjällvandring 0
everest4ever kebnekaise tid? Fjällvandring 10
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Mackan99 Tid för vandring Fjällvandring 2
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
Joakim Ambrosson Keb +tid? Fjällvandring 8
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
tbergman Optimal tid för höstvandring i Sarek? Fjällvandring 1
pjurka Alesätno - Vistas hur lång tid? Fjällvandring 5
jesper.holst Hur lång tid tar det? Fjällvandring 2
crilleus Vinter tid Fjällvandring 2
kmike Hur lång tid tar det? Fjällvandring 7
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.