Vistasdalen - gå i vilken riktning?

Om man vandrade uppe på kalfjället öster om Vistasdalen, hurdana skulle vyer vara då?

Sådana:

Rekommenderas helt klart!

Tackar! Jag har förstås läst din report länge sedan :) Har lite planer att ta mig till Mårma längs den här vägen, kanske gå upp direkt till Lulip Gahttar osv.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För att lägga in en relaterad fråga appropå området och höga vägen öst om nedre Vistasdalen: Har någon vandrare här testat stigen just väster om Alit Cabbi för att ta sig upp ovanför trädgränsen?

När det gäller området mellan Vistasdalen och Kungsleden så skulle jag säga att det mesta är värt att se. Hela området är en fjällpärla att upptäcka där stort sett varenda parrallelldal bjuder på spektakulära massiv. Inte bara Nallo utan också att vandra till Unna Räita-stugan, sova en natt i högalpin miljö med mäktiga toppar i varje väderstreck är en upplevelse. Rekommenderar också dalen Goubijauvrrit och sova en natt på hög höjd omgiven av toppar som Drakryggen och Kaskasatjåkka. Från denna dal kan du sedan ta passet över till Tarfala. Flera av topparna i området kan du bestiga utan klätterkunskaper om du är beredd på en utmaning. Håller du dig dessutom borta från Kungsleden är området relativt ödsligt och man behöver sällan stöta på några andra vandrare. Kan inte riktigt ge någon bestämd färdväg utan allt beror på vad du vill upptäcka. Köp Calazos bok för Kebnekaise, Abisko och Riksgränsen ock planera en helt egen väg. Det är tipset.

Senast ändrad:
Trepassleden eller Jojo-leden är förstås ett möjligt alternativ. Vet att många ser den som lite för extrem, framför allt sträckan över Pyramidpasset. Där skulle jag rekommendera stegjärn och isyxa, även om det går utan, så är det skönt att ha något att hålla i när det blir riktigt brant.
Här får man vara beredd att ta några höjdmeter! Jojo-leden har fått sitt namn av en anledning. Leden är inte heller helt markerad utan kräver viss kunskap i karta och kompass.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips