Vistasdalen

Hej!

Jag och min partner har tänkt passera genom Vistasdalen på sommarens vandring i juli och har ett par funderingar:

1. Vet någon hur fästingläget ser ut i dalen? Jag avskyr dem mer än mygg och eftersom vi ska tälta känner jag mig lite oroad.
2. Finns det någon möjlighet att gå någon typ av övre väg, ovanför trädgränsen, genom dalen? Detta för att undvika tät fjällbjörkskog och snår och få mer utsikt.
3. Vi har läst att björn i Vistas har omnämnts i ett par andra trådar på Utsidan. Vet någon om det finns några uppdaterade uppgifter om det?
4. Har någon tips på fina tältplatser i dalen (gärna på någon liten platå om någon sådan finns)?

Tusen tack på förhand!
 
Det går en nordsydlig led öster om Vistasdalen till största delen ovanför trädgränsen. Fästingar finns knappast i det klimatet i varje fall finns inte de fästingburna sjukdomarna.

Thure
 

Bilagor

  • Karta.pdf
    2.3 MB · Visningar: 317
Fästingar finns inte i Norrlands fjällvärld, för kallt klimat för dem. Och björnar är inget ni heller behöver fundera på under en vandring i fjällen.
Själv har jag bara gått övre vistasdalen från vistasstugan och norrut. Den sträckan ärr lätt att gå och det är bara några km precis NV vistasstugan som går i björkskogen och lite blött, annars är det fin terräng.
 
Senast ändrad:
Tack snälla allihopa för svar!

Skulle ni säga att det är bra att ta med en spot/nödsändare om vi ska vandra bara två personer kring Vistasdalen/Kaskavagge/Nallo etc?
 
Vi har tidigare också bara vandrat norra Vistasdalen, dvs. Alesjaure till Vistas vidare till Nallo och Sälka, vilket var superfint och lättvandrat. Ett par vad och stenig terräng efter Nallo men inga större utmaningar.

I år har vi tänkt att gå Nallo - Unna Räita - Kaskavagge - Tarfala, och har under min research läst att det ska vara ganska fint att tälta vid norra sidan av Njunniplatån, fin utsikt över dalen, så det kanske kan vara nått för er? :)

Nödsändare är väl egentligen alltid bra att ha om ni är lite ovana vandrare och något skulle råka hända båda två samtidigt, men det finns ju ändå ett par stugor ganska "nära" som har nödtelefon. Vi kommer nog inte ta med i år (hade bara förra året i Sarek), då det ändå är ganska väl besökta leder och man är försiktig när terrängen eventuellt blir lite krångligare i vissa delar.
 
Man kan väl inte säga att det är fel att ha möjlighet att kalla på hjälp om något går galet, har man otur så kan ju något hända så att ingen i gruppen kan ta sig till en nödtelefon. Det är ju en chansning att vänta på att någon annan ska dyka upp, samtidigt är det ju inga våldsamma avstånd i det området utan att en i sällskapet skulle kunna hämta hjälp om någon skadar sig.
Jag har alltid med mig en McMurdo Fastfind men jag vandrar som regel ensam och då känns det absolut bra att ha den som säkerhet.
Har vandrat både norra här och södra här Vistasdalen och det är en jättefin tur, min vandring i södra delen led dock av lite tråkigt väder men tror att utsikten egentligen inte är så dålig nerifrån dalgången heller.

Go´tur
 
Det är aldrig fel med en nödsändare.

Hur nödvändigt det är kan diskuteras. Jag har tillbringat en hel del tid ute i skog och fjäll utan nödsändare. Det går nästan alltid bra. Även om något händer så bör du bli hittad så länge du lämnat en bra färdplan, så att någon vet att det är dags att börja leta.

Jag har dock också skaffat en nödsändare. Som svensk säkerhetsfokuserad fjällvandrare känns inte kostnaden oöverstiglig för att få en högre upplevd säkerhet -- för mig, och för mina anhöriga. Men nödvändigt är det inte...
 
Om det kan ge en känsla av ökad säkerhet, så kan det väl vara vettigt med en nödsändare men det är samtidigt ett område där det är rätt nära mellan stugplatserna och vid Alisjávri finns sommarviste, så jag skulle inte säga att det är nödvändigt. Men om olyckan är framme så är det förstås bra även om det med nödsändare kan dröja länge innan hjälp anländer ändå.

Nedre Vistasdalen tycker jag är sådär. Bred dal och björkskog, men övre delen mellan Vistas och Alesjaurestugan är väldigt fin. Går man över Njunni mot Kaskavagge får man väldigt fina vyer mot övre Vistasdalen.

Några inspirationsbilder som sig bör.. :)

Vistas-0841.jpg

Tältplats uppe på en platå mot Siehtagas. Vy mot nedre Vistasdalen.

Vistas_2.jpeg

Tältplats någon km nedströms STF Vistas.

Vistas_1.jpeg

Vy mot övre Vistasdalen från stigningen över Njunni på väg mot Kaskavagge.

22181469_10155907510421564_4498150217790530494_o.jpeg

Nállupiken i moln fotad från nära STF Vistas

22180023_10155907514881564_2093417534571196081_o.jpeg

Övre Vistas nära renvaktarstugan
 
Nu finns fästing i Norrbotten, har fått en invandrare från öst "Taigafästingen".
Men tycker inte den skal sätta stop för en fjällvandring, fästingen trivs ju i gräs.
https://www.expressen.se/nyheter/smittsam-rysk-fasting-tar-over-i-norrbotten/

Ja, fy sjutton! Läste också det. Som gjort för en skräckfilm - Taigafästingen från Öst. Håll tummarna för att vi inte stöter på en sån! 🕷 Kanske dags att göra research på hur man allra mest effektivt håller fästingar borta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.