Jämtland

Min första fjällvandring i Sverige var 1997, i Jämtlandsfjällen (med c:a två dagar i Norge). Jag hade problem med en fot och valde att gå mellan stugor.

Turen gick Storulvån-Blåhammaren-Storerik-Nedalshytta-Sylarna-Helags (med extra dag för toppbestigning, mycket ovanligt)-
-Vålåstugan-Gåsen-Storulvån.



Iår funderar jag på en repris, eftersom jag inte hittar nya idéer i Sydnorge. Men med tält och då skulle jag kunna ta ut svängarna lite mer.
T ex börja direkt i Enafors, över Snasahögarna, till Ulvåtjänr och vidare; kanske också få med mig en bit av Gråsjöfjällen och Bunnerfjällen. Nån som har tips på etapper i dessa områden, kanske rentav inritad tur på karta?

Eller nån som kan kopiera turförslagen i Tore Abrahamsons bok Okända fjäll (mitt ex verkar ha försvunnit).

Kan man gå utmed östra stranden av Gråsjön?
 
Hur jag tänker....
Gillar inte Sylarna...
Gillar området Bunnerfjällen - Härjånsfjällen - Lunndörresfjällen - Anarisfjällen med tillhörande stugor.
Om man håller sig på höjd kan det inte bli fel i det här området... Enkelt, lättgånget och nära till leder och stugor när man lessnat på att vara själver utanför ledsystemet...

Finns flera in/ut gångar: Ramundsdalen, Ljungdalen, Vålådalen, Storulvån, fler ändå om man har bil.

Min plan för sommaren är just nu: Vålådalen - pyramiderna - någon habovink högt över lunndörren mot Dörrsjön¨- söder om dörrarna - rensnävsskaftet - upp genom halva tronndalen - över och ner i Grösjödörren - västerut förbi näset innan vålåsjöns norraste sjö - (kanske till Vålåstugorna) Härjångsfjällen på höjd (kanske topptur) - Gåsen - stensdalsstugorna - vålådalen.

Gråsjön: Hela det området på östra sidan tills man kkommer över krönet mot tronndalen är ett stort blockhav. Ja kan då där, men kanske inte kul. Har själv bara gått en gång på västra sidan.

Västerut i dalen nedanför vid sjön 1071 finns bra tältplatser, men inte vid Gråsjön.

Rekommenderar Tronndalen och Lillådörren...

//Peter
 
Tänker göra två längre vandringar i år. Den ena blir i dessa krokar.
Tänker testa ett nytt upplägg i år gm att ta bilen till Ljungdalen/Kläppen och därifrån åka Taxi till Tossåsen. Från Tossåsen så är tanken att trampa mot Lunndörren...därefter har jag ingen exakt plan annat än att vara tebax vid bilen i Ljungdalen en dryg vecka senare.
Troligt är dock att jag kommer att gå via Holkendurrie norrut mot Gåsvadet och därefter ta mig till Hulke. Planen är att försöka hålla mig ifrån lederna i största möjlighet., i övrigt är planen att trampa dit näsan pekar lite grann. Har trampat i dessa trakter sedan 1977...men tycker att jag fortfarande bara skrapat litegrann på ytan.
När det gäller Sylarna så kan jag instämma lite med PWE, jag gillar däremot Syltjörna på norska sidan...högt upplevelse index där. Dit trampar jag gärna, tar bara några timmar att komma dit från Nedalshytta (dit det går grusväg)

Ett annat område jag skall göra en kortare tripp till är Skarsfjället, jag hade tänkt att pallra mig dit för en kort tur (1 övernattning) ganska snart. Siktar på V27 då vi hyr hus i Bruksvallarna

Höstvandringen kommer troligen att förläggas till Hemavan...det är nya marker för mig. Har gått en del i Ammarnäs tidigare däremot.
 
Har inget speciellt mot Sylarna. Stället att undvika är väl ändå Storulvån. Den naturligaste ingången för mig vore Enafors-Snasahögarna. Tänkte mig först en rundtur, men ska jag få med nåt väster om Vålåstugan blir det svårt att få ihop en naturlig rutt. I värsta fall blir alltså Vålådalen min slutpunkt -
jag varnades dock 1997 för den platsen, lågt, furuskog, miljarder mygg.
 
Har inget speciellt mot Sylarna. Stället att undvika är väl ändå Storulvån. Den naturligaste ingången för mig vore Enafors-Snasahögarna. Tänkte mig först en rundtur, men ska jag få med nåt väster om Vålåstugan blir det svårt att få ihop en naturlig rutt. I värsta fall blir alltså Vålådalen min slutpunkt -
jag varnades dock 1997 för den platsen, lågt, furuskog, miljarder mygg.

Det är väl egentligen bara sista delen typ 1 mil som blir skog/mygg. Fram till Vålåstugorna är det ju inge skog t.ex. från Gåsen och sen en bit till kalfjäll..men sista biten kan vara myggig fast jag som bor här i trakterna vandrar aldrig i myggtider så jag vet inget om myggplågan dessvärre :)
 
Tankar så långt.

Nattåg till Duved, vidare till Enafors. Via Snasahögarna, Ulvåtjärn, över gränsen, Syltjørna, Ekorrdörren, Helags, Vålåstugan eller tidigare omnämnda Vålåtjärnarna. Tält hela vägen, förstås.
Detta skulle ta 4 dagar enligt mina beräkningar. Avslutningen är svårare att komma på.

Men, t ex

1) Härjångsdalen (som jag minns som vacker), Lillstensdalen. Ut via
Tjallingdalen-Storulvån, taxi eller buss till Enafors (finns övernattning?).
Eller, rentav tillbaka över Snashögarna till Enafors?

2) Härjångsdalen, Stensdalen, Vålådalen (det blir kort, kanske tamt!)

Annars svårt att se ngn naturlig variant (mot Vålådalen) som tar med en bit av Gråsjöfjällen.

Fråga: kartan visar stig från Vålåsjön mot Gråsjödörren. Vid en markerad kåta verkar stigen ta slut. Finns det väg ut (norrut) genom skogen, mot bron öser om Vålåstugan?
 
Nattåg till Duved, vidare till Enafors. Via Snasahögarna, Ulvåtjärn, över gränsen, Syltjørna, Ekorrdörren, Helags, Vålåstugan eller tidigare omnämnda Vålåtjärnarna. Tält hela vägen, förstås.
Detta skulle ta 4 dagar enligt mina beräkningar. Avslutningen är svårare att komma på.

Men, t ex

1) Härjångsdalen (som jag minns som vacker), Lillstensdalen. Ut via
Tjallingdalen-Storulvån, taxi eller buss till Enafors (finns övernattning?).
Eller, rentav tillbaka över Snashögarna till Enafors?

2) Härjångsdalen, Stensdalen, Vålådalen (det blir kort, kanske tamt!)

Annars svårt att se ngn naturlig variant (mot Vålådalen) som tar med en bit av Gråsjöfjällen.

Fråga: kartan visar stig från Vålåsjön mot Gråsjödörren. Vid en markerad kåta verkar stigen ta slut. Finns det väg ut (norrut) genom skogen, mot bron öser om Vålåstugan?

Ekorrdörren/Ekorrpasset är vackert. Väl där tycker jag du kan vika av mot Sylmassivet och tälta inne i hjärtat av massivet vid Templet och göra lite utflykter därifrån. Sylarna är trots att bland de mäktigste vi har i landet. Kruxet att Sylarna ibland har lite taskigt rykte är ju för att den stora massan slentrianmässigt går Storulvån-Sylarna-Blåhammarn och utan att förlägga minst en dag upp till Sylmassivet. Ett problem för STF att många gör så för gästen går miste om en spektakulär upplevelse.

Men vackraste vägen till Sylarna är definitivt via Ekorrdörren.
 
Det löser nu inte mitt problem som är att hitta en bra avslutning. Helst skulle jag nog sluta i Vålådalen, men jag finner ingen naturlig väg ut via Gråsjöfjällen, och utan den blir turen väl kort.
Svårt att se om jag kan ta mig över eller undvika vissa bäckar/älvar, svårt att se hur jag tar mig ut ur en dal när dess ände ligger under trädgränsen. Obanat i skog kan lätt bli en plåga.

Av någon anledning har jag inga större svårigheter att läsa mig till varianter utanför lederna i Norge vilket kan bero på att de flesta vandringskartorna är i skala 1:50 000. Långtifrån otroligt att jag jag gör en norsk tur istället - sen är jag nog färdig med fjällen, ty jag hittar inget lockande norrut heller. Ju äldre jag blir, desto mer känns kontinental vandring som det rätta för mig. T ex är det lättare att lägga upp längre turer, med proviantering (min senaste blev 12 fina dagar, och det är ovanligt lite).

Vid Sylarna har jag varit två gånger. Den första var i mars 1964, på militär vinterutbildning. Jag har alltså övernattat på den gamla fjällstationen, med gående bord och faderullan. Den andra var i juli 1997 - jag kom från Nedalshytta genom Ekorrdörren/passet. Så jag känner trakten, och den omvägen kunde kanske motivera att fortsätta därifrån till (traken av) Vålåstugan via Gåsen.
Men, som sagt, någon bra avslutning ser jag inte. Och utflykter från ett basläger gör jag bara inte.
 
Enafors via Snasahögarna

Nattåg till Duved, vidare till Enafors. Via Snasahögarna, Ulvåtjärn, över gränsen, Syltjørna, Ekorrdörren, Helags, Vålåstugan eller tidigare omnämnda Vålåtjärnarna. Tält hela vägen, förstås.
Detta skulle ta 4 dagar enligt mina beräkningar. Avslutningen är svårare att komma på.

---------------------

Jag kom hem nyligen från Jämtlandsvandring: Vålådalen - Stendalsstugorna - Bunnerfjällen - Storulvån - Enafors (via Snasa vsk).

Medans jag gick ner mot Enafors från Snasa vsk och speciellt längs Silverfallet så var jag väldigt glad att jag inte gick sträckan åt andra hållet med tung ryggsäck och 700 höjdmeter uppför!! Det var också mycket broms från Snasa vsk ner till Enafors. Men utsikten från Snasa vsk är mycket fin!
 
vsk= vägskäl?, men det kan ju inte stämma.

Jag vet inte vad du menar med tung packning. Eftersom jag inte kom på
någon bra avrundning blir det till sist en norsk tur - med mat för 8 dagar väger packningen 14 kg om jag tar mitt tunga Akto-tält.

Jag är förstås van vid höga stigningar, 1000 höjdmeter är närmast rutin i Alperna, och där sätter jag ett tak på 15 kg (mat för en vecka+ lite extra, gas för två, kartor för tre). Vid min ålder är man rädd om sin kropp.
 
Hm, jag har blivit lite förvirrad på sistone i samband med diskussionerna om ledsystemets och stugornas upprustning, etc., när det hela tiden talas om behovet av (fler) "vindskydd". Jag visste inte att sådana fanns i fjällen, har aldrig sett sådana där
- och i t ex detta dokument omnämns de inte alls:

http://www.svenskaturistforeningen....landsfjallen/Allman-information-/Ledsystemet/

Och när jag bildgooglar på "Snasahögarna" hittar jag inte en enda bild med ett vindskydd.
Jag dristar mig därför att gissa att du menar rastskydd vilket är något helt annat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Vindskydd Jämtland Fjällvandring 27
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
tomhylsan Bo obokat på fjällstationer i Jämtland? Fjällvandring 6
piaea Övernattning Tossåsen? Jämtland Fjällvandring 2
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
brorgustav Nybörjarvandring i Jämtland Fjällvandring 5
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
CathrineC Dromskåran Jämtland v.22 kristihimmel Fjällvandring 14
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2
Fredrik85 Fjällvandring Jämtland Fjällvandring 7
Kaleidoskop Järvbäckvallen/Blåhammaren/Storlien - Jämtland Fjällvandring 3
Mopsy Läget i Jämtland Fjällvandring 17
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
bfia73 tips Jämtland Fjällvandring 2
kalalokki Jämtland-vandra och fiska. Fjällvandring 13
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
anders jensen Vandra och fiska i Jämtland Fjällvandring 6
Kicki_86 Tips på vandring i Jämtland Fjällvandring 7
Floydan En vecka i Jämtland Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.