Tips på vandring i Jämtland

Jag och en kompis ska fjällvandra i Jämtland i början av juli. Vi planerar att vara borta i ca en vecka och har ett tält med oss, ska inte övernatta i fjällstugor alltså.
Har tänkt att gå följande sträckor:
Vålådalen-Stensdalen-Gåsen-Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Helags-Vålåvalen-Vålådalen

Vad tror ni om detta? Ingen av oss har fjällvandrat tidigare men är vana vid att träna.
Har ni några tips på ställen vi inte får missa?
Finns det möjlighet att fiska någonstans efter dessa sträckor?
Var går det att få tag på färskt vatten?

Tack på förhand
/Kicki och Tobbe
 
Jag och en kompis ska fjällvandra i Jämtland i början av juli. Vi planerar att vara borta i ca en vecka och har ett tält med oss, ska inte övernatta i fjällstugor alltså.
Har tänkt att gå följande sträckor:
Vålådalen-Stensdalen-Gåsen-Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Helags-Vålåvalen-Vålådalen

Vad tror ni om detta? Ingen av oss har fjällvandrat tidigare men är vana vid att träna.
Har ni några tips på ställen vi inte får missa?
Finns det möjlighet att fiska någonstans efter dessa sträckor?
Var går det att få tag på färskt vatten?

Tack på förhand
/Kicki och Tobbe

Finns en del matnyttigt o läsa om ni söker på Jämtlandstriangeln eller Jämtlandsfjällen här. Överlag är det en trevlig tur och det finns bra med tältplatser efter sträckan som är förhållandevis lättvandrad. Jag tycker det låter som om ni prickar in det mesta som finns att se just där omkring.

Fiskevatten finns det både här o där efter sträckan, både rinnande och tjärnfiske/öringsfiske, men jag har än så länge inte bemödat mig o fiska (har nästan krävt att man haft en "vilodag" då jag vandrat hela dagarna och på eftermiddag/kvällen haft fokus på att sätta upp läger, laga mat osv... sedan har det oftast blivit rätt tidigt godnatt med trötta fötter).

Vatten har ni i första bästa fjällbäck och det passerar ni otaliga. Dock kan det vara skönt att försöka planera lite tältplatser/läger intill de större vattendragen för möjlighet till tvätt, disk osv.
 
Kanske vilo/topptursdag?

Hejsan,

Ser ut som en riktig kanontur från början till slut :)

Det enda som jag nog hade gjort lite annorlunda är att jag gått direkt till Sylarna från Gåsen och hoppat över Storulvån + Blåhamaren. Eftersom det går väg enda fram till Storulvån blir det lite som att komma tillbaka till civilisationen så att säga.

Istället hade jag laggt till topptursdag/dagar i Sylarna och/eller Helags, eller kanske någon annan stanns längs vägen. Till exempel är Stora Härjongsstöten som ligger strax söder om Gåsenstugorna en fin topp. Och om vädret inte är det bästa är det även fint att forsätta från Vålåvalen till Lunndörrsstugan och sen tillbaka till Vålådalen.

/ Stefan
 
Hejsan,

Ser ut som en riktig kanontur från början till slut :)

Det enda som jag nog hade gjort lite annorlunda är att jag gått direkt till Sylarna från Gåsen och hoppat över Storulvån + Blåhamaren. Eftersom det går väg enda fram till Storulvån blir det lite som att komma tillbaka till civilisationen så att säga.

Istället hade jag laggt till topptursdag/dagar i Sylarna och/eller Helags, eller kanske någon annan stanns längs vägen. Till exempel är Stora Härjongsstöten som ligger strax söder om Gåsenstugorna en fin topp. Och om vädret inte är det bästa är det även fint att forsätta från Vålåvalen till Lunndörrsstugan och sen tillbaka till Vålådalen.

/ Stefan

Håller med, till/från Storulvån är mest transportsträcka och inte så mkt att se, varken från Blåhammaren eller Gåsen sett.
 
Hoppa över...

Storulvån och Blåhammaren, håller med föregående kommentarer. Lägg istället in toppturer på Sylarna eller/och Helags. Det är ju vädret som bestämmer om det är lönt att knata upp på topparna. Det är helt perfekt som "förstatur" den sträckan ni beskriver. Skulle det bli skitväder finns det ju möjlighet att torka upp i en stuga nån natt. Dessutom behöver ni ju inte bära med mat för hela veckan utan kan ju köpa i stugorna vartefter ni passerar dom.

Hälsar
Junioren
 
Tack!

Hej alla som har svarat oss!

Tack för tipsen! Har ni några fler tips på lager som är värt att tänka på? Några ovärderliga tips, alltifrån vad man inte bör glömma att ta med sig till praktiska och nyttiga tips och tricks.

=)

// Tobbe och Kicki
 
Myggstift! :)

Packlistor har stötts och blötts här många gånger. På STF:s hemsida finns också ett förslag till packlista som är bra!
 
Turförslaget innehåller som sagt det mesta av den klassiska delen av Jämtlandsfjällen och kommentarerna att inte gå ner till Storulvån är bara att instämma i.

Däremot så skulle inte jag släpa på tält om jag väljer att gå en tur mellan stugor och stationer (med reservation för att Stendalsstugan brunnit ner). Om man har råd med stugavgifterna så kan man klara sig med väsentligt lättare packning och därmed också göra vandringen så oerhört mycket angenämare. Spar tältturen till mer obanade områden, i Jämtland t.ex. Skäckerfjällen som saknar stugor och där en flerdagsvandring kräver tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
seasteel Tips på parkering för sommarens korta vandring? Fjällvandring 11
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
avslutad150115 Tips på vandring, sista veckan i maj Fjällvandring 0
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
.Nisse. Tips på vandring i Norge Fjällvandring 13
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
Ohrling Vandring v 37 (Tips på tur) Fjällvandring 3
skogslugn Tips på vandring i mitten på september Fjällvandring 3
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
benskyd Tips på folktom vandring Fjällvandring 6
aventyrare69 Tips på "Snöfri" vandring slutet på maj... Fjällvandring 11
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
Jenny-73 Tips på vandring kring Helags Fjällvandring 10
tinab66 Tips på fin vandring i högfjällsmiljö? Fjällvandring 10
Nils Petter Tips på bra vandring Fjällvandring 6
forell Tips på schysst 2-3 dagar vandring i fjällen sökes! Fjällvandring 2
jbylund Tips på vandring från Tjaktjajaure Fjällvandring 0
davcel Tips på vandring i sept Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
hafpip Tips på vandring Fjällvandring 2
Delicate Tips på vandring vid riksgränsen? Fjällvandring 0
NorthernLight Tips på vandring i höst Fjällvandring 3
ConZec Tips på bra nybörjarled, Jämtland (Vandring+Fiske) Fjällvandring 0
grodanbolle Tips på lätt vandring för skadad? Fjällvandring 19
joan019 Tips på vandring! Fjällvandring 2
evakur Tips på vandring från Abisko? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...