Läget i Jämtland

Hej!
Jag och sambon tänkte ge oss ut på en tur i Jämtland första veckan i juli. Men då sommaren ännu lyst med sin frånvaro undrar jag hur det ser ut där uppe vad det gäller snö och gyttja i trakterna runt Storulvån och Helags. Hade helst skjutit på resan, men ett jobbyte ställer till det med semesterschemat.
Någon som varit där nyligen och kan ge en fingervisning om leran fortfarande går upp till knäna?
/Mopsy
 
Var till storulvån och tältade i närheten av Ulvåtjärnen över midsommar. Runt själva storulvån är det ingen snö. Eller åtminstone väldigt lite. Högre upp på fjällen och särskilt den sidan som inte är mot solen är det mycket snö kvar.

Skickat från min GT-P7510 via Tapatalk 2
 
Nu vill jag ha varmt väder så man slipper klafsa runt. Ska iväg någonstans om ca 2 veckor. Obestämt var men planen var eg. en bit norr om Jämtland.
 
Mycket snö på kalfjället!

Hej´!
Jag var i fjällen, i trakterna nära Storulvåns fjällstation, några dygn över midsommarhelgen, Visst det var en hel del snö kvar på kalfjället. Det var dock inga problem för framkomligheten, då snön oftast bar att gå på. Se bifogad bild som är tagen från Getryggens topp den 20/6 2012, med vy mot bland annat Sylarna. Nog fanns det snö.....

God Tur!
Lars Östlin
 

Bilagor

  • IMG_1018.jpg
    IMG_1018.jpg
    51.5 KB · Visningar: 1,261
Tack!

Tack för svaren och bilder! Får se hur vi gör, det är ju ovanligt mycket snö kvar på platsen. Men gött att få en liten fingervisning om läget!
Mvh
 
läget nu?

Hej,

Jag undrar om det är någon som vandrat jämtlandstriangeln nyligen, det har regnat en hel del senaste veckan och verkar att fortsätta en vecka till. Eftersom jag tänkte vandra för första gången är jag nyfiken på hur framkomligt det kommer vara.

Kommer vara där från 14 juli och 4 dagar frammåt.
 
Är det snöläget du menar så är det nog inga problem alls. Den snön som är kvar nu ligger högt upp. Möjligtvis kan det vara lite blött på vissa ställen men det är inga svåra vad eller så på den leden

Skickat från min GT-P7510 via Tapatalk 2
 
Hej.

Jag och sambon gick triangeln nu i veckan och det var inga problem alls. På sina ställen kan det vara lite blött men inget som ställer till problem. Det är dock en del snö kvar när du kommer upp en bit men den är väl upptrampad och smidig att gå på. Ha en bra tur!
 
Tack för svar, joo jag tänkte mest på snöläget. Men också att vi skall vandra för första gången och tar med eget tält och bara använda stugorna för proviant och lite värme.

Lite tråkigt att se på väderleksrapporten och se att det blir gråmulet och regn konstant. Sådant är ju dock friluftslivet =)

Vad tror ni om Vålådalen istället för sylarna för en mer behaglig vandring, det skall regna lika mycket där, och kanske mer mygg också. Hur är läget där nere med vad och stigarna, är de blöta å leriga å tråkiga?
 
Under förra veckan gick vi Tossåsen- Lunndörren- Dörrsjön - Issjön - Lunndörrsstugorna - Vålåstugan - Gråsjödörren - Vålåsjön och ut Ljungdalen.

Det var rätt blött i dalarna, lokalt mycket(men packad) snö på kalfjället. Stigarna är för det mesta riktigt fina, men lite leriga ibland.

Det är mycket vatten i bäckar och åar, så enstaka vad kan vara lite busigare än vanligt, men vi fick inga problem.

Lycka till och ha en trevlig tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
duvillno Snö läget i Jämtland just nu!eller om ca 1,5 vecka Fjällvandring 0
JBe Berätta om läget med Sylglaciären Fjällvandring 1
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
PZON_390 Vålådalen - läget just nu ?? Fjällvandring 14
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Gunnar81 Läget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 4
efred Läget runt Abisko? Fjällvandring 1
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
John_T Läget kring Helags Fjällvandring 0
kollebolle Läget i Sarek Fjällvandring 19
eyck Läget i Sarek Fjällvandring 10
skogsvakt Läget i Grövelsjöfjällen Fjällvandring 7
Skeebum Läget vid Helags Fjällvandring 10
avslut1008 Läget i Jokkmokksfjällen 12 juli Fjällvandring 3
EvaA Läget i Marsfjällen? Fjällvandring 0
Monken Läget i Padjelanta? Fjällvandring 1
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
m8rten Läget i Sarek? Fjällvandring 12
avslut1008 Läget i Jokkmokksfjällen 18 juli Fjällvandring 3
oeriksson Fjäll-läget i september Fjällvandring 6
mkinnunen Läget med höstfärger i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 1
skynet Läget i Kebnekaise just nu. Fjällvandring 3
pergit Läget på Jojoleden? Fjällvandring 5
skynet Läget i Kebnekaise (25 juni) Fjällvandring 1
Läget kring Helags, Vålådalen, Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Keb och norrut, snö(- och vatten)läget i början av juli? Fjällvandring 0
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.