Jämtland, slutet av juli

Funderar på fjälltur mellan mina kontintentala äventyr, slutet av juli. Efter c:a 18 Norge-resor kunde det vara dags med lite Sverige. Har bara gått Arjeplogsfjällen 1998 (5 dagar av en 14 dagar lång tur) och Jämtland 1997 (7 dagar av en 9 dagarstur). På den senare turen hade jag fotproblem och valde stugor, nu handlar det naturligtvis om tält. Jag tänkte börja i Enafors, gå över Snasahögarna, sen en sväng in Norge (skulle gärna tälta vid Syltjørna om det går), och ut igen mot Helags eller Sylstationen


Sen vill jag kanske få med en snutt av Gråsjöfjällen, möjligen även Bunnerfjällen. Kartan visar stigar förbi Vålåsjön eller Gråsjön, vilket reser ett par frågor om framkomlighet. Är det problem att korsa bäckar och älvar? Och hu är det med framkomligheten den sista sträckan ned mot Vålåstugan, besvärlig vegetation, där?


Alternativ Hulkedurre (stig, omarkerad) eller Härjångsdalen, bekant från tidigare.


Bunnerfjällen?: Stjäntja- Östra Bunnerskalet, svårigheter där? Lämplig väg ut?

Alt, Tjallingdalen, där jag tror att det finns djurstigar i den nedre delen. Kartan visar också omarkerad stig söder om Tjallingklumpen,


Nog med frågor för tillfället.
 
Hej
Gillar personligen Helags bättre än Sylanrna. Men det är jag det...
Leden från Helags till Vålåstugorna är bra. Ligger vackert i landskapet och iom att det inte är så många som går här så är stigen just en stig och inte särdeles söndergången.

Vill man gå på andra ställen är det generellt ganska ok. Håll lite höjd 900-950 möh, är en del vide länge ner.

Jag skulle nog rekommendera Härjångsfjällen, dvs att gå på ca 1100-1200 m höjd över Härjångsdalen.
Holken fin iof den oxå. Men mindre utsikt...

Om du ska in vid Dunsjön och Gråsjön, så bra att veta att runt gråsjön är det blockhav. Finns dom som trotsar detta och går över till Tronndalen, som är en väldigt fin och lättgånget när man väl kommit över krönet.
I så fall gå ut norrut, och vid Tronnan går det stigar längs med ån. När du kommer in i skogen håll lite höjd och sikte mot Vålåvalen.
Mellan Dunsjön och Gråsjön ligger sjön 1071, bra tältplats innan stenen tar vid...

Vid normal vattenföring är det bara Vålån som är trickig att komma över. Så rekommenderar någon av broarna.

Kommer du förbi Vålåstugorna och ska mot Gåsen till, gå inte i dalen, utan på höjd 1100 m på endera sidan. Mycket roligare på alla sätt och vis.

Stjäntha och sen mot Ö Bunnerskalet. Rekommenderar att ta vägen förbi små-sjöarna väster om 1274.
Gå sen upp och över vid "platån" i höjd med den njurformade sjön.
Om man vill undvika den tråkiga grusvägen från Tjallingen upp mot Storulvån kan man gå ner vid dom två bäckarna från sjön 1085. Blir lite mindre grusväg så.

Tjallingdalen är lättgången, finns stigar att följa. Västra sidan är bättre än östra, jag har kollat...

/Peter
 
Tack för utförligt svar!


Jag har varit vid både Sylarna och Helags - jag vet att det finns ett underbart tältställe en bit upp, nedanför glaciären; det skulle jag vilja pröva. Helags är f ö den enda nordiska fjälltopp jag bestigit.

Jag antar att övergången mellan Gråsjödalen och Tronndalen måste ske norr om Gråsjön (inte lätt att tyda höjdkurvor i 1:100 000; norska och kontinentala kartor brukar vara 1:50 000). Man kanske också kan runda Bockhammaren?


Jag minns Helags-Vålåstugan som en ganska enformig etapp; lång men snabbt avverkad. 1997 var nog Härjångsdalen en höjdpunkt.

Än en gång, tack.
 
Norge

Jag gick förra året söderut från Storlien och tog "en sväng in i Norge" efter Blåhammaren, dvs jag korsade gränsen på leden mot Storerikvollen och gick sen tillbaka igen vid Fiskåhögda. Det var lite kul att gå in i Norge, men personligen tyckte jag att den sträckan mest var blöt och låglänt (dränkta spänger och mycket mygg). Möjligen är det finare om man fortsätter längre söderut. I år kommer jag dock att stanna på "rätt" sida gränsen!

Stigningen från Enafors upp mot Snasahögarna är väldigt fin. Man kan spara tid och utgå från Storulvån, men då tycker jag att man missar något.

Tack till ovanstående för info om Gåsen och Vålådalen. Jag planerar också att utforska de delarna i sommar...
 
Håller med om att vägen över Snasahögarna har mer att erbjuda än via Storulvån. Brant på sina ställen men inget som ställer till problem och närheten till Silverfallet gör det ganska spektakulärt.
 
Hej
Gråsten passeras på södra sidan för att undvika vadet. Sen österut som det fallercsig naturligt genom höjdkurvorna.
kan gå på södra sidan bockhammaren. Har gått från Ljungalen söder om det hela och sen upp genom Tronndalen. Grytan söder var ganska ok.
Generellt är det fina vandringar om man snirklar sig runt upp över ner förbi alla dörrarna. Och bara enstaka vandrare.
Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Vindskydd Jämtland Fjällvandring 27
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
tomhylsan Bo obokat på fjällstationer i Jämtland? Fjällvandring 6
piaea Övernattning Tossåsen? Jämtland Fjällvandring 2
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
brorgustav Nybörjarvandring i Jämtland Fjällvandring 5
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
camoscio Jämtland Fjällvandring 11
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
CathrineC Dromskåran Jämtland v.22 kristihimmel Fjällvandring 14
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2
Fredrik85 Fjällvandring Jämtland Fjällvandring 7
Kaleidoskop Järvbäckvallen/Blåhammaren/Storlien - Jämtland Fjällvandring 3
Mopsy Läget i Jämtland Fjällvandring 17
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
bfia73 tips Jämtland Fjällvandring 2
kalalokki Jämtland-vandra och fiska. Fjällvandring 13
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
anders jensen Vandra och fiska i Jämtland Fjällvandring 6
Kicki_86 Tips på vandring i Jämtland Fjällvandring 7
Floydan En vecka i Jämtland Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.