Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre)
- Trådstartare Fotmannen
- Start datum
Håller fullständigt med om Thermacell. Jag började använda Thermacell under förra årets sensommar. Jag ångrar att jag inte börjat använda det tidigare för det är mycket effektivt. Anledningen till att jag inte prövat Thermacell tidigare är att jag avfärdat det som bluff eller i alla fall som en rejäl överdrift.Nja myggor lär man sig inte hantera säger jag efter 58 år.... Men jag kan rekommendera Thermacell som faktiskt fungerar. Normalt är det bara på fjället det kan ligga kvar snö i juni och då fläckvist.
Jag använder min även vid förflyttning. Jag fäster den på ryggsäcken. Fungerar utmärkt. Då jag började använda Thermacell först under sensommaren förra året har jag ännu ingen erfarenhet av hur effektiv den är när det är som allra mest mygg.Jag får kolla upp Theramacell. Verkar som att det finns en Backpacker-version.
Du vet säkert att den normala tiden för fjällvandring är från midsommar tre månader framåt. Nu börjar du ju i södra änden av fjällkedjan där våren/sommaren brukar komma tidigare, även om just Sälenfjällen ofta får mycket snö. Tidig vandring betyder förstås mer snö och vatten i markerna men mindre mygg. En avvägning som så ofta annars.
I Rogenområdet bör du söka tältplats i god tid på dagen. Långa sträckor är det omöjligt att hitta en vettig övernattningsplats. Ta gärna sikte på vindskyddet vid Rogens sydöstra ände, vindskyddet vid norra änden av samma sjö samt Myskelvadet, där en grusansamling gör tältandet nöjsamt. Och håll utkik efter björnen!
Lycka till på din tur! Skriv gärna några rader när du kommer hem. / Pelle