Rookie på fjällen

Hallå gott folk!

Ska upp till Keb några dagar o traska runt på egen hand och planerar att bestiga Keb en dag via östar leden tillsammans med en tur från fjällstationen. I övrigt tänkte jag bo i tält en bit därifrån och försöka använda stationens fasilitéter i minst möjliga grad (får ser hur det går)

Till saken hör att jag helt saknar erfarenhet av fjällvandring och div. naturliv (tror varken Mullen eller tältning på div festivaler kan räknas som erfarenhet).

Jag har försökt läsa på så gott jag kan och tänkte haka på en befintlig tråd, men hittade väl ingen som väckte just mina frågor ...vilket börjar bli några st o säkert fler ju mer jag planerar.

Kläder:
Hur kallt ska man räkna med under själva bestigningen och hur klär man sig bäst? Jag har köpt bra kängor och vind o till viss del vattentåliga byxor (kompleteras med regn byxor), skaljacka och mellanlager i flis. Behöver man även det sistnämnda för underkroppen? Eller klarar man sig på underställ och vindtäta byxor?

Mat:
Var köper man billig och gärna god frystorkad mat? Äventyrsbutikerna har ju priser i nivå med en lunch ute på ett hak.
Och hur mkt äter man? Jag tänkte mig 2 lagade mål per dag + havregrynsgröt-frukost och nötter och ev någon bar under dagen.

Vatten och tvätt/bad:
Finns det gott om bäckar att hämta vatten ur och finns det även så pass vattendrag att man kan bada och tätta sig? Förstår att det inte är varmt, eller snarare kallt som satan. Men överlever man bara så är det värt ett försök :)

Tacksam för bra svar, även på framtida frågor :)

MVH / Christofer
 
Kläder:
Hur kallt ska man räkna med under själva bestigningen och hur klär man sig bäst? Jag har köpt bra kängor och vind o till viss del vattentåliga byxor (kompleteras med regn byxor), skaljacka och mellanlager i flis. Behöver man även det sistnämnda för underkroppen? Eller klarar man sig på underställ och vindtäta byxor?
Jag har aldrig varit just vid Kebnekaise, men jag har svårt att tänka mig att man behöver något annat än underställsbyxor och tunna vindtäta byxor + eventuellt regnbyxor om det regnar. Jag har aldrig haft med mig något annat att ha på benen någon annanstans.

Mat:
Var köper man billig och gärna god frystorkad mat? Äventyrsbutikerna har ju priser i nivå med en lunch ute på ett hak.
Och hur mkt äter man? Jag tänkte mig 2 lagade mål per dag + havregrynsgröt-frukost och nötter och ev någon bar under dagen.
Skippa den frystorkade maten som är specialgjord för vandring, den är dyr och onödig. Köp några kilo pasta eller couscous och pulversåser istället. Ät lika mycket som du gör hemma, man kanske gör av med lite mer energi men så länge man inte är ute i flera månader så dör man inte av lite underskott.

Vatten och tvätt/bad:
Finns det gott om bäckar att hämta vatten ur och finns det även så pass vattendrag att man kan bada och tätta sig? Förstår att det inte är varmt, eller snarare kallt som satan. Men överlever man bara så är det värt ett försök :)
Vatten finns i princip i alla dalgångar om det inte är extremt torrt.
 
Hej se nedan

Barrett sa:
Kläder:
Hur kallt ska man räkna med under själva bestigningen och hur klär man sig bäst? Jag har köpt bra kängor och vind o till viss del vattentåliga byxor (kompleteras med regn byxor), skaljacka och mellanlager i flis. Behöver man även det sistnämnda för underkroppen? Eller klarar man sig på underställ och vindtäta byxor?
Beror lite på när i tiden du skall göra detta. Vi gjorde det i augusti. jag hade bara underställ och skaljacka/vandringsbyxor på mig + handskar och en mössa. Viktigt är att ha bra och höga kängor. Det är bitvis jobbig teräng och lite klättring.
/johan
 
Hej se nedan


Beror lite på när i tiden du skall göra detta. Vi gjorde det i augusti. jag hade bara underställ och skaljacka/vandringsbyxor på mig + handskar och en mössa. Viktigt är att ha bra och höga kängor. Det är bitvis jobbig teräng och lite klättring.
/johan

Blir sista veckan i Juli för min del, så det är väl lika väder förutsättningar. Kanske t.o.m skulle skippa att lägga pengar ens på mellanlager helt o lägga mer på skaljacka istället?

Köpte precis nya kängor som går en bit förbi ankeln. Jätte sköna och varit ute och gått i dom några mil nu och även provat enklare klättring. Väldigt fint grepp i sulan och som gjutna på mina fötter från första steg. :)
 
Vill tacka för alla tips i denna och andra trådar.

Min premiär-tur i fjällen blev väldigt lyckad! Blev toppbestigning via östra leden efter 2½-försök och fina dagsturer runt i området.
Så med blodad tand ser jag fram och små planerar redan för framtidens äventyr. Dock med lite nya o lättare utrustning. 18 kg får gärna vara ner mot 14 kg som väskan vägde på vägen hem.

Med facit i hand kommer jag satsa på frysmat nästa gång. Hade med pasta och såser men det va ju betydligt meckigare och inte så värst gott. Köpte ngn frystorkad rätt på fjällstationen och den va ju super god och välkryddad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
Pirhana Rookie på väg uppför Fjällvandring 7
Kittajuare Rookie till Skierfe ! Fjällvandring 6
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.