Klövja med hund i fjäll

Jag har med glädje konstaterat att Utsidan är den sajt och forum jag letat efter och detta är mitt första inlägg! Hoppas att någon kan hjälpa mig...

I sommar ska vi fjällvandra (jag och vovven) tillsammans för första ggn. Läs gärna min profil för lite "basic info". Om ni gör det, framgår snabbt mina problem/funderingar.

Så här långt har vi kommit i planerna;

Var...
Jag har varit på tvådagsturer på blåhammaren ett par ggr med familjen och tror att det området kan vara lämligt att börja med nu när jag ska gå ensam, eller vad tror ni? Jag vill gärna hålla mig till "trafikerade" leder till en början för att få lite självförtroende. Däremot bor jag ogärna i stugor (både ur ekonomisk synvinkel och för min "självständighetsdeklaration" om ni förstår mig), men jag är inte säker.. Har aldrig tältat i fjällen förr (bara i stugor) och aldrig vandrat längre turer helt ensam (fast hunden ska ju med förstås). Tanken är en vandring på 3-5 dagar. Kan det vara lämpligt i min sist? Jämtlandsfjällen är väl "snäll" vandring? Vill inte spendera tid, förberedelser och pengar på en allt för kort tur men vill inte heller ta mig vatten över huvudet. Förslag på relativt enkel men naturskön fjällig vandring?

När...
Är otålig att komma iväg men samtidigt angelägen om att slippa onödigt stora problem som mygg, snö, vatten osv... Om nu jämtlandsfjällen blir aktuellt, när mest lämpligt? Andra ställen - mest lämpligt? Mitt jobb tillåter i det närmaste total flexibilitet.

Hur ta sig dit...
Har bil och inget emot att köra långt men finns det andra (kanske billigare) bra sätt med hund? Flyg är nog inte aktuellt men tåg? Försökte kolla på SJ utan napp. Kanske finns inte sommarscheman färdiga än? Nån som åkt med eller utan hund? Kan man ta sig till storlien med tåg/buss el dyl? Sen är det ju det där med rastning av vovve.... Inte kul för henne att "knipa" i hur många tim det nu kan ta... Tveksam. Erfarenheter?

Jag - människan...
Vad/hur mkt bör man ha med sig på en 3-5 dagars tur? Jag vill INTE bära mer än absolut nödvändigt. Är en ganska klen tjej - om man får säga så utan att nedvärdera sig själv. Vad är absolut nödvändigt? Om man vill ha lite mer lyx - vad tillägga? Massa lyx - hur göra? Tänker i nuläget att totala minimum blir aktuellt.
Kläder? Har inte en massa tjusiga vandrarkläder för alla tänkbara väder.
Tält? Har enkelt billigt 1,5 manstält på föräldrars vind. Om jag ska införskaffa; vad bör jag tänka på?
Mat? Har funderat mkt fram och tillbaka, bära med sig/köpa vid stationer/kombinerat av båda. Inputs, för/emot?
Fysisk kondition? Jag kör Friskis och Svettis 3-4 ggr/v (bas samt balanspass) utöver "hundlivet". Behöver tappa minst 5 kg innan kropper håller upp sig själv, så att säga. Gick upp en del av medicin för ett tag sedan och är lite bekymrad att det ska ställa till det. Funderat på att komplettera med spinning nån gång i veckan för att bli av med dem. Borde inte just spinning vara utmärkt träning inför vandring?

Sällskapet - hunden...
Har tänkt att Ebba ska bära sig beskärda del, trots att hon inte är så stor (10 kg). Är starkt för filosofin att även hunden ska (och vill) ha ett jobb/uppdrag och klövjningen ska bli hennes, utöver sällskap till mig. Idag är hon bara 1,5 år men vi har klövjetränat henne sedan 1 års ålder med tomma väskor. Vi stoppade dem med tidningspapper så hon skulle känna volymen men inte vikten. Sedan nyligen lägger vi på en del men inte full vikt och hon går med klövjan ca 2 ggr/v (ca 30 min). Hon löptränas av husse ca 2 ggr/v (50-60 min) samt cykeltränas av min ca 5 ggr/v (30-45 min, när vädret tillåter). Hon är förstås friröntgad för höfterna och rabiesvaccad för framtida utlandsvistelser/vandringar. Vi fullföljer all hennes träning (som med vår) med 15-20 min uppvärming och 15 min nedvarvning och värmetäcke. Hon är "hårt" trimmad (av mig) av praktiska skäl. Så...
Mat? Har tänkt 50% mer mat till henne i fjällen. Räcker det? Nån som har erfarenhet av att deras hundar rasat i vikt vid vandringar? Behövs kanske tom dubbel ranson?
Vatten? Brukar ni som går med hund ha med vatten till hunden eller räcker bäckarna på vägen? Blir de lätt uttorkade till fjälls? Vi "vattnar" upp henne några tim innan hård träning (spär lite mjölk eller fil i vatten) så hon dricker stor mängd, kissar sedan mkt och är sen "fit for fight" med högre prestation under lång tid. Sambon gör likadant i sina idrottssammanhang. Är lite nojjig att hon inte kommer dricka tillräckligt men kanske är jag bara larvig...?
Klövjeväska? Har Ruffwear (den enklare, blå varianten) och den bör fungera bra. Tyvärr fanns inte den mer avancerade röda (med vattenbehållare och avtagbara väskor) i hennes ringa storlek men den ska nog bli bra ändå. Tänker låta henne bära 30-50% av sin kroppsvikt, beroende på hur vältränad hon kommer vara då.
Bo/sova? Har inte riktigt tänkt färdigt men vill nog ha henne hos mig i tältet. Inte är hon så stor heller så det bör gå bra även i det minsta av små tält. Och hon gillar att ligga nära mig.
Övrig notis; tänker ha henne kopplad med fast ganska kort koppel som fästes längst ner på ryggsäcken. Jag har tränat henne att "gå på tur", dvs gå bakom mig med halvmeters avstånd vid branta stigar och mindre klättringspartier och tanken är att hon ska vandra på det viset under hela turen. Vid pauser och rastning får hon förstås "skaka av sig" eventuellt bus och lek.
Vatten/vadställen? Hur är jämtlandsfjällen ur den aspekten? Kommer hon bli blöt (förutom ev regn) av tvingas vada? Kanske kan jag bära henne? Hon ÄLSKAR att bada och simma men blir väldigt kall och huttrig samtidigt. Tänkte ta med enkelt täcke för myggskydd och värme på natten. Vad tros om det?

Jössös vad mycket frågor det blev!! Hoppas verkligen ni kan hjälpa mig lite på vägen! Åtminstone till att komma igång till ett mer riktigt planeringsstadie, snarare än drömmandet.

Tack för alla tips osv ni kan tänkas ge mig!
 
Att vandra med hund tillför verkligen något. Har gjort ett flertal med vår australian shepherd, och fler är redan inplanderade!

Hur ta sig dit...
Har bil och inget emot att köra långt men finns det andra (kanske billigare) bra sätt med hund? Flyg är nog inte aktuellt men tåg? Försökte kolla på SJ utan napp. Kanske finns inte sommarscheman färdiga än? Nån som åkt med eller utan hund? Kan man ta sig till storlien med tåg/buss el dyl? Sen är det ju det där med rastning av vovve.... Inte kul för henne att "knipa" i hur många tim det nu kan ta... Tveksam. Erfarenheter?

Jag har alltid åkt tåg/buss till fjällen, med hund, och har aldrig sett det som något problem. Båda våra hundar finner sig alldeles utmärkt i att spendera ett flertal timmar på tåg. Brukar fråga konduktören om längre stopp och passa på att rasta dem då. Har åkt tåg i många timmar utan några som helst problem, så oroa dig inte. Kanske kan vara bra att träna genom att åka några svängar lokalbuss?


Jag - människan...
Vad/hur mkt bör man ha med sig på en 3-5 dagars tur? Jag vill INTE bära mer än absolut nödvändigt. Är en ganska klen tjej - om man får säga så utan att nedvärdera sig själv. Vad är absolut nödvändigt? Om man vill ha lite mer lyx - vad tillägga? Massa lyx - hur göra? Tänker i nuläget att totala minimum blir aktuellt.
Kläder? Har inte en massa tjusiga vandrarkläder för alla tänkbara väder.
Tält? Har enkelt billigt 1,5 manstält på föräldrars vind. Om jag ska införskaffa; vad bör jag tänka på?
Mat? Har funderat mkt fram och tillbaka, bära med sig/köpa vid stationer/kombinerat av båda. Inputs, för/emot?
Fysisk kondition? Jag kör Friskis och Svettis 3-4 ggr/v (bas samt balanspass) utöver "hundlivet". Behöver tappa minst 5 kg innan kropper håller upp sig själv, så att säga. Gick upp en del av medicin för ett tag sedan och är lite bekymrad att det ska ställa till det. Funderat på att komplettera med spinning nån gång i veckan för att bli av med dem. Borde inte just spinning vara utmärkt träning inför vandring?

Om du söker under forumet lättpackning finns hejdlöst mycket info om hur man bantar sin packning. Är själv nere på ungefär 7kg plus mat när jag går själv, och då bär jag med mig systemkamera. Hunden får bära sina saker och mat, och orkar bära sin mat för en veckotur. Har sytt ett "tolkbälte" som jag fäster kopplet i, funkar bra. Annars så funkar nog de flesta tolkbälten (sundpro rekommenderas) om man av någon anledning inte vill fästa kopplet i ryggsäcken/hålla det i handen.

Våra hundar är små och lätta i kroppen, och klarar förmodligen av betydligt tuffare teräng än vad jag själv gör, den äldre hunden har varit uppe på både kebnekaise och akka, samt gått delar av trepassleden. Vad har heller inte vållat några bekymmer, men vid dessa tillfällen är det skönt att ha händerna fria, dvs inte hålla kopplet i handen. Men så länge du går längs leder bör inte vaden (om det nu finns några?) vara något problem.

Vi har en ruffwear palisade pack som vi är mycket nöjda med. Kanske inte den lättaste, och säkert inte den bästa, men fyller sin funktion bra och sitter bra på våra hundar. Smidigt att man kan ta loss väskorna när man bara vill gå kortare kvällspromenader och dyl.

Säg till om du har några specifika frågor. Det finns även en intressant tråd som heter ngt i stil med "lättpackning med hund...", läs den!
 
Tack för svar

Jag tror oxå att hunden klarar långt mer än vad vi människor gör. Det gör hon ju redan!

Shalin; hur mycket får dina hundar bära jämfört med kroppsvikt? Kanske ska överväga det där med tåg iaf... Lite träning kan nog behövas på det området om det blir aktuellt. Men får hon bara sitta/ligga i mitt knä och titta ut genom fönstret är hon nog nöjd.

Tolkbälte (eller liknande hemmabygge) är ingen dum idé. Vill absolut inte hålla ett koppel i handen dag ut och dag in och jag tycker det är lite bökigt att knyta det i ryggsäcken eftersom man då får krångla av hela paketet för att få loss kopplet.
 
Klövja

Jag brukar klövja upp till 1/3 av hundens vikt när de har tränat ett tag.
Fördelen att gå med klövja är att våra hundar 'arbetar' dvs de går rakt fram, och nosar inte så mycket, de blir mer fokuserade på att gå rakt framåt. Vilket är skönt om man har två hundar framför sig.

Våra hundar går gärna mycket längre än vad vi vill gå, bara det inte är för varmt.

3fbdf9b3e97767096de4c31d603b43dd.jpg


Sen tycker jag du skall satsa på lättpackning, gick kungsleden och bodde i stugorna och då kan man klara sig på ca 5-7 kg (inklusive vatten och systemkamera).

Låter man hundarna bära sin egen mat + lite av våran blir det lätt.
 

avslutad210712

Gäst
Visst orkar hundar rätt mycket men ibland använder de sin energi lite fel som tex när de springer i zickzack eftersom det finns så mycket att lukta på vilket innebär att de tillrättalägger en sträcka som är betydligt längre än den vi människor går.

Är det varmt ute är det inga som helst problem att plåga en hund riktigt ordentligt eftersom de inte har möjligheten att svettas som vi människor har.
 
Jag tror oxå att hunden klarar långt mer än vad vi människor gör. Det gör hon ju redan!

Shalin; hur mycket får dina hundar bära jämfört med kroppsvikt? Kanske ska överväga det där med tåg iaf... Lite träning kan nog behövas på det området om det blir aktuellt. Men får hon bara sitta/ligga i mitt knä och titta ut genom fönstret är hon nog nöjd.

Tolkbälte (eller liknande hemmabygge) är ingen dum idé. Vill absolut inte hålla ett koppel i handen dag ut och dag in och jag tycker det är lite bökigt att knyta det i ryggsäcken eftersom man då får krångla av hela paketet för att få loss kopplet.

Har aldrig varit ute längre än 7 dagar med hund, och de har då burit mellan 20-25% av sin egen kroppsvikt. Detta inkluderar mat, matskål, handduk, samt lite småsaker. "Korkskruven" och eventuellt liggunderlag för hunden bär jag själv.

Att sy ett "tolkbälte" var faktiskt busenkelt! Har aldrig använt en symaskin sen högstadiet, men det var inga som helst problem. Kolla på tolkbälten i djuraffären och härma! materialkostnader för mitt bälte blev väl kanske 200kr och tog en kväll att sy. Även om jag är nöjd med det tolkbälte jag sedan tidigare köpt (för att åka skidor; stort, brett och vaderat) så tyckte jag det blev lite väl knöligt i kombination med ryggsäckens höftbälte, så jag gjorde ett väldigt enkelt och avskalat.
 
Jag har aldrig sovit i fjällstugor, men ni som har; finns det hundmat till försäljninng? Även om jag helst skulle hålla mig till det foder de är vana vid skulle det innebära en hel del på en längre tur jag planerat, och vore smidigt att iaf ha som alternativ att kunna proviantera även åt hunden?
 
Ja, tror därför det är viktigt att klövjningen blir koncentrerat arbete och inget "spring", åtminstone för min egen hyperaktiva tös. Sicksack-spring med väska blir väldigt stressande för oss båda men det är nog olika för olika hundar. Min förra hund var mkt mer "laid back", han knallade på hur och var han än gick. Ebba (cockern) behöver lite mer "militäraktig" struktur med tydlig ordning och just därför är klövjeväskan helt suverän! När hon får den på sig, särskilt med lite vikt, går hon in ett "jobb-tänk" och kommer in i ett bra lunk. Precis som jag. Och för henne är det viktigt att hon går bakom/snett bakom annars blir det snart dragkamp har jag märkt och det är inte så kul när man går långt. Men det är ju olika. Jag ser verkligen fram emot att vandra längre streckor och testa henne lite. Första året blir det nog inte så mkt vikt för henne utan mer en prövning för oss båda hur mkt vi tål.

När ni skriver runt 5-7 kg, är det då med tält eller är det tänkt om man bor i stug? Verkar som tältet är bland det svåraste att hitta lågvikt till bra pris. Vad har ni vikt på tält?

Ang. plåga hunden vid varmt väder; just därför jag känner mig nojjig över att få i henne tillräckligt m vätska. Är det varmt är det förstås perfekt att hitta vattenställen som hon kan svalka sig i. Tassarna är ju det mest mottagliga om man vill ha ner kroppstempen lite. Men hur varmt är det egentligen i jämtlandsfjällen i juni, juli, aug? Jag hade snarare bekymmer över att det skulle vara för kallt, särskilt nattetid. Kanske har jag tänkt alldeles tokigt? Hm..

Ska försöka knåpa ihop ett enkelt och nätt bälte med nån sorts hake/ring. Ska definitivt tjuvkika i djuraffärerna, har inte en susning om hur dessa ser ut. Syr gör jag mkt, så det ska nog gå ihop sig. Hon drar inte nåt när hon kommer in i sitt lufs och inte är hon tung men det är klart det måste håll om hon får span på nåt spännande byte.. Det här är ju hennes ras "hemmajaktmarker"; småfågeldrev i fjällmiljö! Skulle kännas mkt snopet om jag stod där ensam med en trasig repstomp i mitt hemmasydda tolkbälte! Hehe.. Nej tack..

Kanske man kunde kolla upp det där med hundmat till försäljning.. Låter för bra för att vara sant. Torrfoder tar ju enormt mkt plats, är väl mkt luft i. Å andra sidan finns ju den stora risken med diarré vid byte av foder (om det nu skulle finnas till salu) och det skulle ju vara katastrof när man är ute till fjälls. Då dräneras nog kroppen på energi väldigt snabbt.

Hur mkt ökar ni maten med? Eller kör ni samma ranson? Har läst på flera ställen om att byta innan till ett hög-energifoder. Det låter inte så tokigt i mina öron men då får man nog byta lite innan ifall hunden har känslig mage..
 
Hundar på tur

Vi kör alltid samma mat på tur som hemma och då vi redan kör högenergifoder så är det bara att ge mer mat. Vi blandar alltid torrfodret med vatten så de får i sig mycke vatten.
 
När ni skriver runt 5-7 kg, är det då med tält eller är det tänkt om man bor i stug? Verkar som tältet är bland det svåraste att hitta lågvikt till bra pris. Vad har ni vikt på tält?

Ska försöka knåpa ihop ett enkelt och nätt bälte med nån sorts hake/ring. Ska definitivt tjuvkika i djuraffärerna, har inte en susning om hur dessa ser ut. Syr gör jag mkt, så det ska nog gå ihop sig.


Mitt tält väger 1200g, ett tarptent double rainbow. Är mycket nöjd, läs min recension! 7kg är inkl tält och när jag vandrar själv, alltså bär jag allt. Och jag har det MYCKET komfortabelt! Dock kostar tex en lätt och bra sovsäck en hel del, men genom att göra nogranna val av utrustning är 10kg plus mat inget som behöver kosta skjortan. Läs mer på lättpackningsforumet och fjaderlatt.se

Kan ta kort på mitt hemmabygge och skicka, så får du se hur jag gjort.
 
Shalin, kan du inte ta kort och lägga här i tråden så andra kan se oxå? Säkert fler som behöver tips på bälte. 7 kg låter ju rätt ok att gå med. Tror jag... :) Synd man inte hade en stor hund som kunde bära mer! ;-)

1200 gr för tält var lågt. Ska kolla upp den modellen och kolla recensionerna. Hittils har jag hittat ett enmanstält Ferrino Lightent för 1600 kr. Går man upp i 3-4000 krsklassen finns mer att välja. Svårt, tycker jag.

Fafner, blanda vatten i torrmaten var en bra idé. Det är ju ett enklare sätt att få i dem rejäla mängder än att släpa med med A-fil eller annat att "locka" med. Låter du det svälla först eller får dina hundar i sig vattnet ändå?

Ni som har hund - hur länge innan/efter en hård vandring brukar ni vänta med utfodring för att undvika magomvridning? Flera timmar? Är det något ni har i åtanke/hört talas om att nån fått? Nu är ju min hund mindre än era och då ska det tydligen inte vara så vanligt men ett så akut tillstånd vill man ju undvika om det går..
 
Men tänk om någon sykunnig dissar minna sömmar då?

När jag åker skidor (skate, fort) med hundarna undviker jag att ge dem mat före och efter, men har aldrig funderat över det på vandring. Tvivlar på att det är ngt problem, så länge man inte springer med hunden.

Om jag av ngn anledning vill att hundarna ska dricka lite extra brukar jag slå i ett par droppar olivolja i vattnet, så slickar de rent skålen. Bara en eller två droppar dock. Men det är sällan ett problem att få i hunden vatten på vandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.