Padjelantaleden!

Nu får ni som kan hjälpa mig.

Stugorna längs Padjelanta är ju mestadels samernas och inte STF. Hur betalar man osv. i deras stugor? Finns det liknande system som STF har att förbetala hemifrån 5-8 nätter? Eller kan man betala eferåt? Finns det någon bra sida med vettig info?
Hur många nätter är lagom på sträckan?
Vi vill inte forcera utan njuta! Kanske två nätter med utsikt över Virihaure, det är väl det lämpligaste stället och ta en paus på?
Hälsn. Birgit
 
Mmmmm härligt!

Tänk att man så gott som alltid längtar till fjällen.

Och Padjelanta är en pärla.

Har ni tänkt gå både norra och södra sträckan, eller skall ni bryta på 'mitten'?

Det finns, som ni säkert har sett på webbsidan ni fick rekommenderad, 10 stuglägen på sträckan Kvikkjokk - Änonjalme/Vaisaluokta. Vill man gå mellan stugorna, så tar det alltså 10 dagar utan vilodagar. Alternativt går man två stugetapper någon dag. Men det blir rätt drygt. Vet inte hur vana fjällvandrare ni är.

Sen finns det ju ett antal varianter också. T.ex. Vaimok-svängen.

Det är svårt att peka ut några särskilda höjdpunkter, tycker jag. Det finns så många. Och en vilodag i t.ex. Tuoddar kan vara väl så innehållsrik och avkopplande, som en dag vid de stora sjöarna.

Hör av er om ni har mer specificerade önskemål.

//Bert
 
luffa

Sommaren 2004 gällde STF:s fjälluffa-kort även i stugorna i Padjelanta. Det är inte alls säkert att det är fortsatt så, men kanske värt att kolla upp. Dock måste du ju vara ung eller student för att få lösa fjälluffakort.
 
Inte för att göra dig besviken, men vårt gäng som var uppe i somras tyckte inte att norra delen av padjelantaleden (Akka-Låddejåkk) var någon höjdare. Den kändes mest som en transportsträcka. Måhända om det varit riktigt, riktigt fint väder så kanske det hade varit roligare, men det är ett rätt hårt krav att ställa på svenska fjällen.

Från höjd ned mot Arasluokta, vidare via kroken till Stalo (lite jobbig men vacker!) och sedan österut mot Tuottar är däremot en riktigt fin sträcka med varierad terräng, utsikt, samebebyggelse och allt det där. Vid Tuottar bröt vi och korsade nationalparksgränsen in i Njåtsåsvagge, så mer än det har jag inte sett av Padje-leden.

Mitt råd är dock att inte (om man inte har väldigt gott om tid och särskilda skäl till att ha gått "hela vägen") gå hela Padjelantaleden, eftersom den norra delen av leden var rätt trälig. Det går enl uppg helikopterflyg in till bl a Staloluokta, kanske ett alternativ?

De stugvärdar vi träffade var däremot jättetrevliga, men jag vet inte om man kan betala i förväg.
 
Strykarräven; sa:
Inte för att göra dig besviken, men vårt gäng som var uppe i somras tyckte inte att norra delen av padjelantaleden (Akka-Låddejåkk) var någon höjdare. Den kändes mest som en transportsträcka. Måhända om det varit riktigt, riktigt fint väder så kanske det hade varit roligare, men det är ett rätt hårt krav att ställa på svenska fjällen.

Mitt råd är att gå den västra delen av sträckan fram till broarna över Vuojatätno dvs starta i Vaisaluokta, därefter till Kutjaure och sedan Låddetjåkkå. Denna sträckning har dessutom fördelen att delsträckornas längd är bättre fördelade 18km + 19km istället för 14km + 23km fram till Låddetjåkkå. Dessutom får man nöjet att gå över fjällvärldens längsta hängbro som är ca 80 m lång.

På min hemsida http://www.stenfeldt.se kan du se bilder från båda sträckningarna.

En bra skrift är Padjelantaleden. Den är utgiven av Naturvårdsverket och kan beställas från Jokkmokks Turistbyrå, telefon: 0971-222 50, fax: 0971-222 59, e-post: turist@jokkmokk.se

Bertil
 
Instämmer, vägen via Vaisaluokta är trevligare. Gick där själv i somras.

Sen finns ju också möjligheten att från Staloluokta gå mot Sulitjelma i Norge. Därifrån kan man åka buss till Fauske och sen "Silverexpressen" tillbaka till Sverige.

Per
 
Håller med

Hej igen!

Håller med Bertil, ovan. Start i Vaisaluokta är trevligare. Man kommer snabbare upp över trädgränsen.

Båten från Ritsem går både till Vaisa och Änonjalme.
 
Tänkte börja i Kvikkjokk och avsluta i Änonjalme. Inte trodde jag att slutet var enahanda, där ser man.
Vi har vandrat en del, inga nybörjare, men jag hoppar inte från topp till topp om man säjer så :)). Det gör däremot min man.haha!
Virihaure har jag både sett och hört en del om och vill gärna se. Längtar!
 
pergit; sa:
Tänkte börja i Kvikkjokk och avsluta i Änonjalme. Inte trodde jag att slutet var enahanda, där ser man.

- Änonjalme = skog från Kisurisstugan till slutstationen
- Vaisaluokta = fjällterräng ända till några km före framkomst.

Man har alltid möjligheten kvar att välja vilken av 'slutsträckorna' man tar. Och vem vill inte uppleva fjällens längsta hängbro?

Vill också passa på att rekommendera Kutjaurestugan och omgivningarna där. Fina orkidéängar bl.a.

//Bert
 
Tarradalen, tror jag! Vi följer väl leden. Vi tänkte vara så lyxiga att ta en stugtur denna gång. Har inte riktigt koll på var Linnésled är. Är den bättre/vackrare?
Kollade upp att gå till Sulitelma, det är ju en hel evighet med buss sen, mellan Fauske och ut till svensk järnväg. Puh! Nä det blir nog Ritsem och hem över Gällivare.
Adventshälsn/Birgit
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.