Padjelantaleden

Hej hörni!

Nu är det ju januari och drömmarna om sommarvandring börjar ta fart. Dags att börja planera! Nu är jag sugen på Padjelantaleden. Jag har sökt men inte hittat så himla mycket om den här. Därför gör jag en ny tråd. Om det redan finns bra trådar om detta, så tipsa gärna.

Vem har gått Padjelantaleden och vill berätta om den?
Berätta lite kort om de olika etapperna, vilka ni valde, hur lätt det är att hitta bra tältplatser? Om det är någon speciell plats du rekommenderar att man stannar en extra dag? Antar att det finns ungefär samma vattentillgång som annars i fjällen. Som regel inga vad-problemer? Jobbighetsnivå om en har med sig tält och släpar mat och allt? Jag tänker juli-augusti någonting.

Jag har vandrat en handfull gånger förr, med tält och 15-20 kg på ryggen, så är inte helt grön.
 
Vem har gått Padjelantaleden och vill berätta om den?
Berätta lite kort om de olika etapperna, vilka ni valde, hur lätt det är att hitta bra tältplatser? Om det är någon speciell plats du rekommenderar att man stannar en extra dag? Antar att det finns ungefär samma vattentillgång som annars i fjällen. Som regel inga vad-problemer? Jobbighetsnivå om en har med sig tält och släpar mat och allt? Jag tänker juli-augusti någonting.

Padjelanta är ett underbart område och klart undervärderat enligt min mening. En resa dit tror jag inte att du ångrar, tvärtom! Padjelanta är inte särskilt jobbigt (även om en och annan passage med t ex vad kan dyka upp) och mycket enklare än Sarek. En sida med den mest allmänna informationen finns här:
http://www.padjelanta.se/

Där finns vad jag kunde se ingen beskrivning av de olika etapperna, det verkar vara svårare att hitta. Men det mesta andra finns där (eller länkar till andra sidor).

Jag rekommenderar starkt att du skaffar en eller två guideböcker om Padjelanta. Du kommer få svar på många av dina frågor då. De som nu finns är väl framför allt dessa:
1. Peter Antman: Vandringsturer i Padjelanta (2012)
2. Claes Grundsten: På fjälltur Padjelanta Sulitelma (2010)
Antmans bok beskriver utförligt i bild och text att vandra på Padjelantaleden. Liten och lätt att ha med sig. Grundstens bok är något större och beskriver även andra leder och stigar än Padjelantaleden. Båda är mycket bra, tycker jag.

Hälsar (i all hast)
Hans
 
Aha! Tack ska du ha, vilket bra svar. Det låter ju som att det är en bra plats att åka till.

Nej, det är just etappbeskrivningar jag saknar. Just för att det finns några olika vägval man kan göra och det vore ju trevligt att ha något att basera sina val på. Men de där böckerna får jag ta och kika på!
 
Jag har gått Padjelantaleden några gånger. Senast var för ett antal år sedan, men kan inte tänka mig att det ändrats mycket sedan dess. En trevlig och omväxlande led som inte erbjuder några tekniska svårigheter, utan istället erbjuder vacker natur och fina vyer. Dessutom betydligt mindre folk än på norra Kungsleden:).
Jag rekommenderar att du startar i Kvikkjokk (där du åker båt med Björn Sarstad den första biten till start).
http://www.battrafikikvikkjokk.se/baattrafik-kvikkjokk.html

Första etapperna (Njunjes-Tarrekaise-Såmmarlappa) följer dalen och den vacka Tarraälven, mestadels i skog och blomsterängar som övergår i björkskog kring Såmmarlappa. Mitt mellan Såmmarlappa och Tarralouppal passerar du gränsen till Padjelantas nationalpark och landskapet öppnar sig. Från Tarraloppal är det kalfjäll och vackra vyer över både Sarekfjällen och senare närmare Staloloukta de stora sjöarna Virihaure och Vastenjaure. Norra etappen Staloluokta-Änonjalma (varifrån du tar båt över till Ritsem) är kalfjäll fram till sista etappen Gisuris-Änonjalme som delvis går i fjällbjörkskog i dalen bredvigd det mäktiga Akka massivet:
http://www.svenskaturistforeningen....Transporter-i-fjallen/Battrafik-och-Battider/

Tidsmässigt räkna med 5 dagars vandring för södra etappen Kvikkjokk-Staloloukta (82km) och 4 dagar för norra Staloloukta-Änonjalme (64km) + reservdagar. Proviant finns att köpa i Såmmarlappa och Staloloukta.
Det är relativt lätt att hitta tältplatser utmed hela leden.
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Laponia/Turforslag1/
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Laponia/Turforslag1/Karta/
 
Bra val. Lättgånget men tänk på att det är 16 mil med vandring så ha en planering som gör att du inte behöver stressa.

Vaden brukar inte vara något problem, men det finns en jokk ovan Tarrekaise och en annan nedan Tarraluoppal som kan svälla ganska duktigt om det är gott om nederbörd eller kraftig snösmältning. Brukar inte vara ett problem, men man bör vara medveten om det.
 
För en del år sedan skrev jag något om Tarradalen har på Utsidan:
http://www.utsidan.se/cldoc/4-junidagar-i-tarradalen_15730.htm

På min blogg har jag också en del inlägg som är taggade med "Padjelanta", men de handlar nog om saker som ligger vid sidan av det som du efterfrågar. Men en och annan idé kan det kanske ge.

När det gäller vatten och vad så kan det, förutom det som redan nämnts, bli fullt både här och där vid kraftigt regn. Ett år var det en bro som hade spolats bort redan före Njunjes. Folk var tvungna att ta helikopter. Men börjar man vid Kvikkjokk så vet båtförarna hur det är när man stiger på båten. Även på fjällstationen har de koll på läget. Skulle det vara busväder strax före du ska åka och man skulle misstänka översvämningar så kan du ju ringa Björn Sarstad och fråga om det är problem i början på leden. Men det är ytterst sällan detta händer.

Tältplatser är på många sträckor inte svårt att hitta. I Peter Antmans bok finns en del av dem angivna. Det är möjligt att Grundsten också har tips på lägerplatser.

/Hans
 
En natur o kulturguide

Hej hörni!

Nu är det ju januari och drömmarna om sommarvandring börjar ta fart. Dags att börja planera! Nu är jag sugen på Padjelantaleden. Jag har sökt men inte hittat så himla mycket om den här. Därför gör jag en ny tråd. Om det redan finns bra trådar om detta, så tipsa gärna.

Vem har gått Padjelantaleden och vill berätta om den?
Berätta lite kort om de olika etapperna, vilka ni valde, hur lätt det är att hitta bra tältplatser? Om det är någon speciell plats du rekommenderar att man stannar en extra dag? Antar att det finns ungefär samma vattentillgång som annars i fjällen. Som regel inga vad-problemer? Jobbighetsnivå om en har med sig tält och släpar mat och allt? Jag tänker juli-augusti någonting.

Jag har vandrat en handfull gånger förr, med tält och 15-20 kg på ryggen, så är inte helt grön.

Skriften som Bertil hänvisar till här,

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=20088

beställde jag så sent som 2011, finns den kvar är den värd sina kronor.

Berra
 
Tack så mycket för alla svar! Det var roligt, det verkar ju finnas en hel del information om man väl vet var man ska leta alltså.
 
Jag gick hela leden i månadsskiftet juli/augusti 2014. En fantastisk vandring som jag räknar med att göra om igen. Det är en lättvandrad och väl utmärkt led och helt klart mindre folk i spåret än t.ex. (norra) Kungsleden eller Jämtlandstriangeln. Några noteringar/svar på dina frågor.
  • Det tog mej 0,5 + 7 + 0,5 vandringsdagar i lugn takt med både sovmorgnar och fikapauser på schemat ;)
  • Inget vad där jag inte kunde gå rakt igenom eller hoppa mellan stenar när jag passerade.
  • Jag gick söderifrån vilket passar mig som föredrar att inte vandra med solen i ögonen. Tycker också att det var skönt att klara av "skogs-etapperna" i början av vandringen.
  • Lite svårare att handla proviant efterhand, men det finns mat att köpa i t.ex. Staloluokta. (Torkat renkött är billigare där än på stormrkanaden hemma i stan.)
  • Generellt sett god vattentillgång.
  • Ganska lätt att hitta tältplatser - speciellt med hjälp av tipsen från Antmans bok som jag hade med mig. (Vill du se några exempel på tältplatser så la jag upp några bilder i en annan tråd: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=699672&postcount=219 )
  • Gott om plats i fjällstugorna såvitt jag kunde se - Behöver man ta en stugnatt för att torka upp behöver man inte trängas.

Sånt man kan behöva fundera på är om man ska gå söderifrån eller norrifrån samt om man ska starta/sluta i Vaisaluokta eller Änonjalme. Viktigt att tänka på är också att planera så att du har en reservdag - inte bara för själva vandringen utan främst p.g.a. vanligen förekommande problem med tågtrafiken om du väljer det färdsättet . Länstrafikens bussar kan man däremot lita på.
 
Senast ändrad:
I mån av tid.....

Hejsan,

Håller helt med smux att det är trevligast att starta nere i Kvikkjokk.

Ett litet förslag dock. Om du har tillräckligt med tid så skulle jag vilja slå ett litet slag för att gå via Pieskehaurestugan. Man viker då av från Padjelantaleden strax norr om Tarrenkaisestugan och går sen rakt västerut mot Sulitelma via Vaimok och Pieskehaure. Från Pieskehaurestugan tar man sedan Nordkalottleden upp till Staloloukta. Tar väl ungefär en extra dag.

Enligt min åsikt är den vägen är klart trevligare än att följa padjelantaleden.

/ Stefan
 
Oj, det såg ut som härliga tältplatser.

Ja, jag funderade lite på om vi skulle ta vägen via Pieskehaure. Det kommer ju till att bli en fråga om tid, förstås.

Var har ni valt att avsluta/ev börja leden någonstans? Jag tänker att vi går söderifrån. På STF-kartan kan man ju välja Akka eller Vaisaluokta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.