Padjelantaleden

Jag ska vandra Padjelantaleden i sommar, men har inte bestämt om jag ska gå från Ritsem till Kvikkjokk eller åt andra hållet. Är det någon som har någon uppfattning om vilken riktning som är att rekommendera?

Mvh Anna
 
Starta i Kvikkjokk så slipper du avsluta med flera dagars skogsvandring. Sluta i Vaisaluokta, Lite trevligare väg än att gå till Änonjalme, tycker jag i alla fall.

Per
 

avslutad210712

Gäst
Håller med föregående talare om att börja i Kvikkjokk. Har aldrig varit i Vaisaluokta men i Änonjalme kan man få rökt röding, glödkaka och kaffe till ett humant pris. Helt kanon efter några dagar på torkad föda. Och det fanns lite annat smått och gott att få där.
 
Och rent generellt så är det alltid trevligare att gå med solen i ryggen än i ögonen under dagen... :)
 
Jag har gått från Ritsem, Vaisaluokta, och sen ner till Kvikkjokk. Det var vackert även den riktningen och jag njuter av att gå mot solen.
 
Jag tycker inte Tarradalen är så tråkig. Men det beror nog på att jag är djurintresserad. Om man går tidigt (dvs i juni och början på juli) så har man en mängd fåglar att lyssna och titta på. Här finns några rariteter som man inte hittar så lätt någon annanstans i Sverige. Björnar finns också, men de kanske skräms bort när den stora turistströmmen kommer. De återvänder säkert senare på hösten för att äta bär.

/Hans
 
Jag väljer att gå mot söder, om jag kan. Jag gillar att ha sol i blick. Men då det gäller Padjelantaleden talar dramaturgin för motsatt riktning. Som påtalats ovan är Tarradalen frodig och rik på växtlighet. Börjar man där bygger man sakta upp fjälldramatiken, medan det första man möter i Ritsem då man stiger av bussen är Akka med dess 2000-meters-toppar.
 
Går man Vaisaluoktavägen passerar man denna skönhet, en nödvändighet för en "brosamlare"!
 

Bilagor

  • IMG_0402.jpg
    IMG_0402.jpg
    66.1 KB · Visningar: 566
Vägval.

Jag ska vandra Padjelantaleden i sommar, men har inte bestämt om jag ska gå från Ritsem till Kvikkjokk eller åt andra hållet. Är det någon som har någon uppfattning om vilken riktning som är att rekommendera?

Mvh Anna


Hej Anna!

Om du går via Ritsem-Vaisaluokta så kommer du efter några timmar ut på kalfjället, vilket i myggtider kan vara skönt. Går du Ritsem-Änonjalme så kommer man först efter Kisurisstugorna ut ur fjällskogen.

Sedan beror det enligt min mening mest på hur man vill ta sig till och från leden. Det är en ynka aning omständligare att ta sig från Kvikkjokk till ett tåg. Lite lättare från Ritsem till Gällivaare.

Tänk också på att stugorna mellan Ritsem och Sommarlappa kan ha ett begränsat utbud av proviant. Från Sommarlappa mot Kvikkjokk så är stugorna försedda med ett hyfsat utbud av proviant.

Vilken väg du än väljer så kommer det säkert att bli en fin vandring.

HALS
 
Jag hade oxå tänkt att gå denna sträckan. :)

Hur är det att gå från Kvikkjokk över Vallevagge mot Tarraluoppa? Är det svår gott?

Hade tänkt att undvika Fjällskogen då det är lite för mycket mygg för min smak.
 
Jag hade oxå tänkt att gå denna sträckan. :)

Hur är det att gå från Kvikkjokk över Vallevagge mot Tarraluoppa? Är det svår gott?

Hade tänkt att undvika Fjällskogen då det är lite för mycket mygg för min smak.

Så här (och framåt) var det för några år sedan, fast åt andra hållet. Enkelt uttryckt är det en sjujäkla höjdkänsla på baksidan Vallespiken, med full utsikt över Tjuoldavágge och södra Sarek (dag 12). Se bara upp med att det är dåligt med vatten på Vállevárre och därefter dåligt med tältplatser innan trakterna av Hábres.
 
Om du går den vägen ska du absolut göra "omvägen" via övre Njåtsosvagge. Mycket vackert att gå längs sjöarna där med branta berg runtomkring.

078.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.