Ekorrdörren, från vilket håll är bäst?

Hej. Planerar en vandring Kläppen-Helags-Sylarna-Helags-Kläppen i slutet av sommaren. Har förstått att det kan vara trevligt att passera Ekorrdörren på vägen mellan Helags och Sylarna. Nu undrar jag om det finns något föredraget håll att gå till Ekorrdörren ifrån, alltså om vi ska planera att passera där på vägen till, eller på vägen tillbaks från Sylarna, eller om det inte spelar någon som helst roll och vi bara ska låta vädret avgöra?

Jag har bara gått från Sylarna mot Helags, men det handlar mest om du vill ha brant j..la backe ned eller upp... :)
Den här bilden togs i Oktober 2015 och det är Ekorrdörren där nere under molnen.

SANY0099.JPG

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
DSC_0414.JPG

Vy mot Norge, genom Ekorrpasset. Jag kom från Nedalshytta och vandrade vidare till Sylarnas fjällstation. Det var brant uppåt, och jag vill minnas att det tog 30 min att gå upp, fast då gick jag ganska långsamt, tog bilder och så.
Smaken är som baken...Jag skulle nog välja att gå ned i passet efter att jag varit till Sylarna. Fast det spelar egentligen ingen roll. Allt är vackert där i området.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips